Dålig eller Bra mamma?

Snack om barnets första år, allt från nyfödd till trotsåldern.

Dålig eller Bra mamma?

Inläggav Pullan » 27 nov 2008, 19:36

Hej på er! Det var ett tag sen jag var inne nu men..
jag skulle behöva några tips och råd av er som kan:)

Mitt dotter (som jag helammar) är snart fyra månader och vissa tycker att jag skämmer bort henne och umgås FÖR mycket med henne.
on vill gärna vara med hela tiden och blir inte alls glad om man lägger ner henne, visst kan jag lägga henne i någon halvtimma ibland så hon kan leka själv medan jag pysslar med annat, men ofta vill hon vara med mig.
Jag tycker själv att jag är en jättebra mamma, jag sjunger, läser, leker och går på barnrytmik och föräldrargrupp med henne. jag föröker lära henne sitta och stå och många tycker hon är tidig och stark i både ben och nacke - kanske för att jag tränar henne mycket.
Men nu tycker några att jag "daltar" för mycket med henne och de tror inte att jag kan lägga ner henne så hon kan vara ensam en stund. Men det är fel! jag kan visst lägga ner henne - jag kan låta henne ligga och gnälla och vara arg en stund för att försöka att inte göra henne bortskämd - bara hon inte skriker så hon är LEDSEN på riktigt och gråter..
Jag kan även ge bort henne till andra en ganska lång stund ibland och det är hon med på.

Kan man vara för mycket med sitt barn? jag tycker ju om att sitta med henne och prata och leka... blir lite ledsen när andra lägger sig i bara :(
Vad tycker ni?

Jag skulle även vilja ha tips av med nattningen, hon har kommit in i en period där hon inte sover som innan riktigt.. Innan kunde hon ligga en hel natt i sin säng och bara vakna någon gång och äta, men nu somnar hon inte själv utan jämte mig och sen kan det vara svårt att lägga henne ibland.. det fungerar lite och hon sover några timmar i sängen men hon vaknar mycket oftare och hon vill gärna ligga och småsutta på mig..
kan hon ha börjat få tänder kanske eller vad kan det vara frågan om här? :?

Jaja ska inte tjata mer nu=)
kram på er!
Bild
Pullan
Stammis

Re: Dålig eller Bra mamma?

Inläggav SysterJane » 27 nov 2008, 19:43

Folk kommer alltid att ha åsikter om andras föräldraskap. Förstår inte riktigt varför det är okej att tala om för andra hur dom ska sköta sina barn? Jag har också alltid haft min dotter nära mig. För att både hon och jag har mått bra av det! Och min tjej har alltid varit en harmonisk och glad skit så jag tror inte att det förstör barnet på något vis att få mycket uppmärksamhet och närhet av mamma. Så fortsätt du med gott samvete så länge det känns bra! :)
BildBild
SysterJane
Alltid online

Inläggav Pullan » 27 nov 2008, 19:45

Tack för ditt svar!
Det är alltid skönt att höra att andra har det lite som en själv och ändå redat ut det :D
Bild
Pullan
Stammis

Inläggav Taweret » 27 nov 2008, 20:05

Jag tycker inte att man kan skämma bort ett så litet barn. Jag försöker att ha Oskar på golvet men han gillar det inte särskilt mycket det blir dock långsamt bättre, det samma gäller med babysittern nu är vi uppe i kanske 15 min max. Han är dock också stark i både nacke och ben genom att han tränar i famnen istället för på golvet.
Vi bor i Norge nu och här tycker dom inte alls att det är konstigt att han inte vill vara på golvet utan har sagt när jag frågat att det är tidigt för det och det kommer senare. Så länge det är ok för dig att bära på henne så är det inte fel, det är du som känner ditt barn bäst. Så roligt är det ju inte när det ligger och skriker sig arga bara för att de ska vara på golvet. Mitt hjärta klarar inte de längre stunder iaf.

