Diagnos PCO

Träffa andra som har svårt att bli med barn här.

Diagnos PCO

Inläggav Isabell84 » 06 aug 2014, 11:41

Hej

Efter 1 års kämpade fick jag idag träffa en överläkare på gyn. Hon sa att det inte alls var normalt att det dröjde ett år innan man blev gravid efter att ha slutat med p-piller. Vilket många andra sagt att det är...
Jag fick diagnos PCO många äggblåsor men ingen ägglossning... Därav min oregelbundna/ uteblivna mens.

Har läst om det då det var svårt att ta in alla info hos läkaren. Hon frågade många gånger om min vikt, tydligen vad jag har läst nu efteråt så kan problemen uppstå vid övervikt eller att man producerar mer manliga hormoner.
Är 180cm lång och 72 kg så känner mig inte direkt överviktig, har inte heller fått några "manliga" symtom. Läkaren sa inget om det heller.

Jag ska börja få någon hormontablett samt någon tablett som får igång ägglossningen.
Är det någon som varit med om detta? Fungerade det?

Försöker att inte känna mig stressad över hela barnsituationen men svårt att inte längta när man verkligen längtar.....

Skriv gärna någon rad om hur effekterna av din behandling blev.

Isabell
Isabell84
Nykomling

Re: Diagnos PCO

Inläggav Rosalack » 06 aug 2014, 21:38

Har också PCO, inte alls överviktig (170 cm o 65 kg). Endast lite dålig hy. Också förstorade äggstockar med mpnga äggblåsor och ägglossade aldrig eller väldigt sällan.

Gissar på att du antingen ska få tablett för att framkalla mens o sedan tablett för att framkalla ägglossning. Alternativt om du har egen mens som kommer rätt så regelbundet så får du bara en tablett som framkallar ägglossning. Provera eller primolut nor ör vanliga för att framkalla mens, pergotime är vanliga för att framkalla ägglossning.

På mig fungerade menstabletterna bra och ägglossningstabletterna fungerade 2 av 3 gånger ungefär. Det finns goda chanser att bli gravid på detta sätt! Mycket goda chanser. Du har, när du har pco, väldigt bra kvalitet på dina ägg vilket är avgörande i många fall :)

biverkningar; menstabletterna -lite finnar, molvärk i magen, ömma bröst. Rikligare mens än min egen var.
ägglossningstabletterna - värmevallningar o svettningar, ömma bröst, molvärk och ibland ont över äggstockarna, ibland lätt illamående, flytningar (rejäla), svullen mage.
Kan låta som mycket biverkningar men de är rätt okej faktiskt i sammanhanget och inte så jobbiga. ;)

(Vi blev dock inte gravida med endast dessa hormontabletterutan gick vidare med ivf-behandlingar och är efter ett antal sådana nu gravida med vårat första barn)
Rosalack
Alltid online

BF: 141111

Inläggav Isabell84 » 06 aug 2014, 22:56

Tack Rosalack !

Jag har oregelbunden eller ingen mens. Så det blir väll tabletter för både och.

Ååå stort grattis håller tummarna för att det går bra för er :)
Isabell84
Nykomling

Inläggav Gweny » 23 aug 2014, 13:50

Jag fick reda på att jag har PCO i våras. mina symtom är acne, oregelbunden, lång cykel, med få ägglossningar, övervikt och väldigt sug efter kolhydrater/socker, som är väldigt vanligt. har även hypotyreos, som också ställer till det.

Har precis ätit min första kur av pergotime, hoppas det ska hjälpa. 8)
Användarvisningsbild
Gweny
Alltid online

Inläggav Mirjam91 » 04 sep 2014, 10:38

Jag fick reda på att jag hade PCO igår efter två missfall. Tydligen kanske jag även har ngt på sköljkörteln vilket kan vara anledningen till mina missfall. Nu har jag tagit blodprov och i värsta fall får jag levaxin och kroppen måste stabiliseras innan allt påbörjas... I bästa fall kan vi köra igång på direkten.

Hur går det för er andra?
1 år av försök. 3 missfall. Nu är det äntligen vår tur!

