Debatt - Ok att bli berusad när barnen är med?

Här diskuteras allt möjligt.

Re: Debatt - Ok att bli berusad när barnen är med?

Inläggav tinali » 25 jun 2010, 01:37

Varför ska man dricka på högtider? Då om någon gång är väl barnens tid!!? Kan man inte hålla sig ifrån spriten de dagar som barnen minns mest. Dricka kan man göra om man är på middag hos andra vuxna och barnen är hos barnvakt.. Barnfritt alltså. Festa på! Tror tyvärr inte man behövEr bli full för att barnen ska uppfatta att man druckit, det märker dom mkt tidigare iaf. Jag kände ganska mkt minskat förtroende och avsmak när min pappa blev berusad på midsommarfester och dyl, Han var aldrig redlös, snarare glad och larvig lite korkad. För mig som barn upplevde jag honom som idiotisk iaf, fick ju upprepa saker, vill aldrig att mina barn ska känna otrygghet, dom ska kunna lita till mig 100%. Jag köper ett glas vin till maten en vardagkväll, men jakten på berusning behöver jag inte uppleva.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
tinali
Alltid online

Inläggav Mariajosé » 25 jun 2010, 09:12

Förstår inte denna hetsen med att man MÅSTE dricka för att det är...
Midsommar, Jul, Nyår, Bröllop, födelsedag, annan fest, semester, Lördag osv osv...

Tillslut slutar det ju inte där... Då blir det ju bara för att man haft en jobbig dag på jobbet, det är onsdag, jag är ledig imorgon (oavsett om det är helg)... Ni fattar...

Nu är det så att jag inte förstår varför man måste dricka just sprit!?

Är själv en mycket social person med många vänner, som fyller år, har fester, firar både midsommar, jul å nyår men som inte dricker!

Har eg aldrig haft problem med spriten, varken jag själv eller haft några direkt dåliga erfarenheter av den överhuvudtaget, men tycker det är oansvarigt! Helst om man har barn!

Trodde midsommar å jul å vissa födelsedagar var till för barnen inte för att supa!?

Ska du dricka får du väl göra det på dom fester du inte har barnen med dig och du inte heller ska hem till dom efter festens slut, även om det så bara är ett glas...

Snacket om att "Jag tål ganska mycket..." Är riktig bs... en människa påverkas lättare än den tror, å barn märker allt!

Tycker det är sjukt hur folk viker sig dubbla för att rättfärdiga sitt spritbehov... Och att det accepteras av sågott som alla...
Mariajosé
Stammis

BF: 100917
Status: Amanda 3½ år + gravid

Inläggav HannaE » 25 jun 2010, 09:44

För ett tag sen var det en dokumentär på TV om det här. Barnen som var med var under 12 och de tyckte (utan undantag) att det var obehagligt när föräldrarna drack. De tyckte de blev förändrade väldigt fort. (2 glas vin var max tyckte alla barnen)

Men det hemska var att inget av barnen skulle komma på tanken att säga något till föräldrarna. Det var "pinsamt". Redan som så små visste de att det är tabu att kommentera andras drickande. Så de stod bara ut med att det var obehagligt! Jag tyckte det var fruktansvärt!
Bild
Bild
MF 3/11-2009 (v 8+5)
HannaE
Alltid online

Bor: Norrbotten
Status: mamma

Inläggav Ida86an » 25 jun 2010, 10:44

Det har ju tyvärr blivit tradition att dricka nu på alla högtider tycker jag, alla högtider tänker man bara på att man ska dricka och festa...
Ida86an
Alltid online

Inläggav helenaeg » 25 jun 2010, 11:13

Jag tycker man kan ta ett par glas om man kan hantera det vilket jag känner att jag kan men inte mer än så. Är inte ok att bli onykter. Min mamma och pappa drack lite ibland och jag tyckte det var roligt och mysigt för vi dansade i vardagsrummet och hade jätteroligt, inga neg minnen. Men många kan inte hantera det och ändrar personlighet, inte okej då får man avstå helt.
BildBild
helenaeg
Alltid online

Status: Tove du är mitt allt

Inläggav Amalaja » 25 jun 2010, 23:21

Vad tycker du? Är det ok att bli berusad när barnen är vakna? Vad är att bli berusad för dig?

Jag är benhård på den punkten: absolut inte; nej, nej, nej!

Jag fattar överhuvudtaget inte denna sprithysteri vid varenda vareviga storhelg. Vansinne! :evil:
Vår dotter, Tifa, föddes den 20/6 - välkommen till världen! <3
Amalaja
Stammis

Inläggav fiffiluria » 26 jun 2010, 00:13

Jag dricker inte, o defenitivt inte nu sen jag blivit mamma, dock så dricker min sambo, pappan någon öl emellanåt o det tycker jag inte gör något sen hade jag absolut inte tolererat att han blev "packad" inför barnen.
fiffiluria
Alltid online

Inläggav falukorv » 27 jun 2010, 17:00

Nej, det tycker jag verkligen inte är okej. Jag har uppleverser som ett barn inte borde se, eller vara med om. Att ta hand om sin mamma när man är 13-14 år när hon ligger och spyr framför toaletten till klockan är sex på morgonen. Isf tycker ajg att det räcker med ett glas vin, eller en öl. men inte mer !!
falukorv
Stammis

Inläggav Annette » 02 jul 2010, 21:28

Ar ocksa kluven i fragan. Mina foraldrar har alltid delat pa en flaska vin pa fredagskvallar och tagit en drink har och dar men jag sag dem ALDRIG fulla. I alla fall inte forran jag var 16-17 ar och da tyckte jag att det var hysteriskt roligt nar de dansade eller var lite salongsberusade. Daremot var jag livradd for fulla manniskor nar jag var liten. Jag kommer kanske ta ett glas vin till maten precis som mina foraldrar gjorde, dricka en halv nubbe och sjunga snapsvisor vid jul och midsommar men inte bli packad. Och om mina barn fragar om jag nagonsin varit full kommer jag att gora som mina foraldrar gjorde: Blåljuga. I alla fall tills de ar tonaringar.
Användarvisningsbild
Annette
Alltid online

BF: 110914
Bor: Washington DC

Inläggav barumdem » 03 jul 2010, 08:10

Min son är iof bara 3 månader nu men jag har nolltolerans när det gäller alkohol. Har bråkat med min sambo om detta men det är okej om han dricker nån öl på kvällen eller så men då får han absolut inte bära på våran son eller så. Jag är själv uppvuxen med alkoliserade och missbrukande föräldrar så jag kommer inta att dricka framför mitt barn. Jag förstår inte heller denna hysteri med att man måste dricka jämt.....och nu är det sommar oxå så då verkar det bli värre. Mina vänninor tycker iof att jag är löjlig som inte vill ta ett glas vin eller en öl när min son är med, men det skiter jag i. Ingen som druckit vare sig en öl eller fler får hålla i mitt barn.... Ska jag dricka så skaffar jag en barnvakt så han får sova borta. Kanse blir annorlunda sen när han börjar komma upp i tonåren å kan ta lite mer hand om sig själv....då kanske man kan ta ett glas vin och så..
barumdem
Alltid online

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänna trådar föräldrasnack