Dålig stil att stänga trådar...?!?!?!?

Här hittar du kategoriserade frågor och svar besvarade utav minbebis och minbebis medlemmar.

Re: Dålig stil att stänga trådar...?!?!?!?

Inläggav Ellas pappa » 13 okt 2009, 16:45

Hej hej! Jag har bara läst lite snabbt igenom era svar och funderingar men vi ska titta igenom allt närmare och LOVAR :) att inget ska bli sämre och tar absolut till oss kritiken gällande att stänga ner tråden utan att meddela er innan. Vi kommer även att svara på de frågor ni ställt i denna tråd. Lite kort kan jag säga till alla som undrar kring antal inlägg etc i trådar. Vi kommer inte begränsa antalet inlägg på något specifikt sätt och stänga ner trådar bara för att dom är aktiva eller uppnåt en viss mängd inlägg, vi kommer däremot försöka skapa tydligare regler och info kring alla forum så att nya och gamla medlemmar lättare kan placera sina inlägg så att det inte blir så rörigt. Vi återkommer och vi ska bara få ett bättre forum och det är bara att skriva på som vanligt. Ni får också jättegärna komma med förslag här direkt i tråden gällande vårt forum om ni har egna ideér!
Pappa till två underbara tjejer!
Användarvisningsbild
Ellas pappa
Alltid online

Inläggav Emma&Tobias » 13 okt 2009, 17:00

spelar ju inte så stor roll just i denna fråga för dessa mäniskor som valt att engagera sig i denna tråd har ju bara blivit åtsidosatta och förlorat nått som uppenbarligen dom lagt ner mkt tid på!!
antar att det inte går att återställa tråden på nått sett? så det ända ni kan göra är ju att inte göra om det!
- jag kommer iaf inte fästa mig vid nån tråd här och hoppas minbebis startar nån form av chatt med LÅNG historik på nått år eller så, så folk som vill hålla kontakten med varandra som en grupp ska få ta det beslutet själva som vuxna människor. och INTE bli överkörda som ett gäng dagisbarn!!
Nu verkar jag vara rätt upprörd över detta och kanske mer än jag själv trodde så nu lämnar jag denna tråd oxå :evil:
Bild
Emma&Tobias
Alltid online

Inläggav MariaTheres » 13 okt 2009, 17:20

Jag håller med Emma&Tobias om att det var otroligt konstigt att inte meddela om borttagandet först. Jag brukar skriva i Majmammagruppens trådar och där har ju Stina frågat om vi inte ska skapa fler, lite mer specifika trådar. Jag förstår att det blir rörigt för andra att läsa och jag själv tycker att det är roligt att både skapa och läa nya trådar, men samtidigt känns det som att man nästan blir tvingad att skapa nya så att inte ens egen mammatråd tas bort! Jag trodde att innehållet i trådarna var frivilligt så länge stötande material inte förekommer... Tråkigt beslut!
Användarvisningsbild
MariaTheres
Alltid online

Status: Mamma till två gosfisar!

Inläggav jennyc » 13 okt 2009, 17:25

Jag var naiv nog att tro att vi januarimammor uppnått någon gräns för hur mycket inlägg vi kunde göra i en viss tråd. Därav startade jag en ny liknande tråd.
Vi är många som läser och skriver i den och det är tråkigt att vi inte kan använda forumet på ett sätt som fungerar bra för oss.

Det har ju inte funnits något som hindrat någon från att starta nya trådar hos januarimammorna för att diskutera ett specifikt ämne och att nya skulle ha svårt att komma in är ett dåligt argument.
Man behöver ju inte läsa igenom alla 197 sidor för att komma in i diskussionen som pågår för närvarande utan läsa de sista 3-4 st.
Jag tycker också att det startar aldeles för många trådar i det här forumet om samma ämne och har trivts bra med att ha en tråd som jag deltar aktivt i.
Om det nu inte kan få fungera på det här sättet så är det här forumet inget för mig.
Bild
Bild
jennyc
Alltid online

Inläggav Maggan1981 » 13 okt 2009, 18:22

Nu är jag inte med i någon mamma lista ännu.. men hoppas de blir snart! Men tänkte iaf säga att jag föredrar EN lång tråd, med en massa sidor, än 10-20 trådar som mer eller mindre behandlar samma ämne. Det är precis som nån skrev innan mig att man behöver ju inte läsa alla sidorna utan läser man bara de 3-5senaste sidorna kan man oftast hänga med riktigt bra ändå :D !! Hoppas att alla ni januarimammor finner varandra på forumet igen, trist vore det annars..
MF v6 13/6-09
MA v8 21/4-10
Användarvisningsbild
Maggan1981
Alltid online

Status: försöker repa mig efter MA

Inläggav Lillasolen » 13 okt 2009, 19:04

Jag har inte varit medlem här så länge men jag håller med er som tycker det är onödigt att stänga trådar som blir för långa. Då försvinner allt bra som skrivits i dem.