Beräknad födsel: 10 oktober 2015
Mirjam91
Stammis

BF: 151010

Inläggav Saturnus75 » 12 sep 2014, 08:21

Hej Har med PCO. Fick min diagnos -99, men senaste blodproverna visade jag bara har tendenser av sjukdomen kvar numera. Jag har varit överviktigt större delen av mitt liv men idag väger jag 27 kg mindre än innan och har haft regelbunden mens sedan p-piller stop.
ÄL test har med visat hatt de hormonerna fungerar men inte blivit gravid mer än direkt efter Ppiller stop som resulterade i ett tidigt missfall.
Har en ökad kropps behåring men som avtog och blev mer normal när jag började med Yasmin p-piller.
Har ingen ordentlig mättnads känsla och är mer eller mindre konstant hungrig och sötsugen. Två fina demoner jag slåss med varje vaken minut.

Jag Har 2 IVF bakom mig var av det andra ledde till graviditet men fick missfall vecka 7. Startar Ny IVF med Ny man idag :) <3. Spännande och pirrigt.

Det är bara 42 % av de kvinnor med PCO som har problem med vikten. Dessutom ökar fertiliteten med åldern då vi normalt sett inte har lika mycket ägg kvar och då blir de små cystorna mindre täta och man har större chans till ägglossning. (Är 39 år ) Vi är med fertila längre än andra kvinnor. Vad som gäller för alla är ju att äta en kolhydrat fattig kost. Metformin ska vara bra ( fick kontroll på vikt och sötsug med det men inte ätit på 13 år)

Jag önskar er alla lycka till :)
Användarvisningsbild
Saturnus75
Alltid online

BF: 200717
Bor: Halmstad

Inläggav Isabell84 » 30 sep 2014, 19:14

Hej tjejer
Hur går det för er? Jag väntar fortfarande på att få komma igång med pergotime... Läkaren ska ringa imorgon.
Sen har jag ett problem till, min sambo vill ha barn men har inte samma längtan som jag, han är i stadiet " blir det, är barnet välkommet men vi har ingen brådska". Nu vill läkaren att han ska lämna ett spermaprov för säkerhetsskull, men det har varit mkt tjat och tårar från min sida. Han har eget företag och är i en uppstart. Att lämna spermaprov på en ort 7 mil bort har inte hans största prioritet just nu.
Jag vet att han vill ha barn men ändå känner jag mig så ensam i detta just nu :(
Behövde bara skriva av mig.
Hoppas det går bättre för er.

Kram Isabell
Isabell84
Nykomling

Inläggav Oliwen » 06 nov 2014, 00:21

Hej! Jag har ingen diagnos men måste fråga er som kan lite mer om detta. Jag slutade med p-ring för 7 månader sen och har försökt sen dess. Har endast haft mens 4 gånger efter det med allt från 35-56 dagars mellanrum. Jag har haft svårt att upptäcka äl och nu när jag tänker efter så har jag endast noterat äl flytningar en gång, precis efter jag tog ut ringen. Jag är inte överviktig och ingen acne men en del finnar, tränar dock mycket och äter hälsosamt (vilket jag förstått ska minska symptomen). Min egentliga fråga är om ni tror jag kan få hjälp med undersökning redan nu, trots att vi inte försökt ett år än, eller kommer de bara vifta bort en? Tacksam för svar, börjar bli orolig nu... :(
Oliwen
Stammis

Inläggav Isabell84 » 07 nov 2014, 16:26

Hej Oliwen

Jag tror du kan få hjälp nu, åtminstonde enligt vad min gynläkare säger men nu är vi på en mindre ort.
Jag fick idag beskedet att min livmodertapp är helst stäng. Nu väntar operation för att öppna upp och sedan sa läkaren att jag kan vänta mig en tung och jobbig process framåt. Inte det jag ville hörs :( men hur man än vänder på det så är ett besked bättre än att famla i ovisshet.

Så Oliwen ring gyn, berätta din oro och kräv att du oavsett vill träffa en gynekolog!
Lycka till

Kram
Isabell84
Nykomling

Inläggav Oliwen » 08 nov 2014, 11:22

Tack för svar Isabell84!

Jag ska kontakta dem om mensen inte kommer snart. Tråkigt med det beskedet.. Har aldrig hört talas om det. Hoppas det löses sig!
Kram på dig
Oliwen
Stammis

Nästa

Återgå till Svårt att bli med barn
Annons: