Dålig stil att stänga trådar...?!?!?!?

Här hittar du kategoriserade frågor och svar besvarade utav minbebis och minbebis medlemmar.

Dålig stil att stänga trådar...?!?!?!?

Inläggav PiperH » 13 okt 2009, 09:05

Hej!

Jag måste säga att jag personligen tycker det känns lite bedrövligt att ni bara plötsligt stängde januarimammornas tråd!!! :evil:

Vet inte vilka fler ni stängt förstås (om det ens är fler) , men det har varit gnäll på att vår tråd varit "för lång" för folk att läsa och hänga med i - och att vi inte i januarimammornas (2010) forum startat nya trådar etc :(

Jag har vartit medlem på minbebis.com sedan långt innan jag blev gravid och en av anledningarna till att jag blev medlem var att jag tyckte det var en kanonsida där man kunde följa sina "medmammor" från "plus till förlossning". Och att i olika trådar kunna diskutera allt mellan himmel och jord precis hur mycket man vill! Nu har ni alltså valt att stänga vår (och kanske andras med vad vet jag) tråd INNAN vi ens har kommit fram till förlossning och jag tycker det känns skittrist!! :( Vore ju skönt om man kan få en mer "praktisk" anledning än att folk (av vilka del dessutom inte själva ens är januarimammor 2010) tycker att vi skriver för mycket?!?

Vi hade en jätteaktiv tråd där folk var inne och skrev varje dag. Det ligger HUR många "döda trådar" som helst inne på minbebis.com som inte används längre eller inte alls (typ det är ett eller två inlägg skrivna sedan 2008) men kanske tar browswer plats - varför inte börja med att ta bort dem istället - om det nu är anledningen??!

Jag köper absolut argumet som är logiska och vill inte agera påhoppare, men jag ser ingen som helst logik i att vi inte kan få ha vår tråd om vi vill utan måste börja om igen för att den "är för lång" (som just nu är en enda anledningen som jag vet om) :( Särskilt inte som det samtidigt ligger "gamla" inaktuella trådar kvar inne på sidan...??!

Jag förstår också den nya regeln ni vill ha på att man inte får ha massor av tickers i sin signatur för att det blir krångligt och väldigt långa trådar av den anledningen, den köper jag med hull och hår. :) Dock tycker inte jag att det är samma sak som att helt stänga en aktiv tråd... :(

Sedan skulle jag vilja ge ett förslag till nästa gång ni gör detta. Skriv ett tydligt inlägg i förväg och berätta vilka trådar ni kommer att stänga ner "inom kort" (kanske en vecka innan typ) och skriv gärna också varför - så man har en chans att reagera och börja om! :( Känns nog mindre surt än om man plötsligt en dag ska in på "sin tråd" som man skrivit i hela tiden och det ligger ett lås på med meddelande om att den är stängd :(

Jaha januarimamas - det är bra att börja om... :roll: Såg att jennyc startat en ny tråd...Vi ses väl där då! :lol:

Ha en bra dag alla!
Kram
Användarvisningsbild
PiperH
Alltid online

BF: 121015
Status: Mamma till finaste Emil och väntar syskon!

Re: Dålig stil att stänga trådar...?!?!?!?

Inläggav Linda1981 » 13 okt 2009, 09:15

Håller med till 100%, blev helt snopen när jag skulle gå in och kolla vad som skrivits sen igår... :o
Men men, vi ses väl på en annan tråd.
Leandro - du är efterlängtad och älskad

Bild
Användarvisningsbild
Linda1981
Alltid online

BF: 100127

Inläggav Ailenroc » 13 okt 2009, 12:27

Ja, håller med, konstigt :)
Bild
Ailenroc
Alltid online

BF: 100128
Status: Nybliven mamma

Inläggav pralinen » 13 okt 2009, 12:46

Håller helt med er andra! Tycker det är väldigt dåligt att stänga ner en aktiv tråd sådär. Om det hade förekommit ovårdat språk, mobbning eller något annat konstigt - självklart, men jag måste säga att för att vara på ett forum har stämningen varit nästan ovanligt bra här i januarimamma-gruppen.
Håller helt med PiperH, det finns ju massa inaktiva trådar man hellre borde se över.
Om problmet är att tråden är för stor och orsakar problem med servrar (tex) kan man väl i alla fall säga det så att vi förstår?

Kram till alla härliga januarimammor!
Bild

Bild

MF v.8 - september 2008
MF v.11 - april 2011
MF v.7 - april 2012
Användarvisningsbild
pralinen
Alltid online

BF: 130324
Status: gravid

Inläggav Ellas pappa » 13 okt 2009, 13:18

Hej! Jag förstår absolut er reaktion! Det är jättekul att er tråd är så populär. Men för allas trivsel och för nya medlemmar är det lättare att hoppa in i en tråd som inte är flera hundra sidor lång. Forumets funktion är ju att alla besökare på ett lätt sätt kunna läsa trådar både för er januarimammor men även för blivande mammor i februari, mars etc som ska föda bara några veckor senare än er, och när trådar blir så här långa så skapas inte så många nya trådar där andra kan komma in snabbt och delta.

Vi måste se till att forumet är aktivt för att kunna finansiera hela denna portal. Det är otroligt viktigt för oss att ni trivs och därför vill jag poängtera att detta inte handlar om att ni på något sätt belastar varken server eller bandbredd eller på något som helst annat sätt orsakar något negativt! Vi vill bara att alla ska kunna delta i trådarna och ni har möjligheten att skapa hur många nya trådar som helst och en egen kategori som heter januarimammorna 2010.

Det är verkligen i all välmening som vi gör på detta vis och det blir faktiskt både mer aktivt och roligare att kunna delta i flera trådar än en enda stor tråd.

Vad säger ni andra? Är ni lika besvikna allihopa eller kan ni se att det finns en poäng med att moderera trådarna?

Ni januarimammor till exempel och septembermammor som också fått en tråd stängd: Vill ni BARA prata med januarimammor eller BARA med septembermammor? Varför inte dela hela graviditeten och det nyfödda barnet med fler än bara dem som man varit gravid i samma månad med?

Tanken med att skapa kategorier som exempelvis januarimammor 2010 osv är inte att det bara ska vara en jättelång tråd i den utan att man i den gruppen kan följas åt i alla olika moment som sker under graviditeten eller senare med det nyfödda barnet.

Vi kommer naturligtvis inte komma in och stänga av trådar som är populära bland er. Men hitta en lösning. Allt som ni skriver är bland den viktigaste informationen som finns på sajten om graviditeten för nya som gamla medlemmar. Alla de nya medlemmar som kommer in kan inte idag hitta de intressanta inläggen om tex sparkar, gå upp i vikt, ultraljudsbilder osv om de ligger i en lång jättetråd som är populär för er gamla medlemmar. Ni som skriver i dessa idag borde väl också vara intresserade av att lära känna fler nya medlemmar och på så sätt få ännu mera diskussion kring era ämnen?

Detta skulle fungera så mycket bättre i era grupper idag om de började användas mer på det sätt att man skapar en ny tråd kring ett nytt ämne. Jag ger ett exempel:

Om jag skriver i en tråd om tidiga sparkar i vecka 16 och hur jag upplevde den, kommer jag få lite svar. Om någon då sedan börjar skriva om att den kanske har fått smärtor i ryggen och tror att det är foglossning i samma tråd, slutar min tråd att handla om tidiga sparkar i vecka 16.

Om man istället skapade nya trådar för sånt som händer i just min och din graviditet blir det mycket roligare att klicka runt och lämna en kommentar i flera olika trådar som kommer att hamna under nya inlägg eller också i den gruppen där jag skrivit min tråd i.

Forumet kommer bli mycket roligare, det är vi helt säkra på. Att ha massor av nya inlägg i flera olika trådar som handlar om olika saker när man loggar in är jättekul att svara på och delta i. En lång tråd med flera olika ämnen i blir rörig och vi vet ju att flera här i forumet som skriver i dessa trådar också sagt att man ibland missar vad som skrivits och att man kanske inte har fått svar på just det som man själv sagt eller kanske sökt en liten kommentar kring.

Vi ser att ni skapar nya trådar som är så pass allmänna som de som stängts varit, men om ni också försöker ta in det vi skrivit här och förstå hur vi menar så kommer vi inte behöva stänga fler trådar och ni kommer att få ett roligare forum att delta i.

