av helvite » 13 aug 2010, 07:22
Ikväll är det fest! Kräftskiva i trädgården, både barn och vuxna vänner är inbjudna. Vi ska bjuda lite på snaps och välkomstbål med alkohol, men annars är det knytiskoncept som gäller, var och en tar med sig det de själva vill äta och dricka. Vi står för porslinet, grillen och sällskapet. Totalt blir vi 17 personer, 10 vuxna och 7 barn. Barnen varierar i åldrar mellan 1 till 8 år. De som är föräldrar till 1 åringen är bestämda på att de aldrig dricker då barnet är vaket. Jag själv dricker på fest då barnen är vakna, men aldrig aldrig aldrig så mycket att jag inte kan sköta om barnen på ett bra sätt. Det har fungerat bra för oss i alla fall.
Vi har haft fest förut med likanande uppsättning. Det slutade med att alla barn var nattade å klara innan kl 22. Innan kl 24 hade alla gäster kommit hem. De sista två timmarna brukar vara lite lugnt mys i trädgården där vi vuxna får prata ostört utan barn. Å visst, ett glas vin eller öl rinner nog ner då med, men inte "värre" än att alla kan reda sig och ha trevligt tillsammans som avslutning på kvällen.
Slutsatsen är att bara det sköts på ett bra sätt ser jag inga problem att ta sig ett glas då barnen är med.
Skål!