Dop eller namngivningsfest?

Dop eller namngivningsfest?

Inläggav laisa86 » 03 maj 2010, 20:56

Har ni funderat på om ni ska döpa bäbisen eller ha en namngivningsfest/cermoni?

Jag vet att jag och sambon hade den här diskussionen innan vi blev gravida. Han tycker att man ska döpa barnet för att det är så man gör det, så har man alltid gjort det och därför ska man göra det plus att han säger att det är så barnet får sitt namn. Men varken han eller jag är troende och jag gillar inte kyrkan eller hur man ska uttrycka sig (?), så jag har sagt att vi ska ha namngivningscermoni och så har jag försökt säga åt honom att barnet får inte sitt namn på dopet utan barnet får sitt namn när man bestämt sig om ett namn, vilket kan vara på BB eller 2 månader efter att barnet är fött.

Nu har vi ännu inte riktigt haft diskussionen, men ibland har vi smått pratat om det och jag vill fortfarande ha namngivningsfest istället för dop. Och så fort ngn säger att sådär måste ni göra på dopet, så brukar jag svara näe vi ska inte ha ngt dop och då tittar dom jättekonstigt på mig som om jag vore världens korkaste. Men hittils har ingen frågat vidare, men jag förväntar mig att när bäbisen kommer, så lär jag får höra en hel del om att jag inte vill döpa barnet.

Har ni ngn erfarenhet av namngivningsfester/cermonier? Tänkte om ni varit på ngn sån? Vet inte riktigt hur såna brukar gå till eftersom att jag aldrig varit på ngn, har bara varit på dop. Har googlat lite och det finns lite info på nätet, men skulle vara jättekul att få höra era egna erfarenheter om det :)
Läs om Knut, Agnes och Williams vardag: http://mammatillknut.bloggplatsen.se/

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
laisa86
Alltid online

BF: 131029
Status: Knut, Agnes & nr3 i magen

Re: Dop eller namngivningsfest?

Inläggav MariaTheres » 03 maj 2010, 21:37

Vad jobbigt att folk beter sig så när du säger att du inte vill ha dop! Det ska ju vara upp till er. Varken jag eller min sambo är troende heller och vi har dessutom gått ur kyrkan.. Vi tänkte alltså ha namngivningsceremoni. Det känns som att man har lite friare spelrum då också, att man kan fixa och bestämma lite mer själv. Det kan man säkert annars också men för oss är det det enda rätta.
Jag har inte varit på någon men vi har också läst på nätet. Det ska ju inte vara dyrare än ett dop i alla fall. Hoppas någon svarar som har varit med om det :)
Användarvisningsbild
MariaTheres
Alltid online

Status: Mamma till två gosfisar!

Inläggav laisa86 » 03 maj 2010, 21:58

Jo det är skitirriterande när folk reagerar som dom gör när jag säger att jag inte vill ha dop... härom dan när vi satt med svärföräldrana och vi pratade om deklarationen så såg jag hur mkt skatt jag betalat till kyrkan och då sa jag till sambon att vi ska gå ut ur kyrkan direkt och då sa mina svärföräldrar: "om ni ska göra det så tycker jag att ni ska göra det efter ni döpt barnen färdigt"..... mmm men jag har ju inte tänkt att ha ett dop......

Vad kul att ngn annan också tänker på namngivningscermoni :) hoppas verkligen att ngn har erfarenheter av såna :)

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
laisa86
Alltid online

Inläggav Ida86an » 03 maj 2010, 22:22

Vi ska inte heller döpa våran dotter men inga tycker det är konstigt med det och jag skiter fullständigt i vad dom tycker, är man inte troende så finns det ingen anledning att döpa helt enkelt...
Och jag vet inte ens om vi ska någon namngivningsfest heller killen är lite inne på det men jag tycker inte det behövs...så får se om vi ens ska ha något
Ida86an
Alltid online

Inläggav Jippssan » 04 maj 2010, 09:12

Jag och min sambo har också diskuterat det där lite för ingen av oss är döpta, varken vi eller våra föräldrar. Samt är man inte iheller med i svenska kyrkan. Vi vet fortf inte riktigt hur vi ska göra. För mig känns det som det kvittar faktiskt. Men jag bryr mig inte heller om vad folk tycker. Dom får tycka att vi är helt dumma i huvudet för det är lite så jag tycker om dom med i sånna fall. För mig har kyrkan alltid varit lite hycklare. Dom står och predikar på sön att man ikke skall döma sin nästa som jesus sa. Samtidgt dömer dom mig och min sambo då vi ej får gifta oss i kyrkan ens bara för man inte är döpt.
Jippssan
Alltid online

Status: Mamma till 2 töser

Inläggav Ellas pappa » 04 maj 2010, 09:21

Våra barn är döpta i kyrkan trots att Stina och jag inte är aktiva där eller besöker kyrkan mer än vid bröllop etc. För oss var det tradition i släkten och vi sa till prästen hur det var och att han inte behövde fokusera så mycket på "kristet prat" han var väldigt förstående och gjorde det hela till något fint ändå. Detta var i bromma.

Våra bästa vänner hade namngivelsefest och det kändes hur rätt som helst och vart precis lika mysigt! Nu vart alla samlade nära inpå föräldrarna och barnet och det hela blev mer personligt och inte så strikt som det kan kännas i kyrkan. Mamman hade skrivit en fin dikt till deras son som alla satt och snyftade till. Efteråt vart det middag och fest med allt var det innebär. Så det blir vad man gör det till! Gör det som känns personligt för er och bry er inte så mycket om vad andra säger.

Bjud hem alla människor ni gillar att umgås med och som betyder mycket för er och som ni känner er bekväma och personliga med. Gör det hela till barnets fest och låt alla överösa honom/henne med kärlek :) Personligen tycker jag att det är viktigare än att se till att varenda släkting i landet som man ändå inte umgås med annars ska närvara i en ceremoni i kyrkan.
Pappa till två underbara tjejer!
Användarvisningsbild
Ellas pappa
Alltid online

Inläggav laisa86 » 04 maj 2010, 10:20

Jag bryr mig inte direkt när alla ifrågasätter att jag inte vill ha dop, det är bara så irriterande att dom ska behöva ifrågasätta. Jag ska ju kunna välja själv utan att bli ifrågasatt.

Jag tycker att det är så konstigt att folk håller fast i att man ska döpa i kyrkan och att folk tror att det är när man döper som barnet får sitt namn. Barnet får ju ändå namnet när man som förälder har valt namnet och sen skickat in till skatteverket då är det ju färdigt, namnet har ju egentligen ingenting med dop att göra.

Ellas pappa: tack för ditt svar :)

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
laisa86
Alltid online

Inläggav MariaTheres » 04 maj 2010, 10:33

Nej och varför ska ni döpa era barn för att sen gå ur kyrkan? Det låter inte logiskt på något sätt. Självklart finns det en typ av tradition i det hela men man gör ju det som känns bra. Julen är ju till exempel en kristen högtid men eftersom ingen i vår familj är kristna har vi gjort den till vår egen mys-högtid istället :) Det vill säga att fokus ligger på att umgås och ha det trevligt. Det kristna finns överhuvudtaget inte närvarande. Kan tänka mig att det är så i många familjer!

Sen när det gäller kyrkan och hyckleri så finns det ju hur mycket som helst att ta upp.. Genom historien har ju kristendomen varit den religion som varit mest våldsam av alla religioner.. Häxbränning, kolonisering av stora delar av världen osv. Nu är det ju hyckleri mot exempelvis homosexuella istället.. Nej usch, jag vill inte betala skatt heller bara för att det är tradition.

En namngivningsfest behöver ju inte vara så himla påkostad heller. Som Ellaspappa sa, man kan ju bara bjuda hem de man vill från vänner och familj och ha det trevligt :)
Användarvisningsbild
MariaTheres
Alltid online

Status: Mamma till två gosfisar!

Inläggav Jippssan » 04 maj 2010, 10:36

Nej jag förstår om man blir irriterad. det är ju ens eget val om vill döpa sitt barn eller inte i kyrkan. Vill hon senare i livet vara med i kyrkan kan hon bara komfirmera sig. Nä tycker vi ska göra vad våra hjärtan säger ist för att lyssna på vad alla andra tycker :P Namngivningsfest låter mycket mysigare
Jippssan
Alltid online

Status: Mamma till 2 töser

Inläggav moia » 04 maj 2010, 12:30

Vi hade välkomstceremoni för Vincent! Ingen av oss är religiösa och det kändes bara fel med dop eftersom dopet innebär att man "välkomnar barnet in i kyrkan". Jag kan förstå att en del gillar dop ändå eftersom det liksom är tradition, men jag skulle aldrig kunna stå för det.

Jag skrev en tråd om vår välkomstceremoni som du kan hitta här: http://www.vimedbarn.se/forum/vaelkomst ... stceremoni (bläddra ner på hela förstasidan för att hitta alla kort!)

Det var mest jag som planerade med lite input från sambon. Vi ville att det skulle vara avslappnat men ändå kännas högtidligt och vi valde de bitar som kändes som att de passade oss och vad vi ville med ceremonin. Det blev verkligen kanonlyckat, en helt underbar dag! Mitt tips är att du ska kolla runt och fundera själv och plocka de bitar du/ni fastnar för.

En av sakerna som var mest uppskattat på vår ceremoni var när vi gick runt med Vincent så att alla gästerna fick hälsa på honom. De hade fått skriva en liten hälsning på en lapp som de la i en korg vi bar med oss, och i utbyte fick de en liten present. Det var verkligen ett fint välkomnande till världen. Vi kallade det ju även för välkomstceremoni och inte t ex namngivningsfest eftersom vi ville fokusera på att hälsa sonen "välkommen till världen" och göra det lite högtidligt, därav "ceremoni".

Det blir så mycket mer personligt att ha en borgerlig ceremoni eller fest eftersom man kan göra precis som man vill. Jag tror dessutom att alla som kommer uppskattar det väldigt mycket, även de som egentligen tycker man ska döpa. Men det är faktiskt ett val man gör som förälder (om ens barn ska döpas in i kyrkan eller inte) och inget som andra ska lägga sig i.
BildBild

BildBild

BildBild

Bild
Användarvisningsbild
moia
Alltid online

Status: satsar på en trea

Nästa

Återgå till Junimammor 2010