Vad gäller nattningen kan jag inte ge dig råd då min älskling inte ammar och han sover desutom hela nätterna.
Mf maj-07 v.8
Mf 11/11 -07 v.12

Oskar 2810g 48 cm 4/9-08
Alma 3090g 49 cm 9/10-09
Användarvisningsbild
Taweret
Alltid online

Inläggav Mai » 27 nov 2008, 20:24

Bär henne så mkt du vill. Barn behöver närhet.. Ja bär min plutt så fort hon gråter för hon blir inte lugnare ju mer man låter henne gråta.
BildBild
Användarvisningsbild
Mai
Stammis

Inläggav Trisa » 27 nov 2008, 20:51

Bär på!!! Skit i alla förståsigpåare, det är DU som är mamma och vet vad som känns bäst för er. I många kulturer bär mammorna sitt barn i sjal hela dagarna åtminstone de första 3 månaderna!

Kom ihåg: du kan aldrig skämma bort ditt barn med närhet och kärlek, tvärtom - ös närhet över barnet!

Så de så.
Trisa
Rådgivare Minbebis

Inläggav ÄntligenIgen » 27 nov 2008, 20:54

Hej Hej!

Jag var bara tvungen att skriva några rader här när jag läste detta inlägg.

Du kan aldrig bära ditt barn för mycket. Och ditt barn är inte bortskämt för de. Jag fick ofta höra detsamma när min dotter var liten, men som andra har sagt som behöver barn närheten. Din dotter är inte så gammal, du är hennes trygghet.
Jag tror det är klassiskt att andra måste ha något att säga om hur man är som förälder, någon måste ha någon invändning. Och du känner ditt barn bäst, och vet när hon inte längre bara skriker utan verkligen är ledsen, och att ett barn skriker lite är kanske inget fel men de ska inte behöva vara riktigt ledsna. Så tro på dig själv, var stark och stå på dig! Du vet vad som är bäst för ditt barn!

Det kan visst vara tänder som är på gång, jag blev själv förvånad varför min dotter började tugga på allt och sova dåligt när hon bara var 3 månader, och visst ett par dagar senare hade första tanden kommit. Så avvakta lite och se vd som händer, annars är det bara lite mer närhet som din dotter vill ha :)

Lycka till!
ÄntligenIgen
Stammis

BF: 090513

Inläggav martina20 » 27 nov 2008, 21:04

hej hej :D
tycker du ska göra vad du själv känner är bra....det är du som är mamma och ingen annan ingen känner din dotter som du gör..men måste tillägga att va försiktig med ryggen har burit mkt på min dotter och har fått lita ont i ryggen betyder då inte att du får det hihi..din dotter kommer själv att "dra sig tillbaka" när hon vill upptäcka världen iget att vara orolig för...tycker absolut att du är en bra mamma :D kramizz
Bild
BildBild
martina20
Alltid online

BF: 090801

Inläggav thepal » 28 nov 2008, 11:23

Jag tror inte att man kan skämma bort sina barn med närhet. De små liven är så beroende av oss för att klara livet så det är väl inte så konstigt att de blir oroliga när de får ligga helt ensam på en stor öppen yta.
Det blir bättre med tiden när de lär sig nya färdigheter och nyfikenheten tar över.

Angående nattningen så har jag inga råd då min dotter antingen vill ammas eller vaggas till sömns och vaknar ganska ofta på natten. Jag har dock bestämt mig för att inte dra på för höga växlar än då hon fortfarande är så liten.
Däremot så kan det säkert vara en fas hon går igenom (brukar vara någon gång kring v15-21) då hon sover sämre och vill ha ännu mer närhet än annars.

Det bästa är väl ändå att göra det som känns bra för dig och skita i alla som tror sig veta så mycket. Det är du som känner dig och din bebis bäst.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
thepal
Alltid online

BF: 111013

Återgå till Barn 0-2 år