Jag är medlem sen 2003 på Sveriges största forum med över 40 000 användare http://www.sporthoj.com .Det har inget med bebis att göra men man kan ta lärdom av hur det forumet är uppbyggt , strukturering och moderering som fungerar bättre på den sidan än här på minbebis.com.

Att ha 10 nya trådar om "jag plussade" eller "är jag gravid" är jobbigare att läsa än en lång tråd där man kan följa samma medlemmar motgångar och medgångar.

Om tråden blir lång , dela den och gör en del 2 isåfall. Allting går att lösa.
Alla som "plussar" osv kan ha en samlingstråd som sticky längt upp så blir det samlat på ett ställe och mycket lättare att hitta när man vill läsa det än att ögna igenom hela forumet,. Mycket bättre tycker.

Som sagt minbebis.com är en bra sida men den har en del kvar till att bli bästa sidan dvs no.1

LillaSolen
Lillasolen
Stammis

BF: 091220
Bor: trollhättan

Inläggav Ailenroc » 13 okt 2009, 19:37

Jag vet inte om jag är totalt gravidförvirrad eller vad som är fel med mig men jag förstår fortfarande inte VARFÖR tråden stängdes ner. Jag förstår om folk tycker det är mycket att läsa med en lång tråd, men då behöver man väl inte läsa den. Ber om ursäkt om någon tar illa vid sig, det är inte min mening men jag tycker det är ett otroligt dåligt argument till att lägga ner en tråd som är så extremt aktiv som våran tråd var.
Bild
Ailenroc
Alltid online

BF: 100128
Status: Nybliven mamma

Inläggav halvblod » 13 okt 2009, 20:07

Jag som är helt ny på forumet börjar direkt fundera på om detta forum är något för mig!
När jag blev gravid hösten-06 blev jag medlem på ett annat familjeforum och hamnade direkt i en tråd där folk som väntade barn Juli-07 samlades. Vi blev ett stort gäng och detn blev många låååånga trådar (där stängs trådarna efter 3månader och då startar man en ny) och de flesta av oss har fortfarande, 3år senare, kontakt via en tråd på detta forum.

Nu försöker vi bli gravida igen och jag valde då att byta forum för att det skulle bli lite nytt. Men jag är ute efter samma sak som då, att träffa folk som är i samma sits som mig.

Många småtrådar tycker jag personligen är mycket svårare att hänga med i än en samlad.
Bild

Bild
halvblod
Nykomling

BIM: 091019
Status: Väntar och längtar...

Inläggav Dannie » 13 okt 2009, 20:13

Skönt att se att det är flera som står på januarimammornas sida här. Håller med Emma&Tobias om att vi har blivit behandlade som ett gäng dagisbarn.
Jag hoppas som sagt att vi kan fortsätta ha samma bra stämning i januarimamma-gruppen nu. Vi kanske ska starta ett eget forum där vi kan prata utan pekpinnar annars? :wink: Inte för att jag har energi och ork att sätta igång något sånt men...

Och precis som någon annan skrev så har ALLA möjlighet att starta nya trådar. Bara för att det inte gjorts så känns det som att man skuldbelägger oss som har en bra tråd som vi är nöjda med. Och, vad är det tänkt att en tråd med namnet "Januarimammor 2010" ska beröra för ämnen egentligen? Om det finns regler för det så skulle jag vilja se dessa.

Danem: Det borde kunna vara öppet för olikheter även på ett forum, det finns ju människor av alla sorter här precis som någon annanstans. Vissa vill vara på hela forumet och andra i sin grupp. Båda borde vara lika ok tycker jag. Jag kan ju säga att jag föredrar att vara i januarimammornas grupp men det betyder inte att jag utesluter de andra trådarna helt. :wink:
Nr 1: Född 2010

Nr 2: BF: 2016-04-13
Dannie
Alltid online

BF: 160413

Inläggav aneleh » 13 okt 2009, 20:16

Bara för att man har en "samlingstråd" betyder inte det att man inte kan ha småtrådar. Alla i en föräldragrupp är trots allt inte i samma fas i graviditeten, det skiljer upp till fyra veckor. Om all information och utbyte om sparkar, ultraljud, illamående etc. ligger i en samlingstråd kommer vi i slutet av månaden alltid att behöva ligga efter i forumet, jag hade föredragit att ha specifika trådar för detta. Sen att man inte behöver starta trådar för varenda tanke som dyker upp är en annan sak och här tycker jag att moderatorerna kan spela en större roll i att slå ihop likartade trådar, om två barnvagnstrådar startas eller liknande.
Det är bra och dåligt med trådar med bra gemenskap. Givetvis kan jag förstå att det är roligt för de inblandade, men det är väldigt svårt att komma in som ny.
Bild
Bild
aneleh
Stammis

BF: 130329

FöregåendeNästa

Återgå till Forum & Synpunkter