:)
Stefan & Stina
Pappa till två underbara tjejer!
Användarvisningsbild
Ellas pappa
Alltid online

Inläggav pralinen » 13 okt 2009, 13:57

Ellas Pappa Tack för svar och för en förklaring till varför vår långa januaritråd stängdes.
Ur forumets perspektiv förstår jag vad du menar, och kan delvis hålla med. Men personligen måste jag säga att sedan jag hittade in i januarigruppen är det i stort sett bara den långa tråden jag läser.
För mig fungerar den tråden mer som en social tråd där vi diskuterar om allt möjligt. Kan hålla med om att det inte blir så informativt och säkert rörigt för utomstående, men för mig som läste tråden i stort sett varje dag var det en trevlig rutin att börja dagen med att uppdatera sig med vad som hänt i mina "vänners" liv.
Eftersom detta blev en vana i min vardag känns det faktiskt som att många i den tråden är mina vänner, även att jag själv inte deltagit så aktivt eller givetvis inte känner någon där på riktigt. Det var lite av charmen för mig med den tråden.

Än en gång vill jag poängtera att stämningen alltid varit väldigt god i denna tråd. Annars har jag erfarenheter från många andra forum att stämningen lätt blir dålig pga missförstånd eller annat. Men det kan ju hända att det finns januarimammor som känner sig utanför därför att de inte orkar delta i en sådan lång tråd som vi hade, och det är naturligtvis inte bra.

Jag personligen är mest intresserad av att "bara prata med andra januarimammor". För mig är det mest intressant att följa andra som är i ungefär samma vecka som mig själv och som delar ungefär samma erfarenheter. I själva huvudforumet tycker jag det är ganska rörigt. Det är så många som varje dag startar trådar i stil med "kan jag vara gravid?" eller "är detta ett MF?". Jag förstår att detta är viktiga frågor för dessa personer, men jag personligen får inte ut någonting av att ständigt läsa dessa trådar. Häromdagen försökte jag att samla på mig lite inmormation ang barnvagnar och gick därför in i den tråden under "shopping". Men vad jag kunde se var det bara startade trådar med många frågor, men få svar.
Om det är många trådar med liknande rubriker försvinner ju dessa i mängden, så för min del föredrar jag januarigruppen.

Jag förstår såklart syftet med att ha olika ämnen, och naturligtvis vore det jättebra om alla höll sig till rätt rubrik, och gärna kollade historik innan man startade nya trådar, men detta problem finns i alla forum.
Jag håller ändå kvar vid min åsikt att det är tråkigt att stänga ner en väl fungerande och använd tråd, och jag hoppas vi får fortsätta våra diskutioner i den nya tråd vi skapat.. :)

Tack för ett bra forum!
Bild

Bild

MF v.8 - september 2008
MF v.11 - april 2011
MF v.7 - april 2012
Användarvisningsbild
pralinen
Alltid online

BF: 130324
Status: gravid

Inläggav PiperH » 13 okt 2009, 14:20

Fick se pralinens inlägg efter att mitt var färdigskrivet...Håller helt med som synes nedan :lol:

Tack Ellaspappa för ditt svar...Nog kan kan jag förstå det ni skiver som anledning till detta - visst! MEN fortfarade förstår jag inte vad "problemet" med vår "allmänna" tråd ( och uppenbarligen septembermammornas) är????! Vi har i januarimamornas forum en hel massa trådar som handlar om olika ämnen under vår graviditet... (magbilder, hjärtljud, äckeltråden, cravings, barnrummet/barnhörnan etc för att bara nämna några som jag själv minns på rak arm nu men det finns fler..) I tråden januarimammor 2010 har vi däremot skivit om allt ANNAT mellan himmel och jord...och diskuterat oss emellan. Ska vi hellre då skapa en ny tråd för varje frågeställning vi har?? :roll: Om jag exempelvis vaknar med halsbränna plötsligt en dag - "måste" jag öppna en ny tråd om det då hellre än att fråga mina "januarimedmammor" på den "allmänna tråden" om de känner igen sig..?! Eller har jag helt missförstått er...?! :roll:

Jag upplever det "generella forumet" (eller hur jag ska förklara) som ganska rörigt med typ 25 trådar som heter samma sak. ("Är jag gravid" eller "Kan jag vara gravid" exempelvis är poppis) Självklart så är det ju kanon för alla som har sådana frågeställnignar att starta en sådan tråd (jag har själv gjort det tror jag minsann)..och det respekterar OCH accepterar jag...men JAG är inte så intresserad av att läsa om det 25 gånger... :roll: Jag tycker också som ni föreslår (och som säkert många andra här) att visst är det kanonkul att gå in och läsa andra "mammaforum" så jag söker mig till dem ibland...MEN en av de största behållningarna jag personligen har av denna sida (förutom en del bra genrella tips och råd i olika trådar) ÄR ju möjligheten att få prata/skrivas med JUST andra tjejer/kvinnor i samma sits som mig - LIKA LÅNGT gångna. Som jag kan ha möjlighet att jämföra symptom, oro, glädje med. Som JUST NU (och inte för ett år eller tre månader sedan) sitter i samma sits. Som JUST NU kanske känner av samma symptom eller oro som mig! Jag är ju kanonglad över den möjlighetet för att det inte direkt (för mig iaf) tillhör vanligheterna att man kan det annars. För hur stor är egentligen chansen att man i sin närmaste omgivning annars har någon som sitter i samma sits, är lika långt gången och dessutom är förstagångsmamma och har samma funderingar som en annan... :roll:

Det är ju DEN möjligheten som man HAR här och som gör minbebis.com till en sådan SUPERBRA sida i mina ögon!!! :lol:

Jag antar att flera med mig kanske märkt att det ofta är svårt att diskutera första graviditeten med vänner /bekanta etc som redan fått ett eller flera barn - jag tycker det är himla svårt att på ett bra sätt kunna dela sin oro under graviditeten exempelvis...(det har man ju en HEL DEL som förstagångsmamma :oops: ) med någon som redan fått sitt barn. :roll: Har märkt/förstått att man glömmer fort när barnet väl kommit ut... :wink: Här har jag "medmammor" som verkligen förstår vad jag oroar mig över för de kanske funderar över samma saker etc.. :roll:

Jag funderar nu lite över det som skrivs i slutet på inlägget från Ellaspappa " Vi ser att ni skapar nya trådar som är så pass allmänna som de som stängts varit, men om ni också försöker ta in det vi skrivit här och förstå hur vi menar så kommer vi inte behöva stänga fler trådar och ni kommer att få ett roligare forum att delta i."

Är det så att vi inte får ha en allmän tråd för januarimammor (eller andra?) längre nu då? Att om den blir för "allmän" och om vi skriver "för mycket" i den så stänger ni den också??? :( I så fall hoppas jag att ni stänger ALLA mammaforums "allmänna trådar" för alla mammaforum har en!! Även de från alla tidigare år! :evil:

Under tidens gång så HAR vi ju faktiskt skapat trådar för de ämnen som känts "tillräckligt stora" för att skapa en egen tråd till... :roll:
Jag känner mig fortfarande generellt ganska oförstående till det hela... :( men säger som flera andra...Får väl bara gilla läget då... :roll:
Skulle dock vilja ha klarhet i närmast ovanstående citat innan jag engagerar mig för hårt i en "för allmän" tråd med januarimammorna igen...lite trist att börja trivas och skriva med med alla igen om vi inte kan få fortsätta skriva till varandra för att tråden rätt var det är stängs och vi måste börja om igen! :evil:

Känner mig PRECIS lika opptimistisk och trevlig som häxan surtant!! :oops: Men det står jag för!! :lol:

Ha en fin dag!
Kram
Användarvisningsbild
PiperH
Alltid online

BF: 121015
Status: Mamma till finaste Emil och väntar syskon!

Inläggav aneleh » 13 okt 2009, 14:26

För min del tycker jag att det är bättre med mer specifika trådar än en allmän. Jag som ska ha i slutet av maj tyckte redan det var svårt att komma in i tråden hos majmammorna och då hade den bara varit aktiv i fyra veckor, så jag kan tänka mig att det är ännu svårare att komma in om det har gått några månader.

Däremot tycker jag också, likt pralinen ovan att det ibland känns som om det startas för många nya trådar i de andra forumen. Jag skulle gärna se en mer aktiv moderering av sidan så att det inte finns 20 trådar om "är jag gravid?" eller "Jag fick plus!". Det finns även många trådar utan hänvisning i titeln vad tråden handlar om "Hur tänker du?" vilket också är svårt att hänga med i och trådar under fel kategori (ex. gravidfrågor under Allmänna trådar).

Jag skulle gärna se regler eller en del i FAQ:en om hur och när man ska skapa nya trådar och att de skapas på rätt ställe.
Bild
Bild
aneleh
Stammis

BF: 130329

Inläggav <mys-mamma> » 13 okt 2009, 14:36

Jag blev också lite fundersam när aprilmammornas tråd stängdes ner. Det är tråkigt när det är mitt uppe i disskussioner och funderingar. Men samtidigt så förstår jag precis hur det är tänkt nu, när Stefan och Stina förklarar. Jag tycker själv att det jag skrivit i aprilmammornas tråd (och andra långa trådar, vilka som helst) helt har försvunnit i mängden och man känner sig helt osynlig. Det man skriver saknar helt innebörd för andra läsande. Så jag skriver nästan aldrig i sådana trådar. Men jag kan tycka att det är "spännande" att läsa dem.
Älskade, underbara barn
Teodor 2007-12-06
Vilgot 2010-03-31

barnbus.blogg.se
<mys-mamma>
Alltid online

Inläggav Dannie » 13 okt 2009, 15:04

Jag vart väldigt förvånad när jag såg att "Januarimammor 2010" var låst! Jag förstår varför man stängde ner tråden men jag tycker att sättet det gjordes på var ganska respektlöst. Vi förtjänade en liten varning åtminstone. Stina påpekade den långa tråden men det var aldrig snack om att stänga den vad jag har läst iaf.
Om det finns regler för hur man ska vara på ett forum så ska det stå i klartext någonstans så som i ett anslag. Det är iaf min åsikt.

Jag håller med flera av er som skrivit att den långa tråden blivit en mer social tråd för snack om lite allt möjligt. Vet iofs inte vad den annars skulle vara till för? Januarimammor2010 är ju väldigt brett och rubriken säger ju inget om innehållet mer än att det är januarimammor som skriver i den. Det finns ju barnvagnstrådar, barnmorsketrådar och liknande också.
Kanske borde vi starta flera trådar men de trådar vi startat vid sidan om har inte alls lika mycket aktivitet och då är det ju inget roligt att skriva där när ingen svarar... :roll:

Jag har försökt söka information i andra trådar på forumet för att få svar på vissa frågor men ofta hittar man, som någon annan skrev, mycket frågor och få svar. Och som flera andra har skrivit så känner jag också mer samhörighet med januarimammorna 2010 än med exempelvis oktobermammorna 2009. Vi är ju i samma skede här och nu. Om man vill prata med andra mammor eller pappor så söker man sig mer utanför januarigruppen.

Och så blir det ju så att man postar en fråga där man vet att man kan få svar.
Skulle jag ha en fråga om föräldrapengen så borde jag lägga den under "ekonomi" men eftersom att det är så lite aktivitet där så väljer jag att posta den i "gravid" eftersom att jag vet att det är större chans att jag får svar där.

Om ni vill ha regler så tycker jag att det bör vara tydligt så att alla följer dessa. Jag har aldrig hört/ läst något om att en tråd inte får vara för lång här tidigare.

Om jag inte minns fel så gjorde ni väl om hela forumet för en tid sedan va? För jag tycker iaf att det blivit mycket jobbigare att hitta bland alla ämnen nu än vad det var för ett tag sedan. Det kanske är över ett år sedan? Eller? För min del så är det mycket därför som jag håller mig till januarimammor.

Ja, ja.. Det är väl bara att börja på en ny tråd då. Hoppas att stämningen fortsätter att vara på topp även efter detta!
Nr 1: Född 2010

Nr 2: BF: 2016-04-13
Dannie
Alltid online

BF: 160413

Nästa

Återgå till Forum & Synpunkter