Annons:

det här med ADHD och tjejer...

Snack om barnets första år, allt från nyfödd till trotsåldern.

det här med ADHD och tjejer...

Inläggav Lillaärtan » 31 maj 2009, 21:48

hur stor " risk" är det att min dotter får adhd genen om min sambo, novas pappi har adhd, hans son har det och även min sambos pappa har det..
har hört att det är mindre risk att tjejer får adhd.. Ingen från min sida har ju någon sån sjukdom och är ganska lugna..
Hur kan man kolla upp det? Eller hur märks det osv..

P o K
Lillaärtan
Alltid online

BF: 110413
Status: Bebis på väg ;)

Re: det här med ADHD och tjejer...

Inläggav Bagheerah » 31 maj 2009, 23:50

Hej!
Vet ej risken men min dotter är nu under utredning för ADHD. Båda hennes halvsyskon på pappans sida (en kille o en tjej) har det. Samt att min halvsyster på pappas sida har det. Mistänker att min helsyster oxo hade det. Så mao det finns på båda sidor.
Det är jättesvårt att diagnostisera adhd på barn under 6 år, då många aktiva barn växer det av sig innan den åldern. Men ett kriterie är att det har dykt upp innan 7 års ålder. ADHD barn har jättesvårt med koncentrationen, mkt aktiva, svårt att vänta på sin tur, svårt att hålla tråden i ett samtal (byter ämne hela tiden), kan ha "myror i kroppen", svårt att organisera ett arbete, pratar HELA tiden, trotsig, min dotter reagerar väldigt på socker (blir över hyperaktiv) ock har börjat kissa på sig igen båda dag o natt (mest vanligt hos tjejer). Beteendet blir bara svårare dess äldre barnet blir. Och det är jätteolika vilka symptom olika barn har.
Diagnosen görs av läkare. En del olika fråger man får svara på.Görs i samarbete med skolsköterska och spc.pedagogen i skolan. Dom observerar ofte barnet en tid i skolan för att "kartlägga" beteendet.
Googl på nätet, finns mkt information.
http://user.tninet.se/~fxg297r/flickor_adhd.htm
http://www.attentionkronoberg.se/skolprojekt.htm

Det finns jättebra hjälp att få när man väl har en diagnos. Mediciner ock krav på extraressurs i skolan.
ADHD är ingen diagnos man direkt missar, för det är väldigt krävande barn. Men ofta tror man att beteendet beror på annat och man som förälder tror man har misslyckats med uppfostrandet. I många fall är det skolan som börjar misstänka det, och många föräldrar tycker det är pinsamt med svåra barn.

Hoppas du blev lite klokare. Misstänker du adhd är det jätteviktigt med ett gott samarbete med skolan, ock sök hjälp via skolsköterskan.....

pm mig om du undrar mer.

Kram
Bild
Bild
[/url]
Användarvisningsbild
Bagheerah
Alltid online

BF: 090626

Inläggav Ewi » 02 jun 2009, 22:25

Jobbar på BUP, och följande är hur föräldrar beskrivit sina småa barn som senare fått diagnos ADHD, samt vilka symtom tonårsflickor som fått diagnos uppvisat.

Fler pojkar än flickor diagnosticeras med ADHD, men ärftligheten är lika stor. Generella symtom på ADHD är: koncentrationssvårigheter, hyperaktivitet, impulsivitet. Sen kan du ha mer eller mindre av dessa symtom. Hos mindre barn är det vanligt att barn med ADHD beskrivs som envisa, de har ofta svårt att komma till ro på kvällen, och många av dem lär sig krypa, stå och gå fortare än andra barn. De verkar inte alltid lyssna, kan springa ut i gatan utan att se sig för, sliter ofta ut kläder fortare, ofta blåmärken då de är lite vildare. De kan ha svårt att sysselsätta sig med saker, utan byter aktiviteter och springer från grej till grej. De har oftat provat väldigt många fritidsintressen, men tröttnat och slutat. Vid sagostund har de svårt att bara slappna av och lyssna, utan kan plötsligt börja prata om helt andra saker mitt i. På dagis får de ofta klagomål på sig, då deras lek/sätt lätt leder till att de råkar stöta/knuffa till andra i farten, och de ofta har svårt att vänta på sin tur.

Hos tonåringar blir flickors ADHD ofta mindre tydlig, då deras rastlöshet/ hyperaktivitet kan vändas mera inåt. De diagnosticeras då ofta istället med ångest, och kan uppvisa självskadebeteende, trots att det "i grunden" rör sig om odiagnosticerad ADHD.

Barn med ADHD har rätt till extra stöd i skolan, och många blir bättre med medicinering. En vanlig skolläkare har rätt att skriva ut den mildaste varianten av medicin, Strattera, som hjälper många. På svårare ADHD används oftast Ritalina, Concerta eller Medikinet. Dessa måste skrivas ut av en barnpsykiater.

Som mamma kan du kräva en utredning av din dotter före skolstart, och begära att BVC remitterar till BUP. Då gör de en utredning (ställer frågor till er om hennes beteende i vardagen, och ev ADHD I släkten. Och en psykolog testar om hennes koncentration och rastlöshetnivå avviker från snittet för hennes ålder) och kan ge er föräldrastöd kring hur man bäst bemöter ett barn med ADHD, ge information till er och till skolan, kan erbjuda medicinering om ni så önskar.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Ewi
Alltid online

Inläggav Lillaärtan » 02 jun 2009, 23:59

okey...

Nu är det ju så att svärfar har en mild adhd.. min sambo har adhd och hans son har adhd och får även medicin för det..
Är det 50/50 att hon skulle kunnat få det då?? Igentligen skit samma men det finns ju i bakhuvudet hela tiden
Lillaärtan
Alltid online

BF: 110413
Status: Bebis på väg ;)

Återgå till Barn 0-2 år
Annons: