Debatt - Ok att bli berusad när barnen är med?

Här diskuteras allt möjligt.

Re: Debatt - Ok att bli berusad när barnen är med?

Inläggav helvite » 13 aug 2010, 07:22

Ikväll är det fest! Kräftskiva i trädgården, både barn och vuxna vänner är inbjudna. Vi ska bjuda lite på snaps och välkomstbål med alkohol, men annars är det knytiskoncept som gäller, var och en tar med sig det de själva vill äta och dricka. Vi står för porslinet, grillen och sällskapet. Totalt blir vi 17 personer, 10 vuxna och 7 barn. Barnen varierar i åldrar mellan 1 till 8 år. De som är föräldrar till 1 åringen är bestämda på att de aldrig dricker då barnet är vaket. Jag själv dricker på fest då barnen är vakna, men aldrig aldrig aldrig så mycket att jag inte kan sköta om barnen på ett bra sätt. Det har fungerat bra för oss i alla fall.

Vi har haft fest förut med likanande uppsättning. Det slutade med att alla barn var nattade å klara innan kl 22. Innan kl 24 hade alla gäster kommit hem. De sista två timmarna brukar vara lite lugnt mys i trädgården där vi vuxna får prata ostört utan barn. Å visst, ett glas vin eller öl rinner nog ner då med, men inte "värre" än att alla kan reda sig och ha trevligt tillsammans som avslutning på kvällen.

Slutsatsen är att bara det sköts på ett bra sätt ser jag inga problem att ta sig ett glas då barnen är med.

Skål!
helvite
Stammis

Inläggav exit » 28 apr 2011, 14:37

Vilken intressant tråd. Det är ju aktuellt nu för oss som fått/ska få barn 2011 och snart är det midsommar igen.

Personligen har jag två sidor till vad jag tycker och vet inte på vilken fot jag ska stå. Båda min föräldrar är alkolister så jag har många dåliga erfarenheter från min barndom. Men i min mans familj så har man aldrig "tagit extra hänsyn" till barnen, de har fått vara med på samma vilkor, dock var det nästan alltid en förälder som körde och var nykter. Så dom har en ganska avslappnad relation till alkohol. Jag vill inte ha en massa skittankade människor runt min son men samtidigt så tycker jag att det är naturligt att dom är med. Jag tror det kan gå åt vilket håll som helst hur man än gör. Tar man avstånd helt så kan ju även det resultera i att man laddar alkoholen med något negativt och då blir det ju ångestfyllt om man någon gång i framtiden dricket osv. Jag tror man får känna sig fram, hur ni är och hur era barn är.
MA 8/1-12 (v17+2)
MF 6/1-12 (v6+?)
Användarvisningsbild
exit
Alltid online

Status: Det kom en underbar liten kille 20110227

Inläggav AmandaB » 28 apr 2011, 18:29

Jag personligen vill inte dricka i närheten av mina barn till den grad att jag blir förändrad. Jag har inga dåliga erfarenheter av mina föräldrar som alltid varit lugna och måttliga, men det jag sett av andra vuxna på fester har skrämt ihjäl mig som liten.

Jag tycker dessutom att det är obehagligt när någon blir förändrad, även om det inte är till det sämre. Det känns osäkert på något vis och som barn väntar man på att vanliga mamma ska "komma tillbaka" för det är ju henne man känner och litar på. Det betyder alltså inte att jag inte kan dricka lite vin eller är helt emot när min morfar tar en nubbe på midsommar, men jag vill inte att barnen tycker det är jobbigt och jag vill ha det på en vettig nivå när de är med. Sen när man har det barnfritt är det ju en helt annan sak.
Användarvisningsbild
AmandaB
Stammis

BF: 110609
Status: Blivande förstagångsmamma

Inläggav exit » 09 maj 2011, 10:14

Vi var på 40-års fest i helgen. Många barn med, alla vuxna drack, inga problem.
MA 8/1-12 (v17+2)
MF 6/1-12 (v6+?)
Användarvisningsbild
exit
Alltid online

Status: Det kom en underbar liten kille 20110227

Föregående

Återgå till Allmänna trådar föräldrasnack