Detta med dop i kyrkan?!

Diskutera dop & namngivning med andra.

Detta med dop i kyrkan?!

Inläggav Emma&Tobias » 20 mar 2010, 18:58

Hej alla!
Sitter och kollar i en katalog från England och tänkte jag skulle beställa en dopklänning.
Men det slog mig att jag inte riktigt har koll på hur lång tid innan man behöver göra förberedelserna.
Jag tänkte gå till kyrkan på Måndag och höra om att boka en tid så man kan få allt förklarat för sig.
Men hur gjorde ni med inbjudningar till familj och vänner och mat/fika
Någon som kan dela med sig om hur mkt ni fick betala för allt?
JAg vet inte om man betalar för prästens tid eller om man hyr kyrkan per timmar men nån kanske vet??! :?:
Alla tips o trix är välkomna och alla erfarenheter värderas högt i denna fråga!!
Bild
Emma&Tobias
Alltid online

Re: Detta med dop i kyrkan?!

Inläggav anna_lindberg » 20 mar 2010, 19:07

Hejsan
Vi hade dop för William 1.a advent i fjol,
Nej det kostar inget att ha dop i kyrkan. Ett dop tar ca 30 min. Men vad som kommer att ske under dopet kommer ni överens om med prästern.

Jag gjorde egna inbjudningar. Hyrde församlingshemmet (kostar 500-1000 kr) och då finns där allt som man behöver med bestik, tallrikar, termosar osv.
Sen gjorde jag och mamma 4 smörgåstårtor, 5 saffranscheesecake.
Vi bjöd på det och öl, vin läsk och kaffe.

Sen gjorde jag en gästbok,
Jag köpte en svart fotobok.
Där jag bad varje familj skriva något på varje sida från mitten och neråt, Sen hade jag en kompis som tog foto på familjerna. Och så satte jag kortet ovanför deras hälsning.

Maten kanske gick på 3000 kr ungefär. församlingshemmet 700 kr.
Inbjudningarna 200 kr.

Vi hade 45 gäster
anna_lindberg
Alltid online

BF: 161007
Status: Stolt mamma till två underbara barn

Inläggav Emma&Tobias » 20 mar 2010, 19:10

anna_lindberg Tack- jätte bra :D
Fotoboken lät super mysig!!
Bild
Emma&Tobias
Alltid online

Inläggav anna_lindberg » 20 mar 2010, 19:14

Det tyckte jag med. Alla fick skriva en liten hälsning. Alltid kul för William med ett minne om vilka som var med på honoms dopdag.
anna_lindberg
Alltid online

BF: 161007
Status: Stolt mamma till två underbara barn

Inläggav Fanny » 20 mar 2010, 20:37

Melissas dop tog ca. 40 min vi hade 3 psalmer och sen så sjöng en utav mina vänner en låt till henne. Vi hade lånat kvarterslokalen hos mina föräldrar som kostar 100:-, mat bjöd vi på köpt smörgåstårta 40bit kostade ca 1600:- till det bjöd vi på läsk/mineralvatten, sen hade jag bakat gula rutor (det är som kärleksmums fast den är utan kakao) och kaffe/the. Vi hade bjudit ca. 35st och jag hittade någon sida på nätet där jag beställde inbjudningskort med foto på Melissa. Hennes dopklänning köpte vi på barnens hus, en jätte fin för 800:-.

Den enda gång man behöver betala för prästen är om man vill ha en präst till en annan församling. Detta funderade vi på då jag ville att min konfermationspräst som jag även känner privat skulle döpa Melissa men jag ville att Melissa skulle döpas i den kyrka som jag är döpt och konfermerad i men prästen som jag känner tillhörde en annan församling och eftersom allt annat kostade med maten och allt så fick det bli i den kyrka som prästen tillhörde.
BildBild
BildBild
BildBild
4skabli5.wordpress.com
Fanny
Alltid online

BF: 130922
Status: Mamma till Melissa och Hailey

Inläggav everyoneloveskate » 06 apr 2010, 16:36

Min lilla Malva döptes den 20 mars i år, samma dag som du skrev detta inlägg ;)

Jag scrappar gärna och därför var det naturligt för mig att göra egna inbjudningskort, vilket var väldigt uppskattat av gästerna. I vårt församlingshem får man vara gratis, men tyvärr var det redan bokat den dagen så vi fick hala fram 1000 :- för att hyra bygdegården istället. Då ingick bord, stolar, bestick, porslin etc. Dopklänningen beställde vi av en jätteduktig tjej som sydde efter våra önskemål, inklusive frakt kostade den ca 750 :-

Förutom Malva döptes också en annan liten flicka, så vi föräldrar fick välja varsin psalm att spelas under första delen av dopet. Den andra familjen valde "Tryggare kan ingen vara" & vi valde "Din trofasta Kärlek". Efter att småtjejerna fått vatten på sina huvuden läste min sambo ett vackert litet brev/dikt som han skrivit till vår dotter och som avslutning sjöng vi "Välsignelsen", på min begäran. Tog ca 45 minuter och var jättefint!

På dopfesten serverade vi en hyfsat enkel, men uppskattad, buffé; några olika pastasallader, grönsallad, kycklingklubbor, parmaskinka, två pajer, yoghurtsåser, frukt osv. Sedan hade vi också ett gottisbord med en prinsesstårta som vi fick utav sambons snälla chef, maränger, cupcakes, karameller och vit choklad. Vid varje plats runt borden ställde vi en liten presentpåse med ett tackkort i och på presentbordet hade vi en gästbok där alla fick skriva något till Malva. Min syster hade också knåpat ihop en poängpromenad med frågor om lillan, som blev väldigt populär bland både vuxna och barn.

Jag började planera lite smått inför dopet redan i december, men kom inte igång ordentligt förrän datumet var dopat i början av februari. Hade gärna haft lite mer tid på mig, men med ganska mycket hjälp av nära och kära fick vi ihop det till slut!

Ungefärliga kostnader:
Lokal - 1000 kr.
Mat - ca 2000 kr.
Dekorationer - ca 500 kr.
Dopklänning - ca 750 kr.
Användarvisningsbild
everyoneloveskate
Alltid online

BF: 120210

Inläggav Emma&Tobias » 07 apr 2010, 13:46

everyoneloveskate :D tackar så mkt!
Vi satt o räknade lite halvslött här hemma på antal gäster och inbjudningarna som kommer skickas ut ligger på ca 100 gäster :shock:
Vi får väl hoppas en del utav dom får förhinder :lol:
Har pratat med kyrkan en gång och ska prata med dom igen men jag har nog kommit fram till att det kommer att kosta en hel del.
Fast hur ofta döper man sin lilla igentligen :P
Bild
Emma&Tobias
Alltid online

Återgå till Dop & namngivning