Efter förlossningen

Efter förlossningen

Inläggav mia85 » 07 jan 2010, 11:38

Tänkte att det kan vara bra att ha en tråd där man får förbereda sig på hur kroppen är efter förlossningen. Mycket som man kanske inte vet innan men som man kan behöva känna till. Lite tidigt än kanske men det är ju inte så jättelänge kvar nu :)

Det jag tänker på främst är:

* Avlsag - det är väldigt olika men jag blödde i 8 nästan 9 veckor efter förlossningen med Hampus.

*Toaproblem - Det gör djävulskt ont att gå på toa och göra 2:an efter en förlossning. Vet inte riktigt varför. Jag saknade lustgasen och först i januari kunde jag gå på toa utan att det gjorde ont (födde 28 september) så det varade längre än avslaget.

*3-dagars-gråten - 3 dagar efter en förlossning är det många som gråter okontrollerat och utan anledning. Antagerligen är det för att alla hormoner är i full fart och man inser att man inte är gravid längre. Man är närmast otröstbar så det är bra om ens partner känner till det med.

*Eftervärkar - Jag fick dem i samband med amning eller under promenader. Känns ungefär som vanliga värkar.

* Mjölken rinner till - Sker lite olika, på mig hände det på dag 3 efter förlossningen. Jag fick feber, skakade okontrollerat och fick en stor hård knöl i ena bröstet. Trodde det var mjölkstockning men sånt kommer inte så tidigt tydligen.

*Svettningar - "Lilla klimakteriet" kallas det man går igenom efteråt när alla hormoner ska återställas, om man lagt på sig mycket vatten så svettas man massor när det går ur kroppen (man pissar även niagarafloder)

*Kärlek - Du kommer känna en större kärlek än vad du trodde var möjligt när du första gången får se din bebis. Stoltheten är så stor så den fyller hela kroppen och man kommer många gånger gråta av lycka när man tittar på sin bebis. Helt plötsligt är alla besvär obetydliga och man är lyckligaste människan i världen! :D

Allt är ju givetvis olika från person till person precis som med grav.symptom och krämpor men det är ändå bra att känna till och vara förberedd på vad som komma skall. Det vill man inte få reda på "den svåra vägen". Det enda jag kan lova er alla att ni kommer vara med om är det med kärleken. Den är obeskrivbar!

Ni som fått barn innan.. är det något jag missat? något ni slapp? vet inte om det är olika beroende på vaginal förlosssning eller kejsarnsitt. Blev långt det här..
Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
mia85
Alltid online

Status: Nybliven trebarnsmamma =)

Re: Efter förlossningen

Inläggav Camilla87 » 07 jan 2010, 12:46

Jag längtar redan! :D :D :D
Användarvisningsbild
Camilla87
Alltid online

BF: 110808
Bor: Floby
Status: Då var det dags igen :-)

Inläggav mia85 » 07 jan 2010, 13:13

ja det kommer bli helt underbart :D
Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
mia85
Alltid online

Inläggav jaessiica » 07 jan 2010, 14:21

Gud vad mycket jag glömt redan känner jag när jag läste detta men jag tänkte kopiera din "mall" och skriva hur det var för mig.

* Avlsag - Jag blödde mycket i ungeför 4 veckor sedan var det typ som blodblandade flytningar (var dock tungen att ha binda) i 2 veckor till så 6 veckor totalt.

*Toaproblem - För mig har det inte gjort så ont att gå på toa efter mer ett obehag och en känsla av att livmodern ska tryckas ut vågade inte trycka på riktigt. :oops:

*3-dagars-gråten - Exakt 3 dagar efter började det för mig. Hela dagen bara grät jag och Jesper visste inte riktigt vad han skulle göra han försökte trösta men jag visste ju inte varför jag var ledsen. Haha men det är bara så det är dagen efter var en jäkla skillnad då blev jag glad igen. :)

*Eftervärkar - Fick också dem när jag ammade och ibland bara sådär. Känns som obehaglig mensvärk och man kan behöva ta en alvedon eller 2. Det är ju livmodern som drar ihop sig så egentligen är det ju "bra" värk.

* Mjölken rinner till - Kände inte så ycke alls av det. Fick inga "monster" bröst utan det kändes nästan som vanligt dock fick jag väldigt såriga bröstvårtor så jag hade djävulskt ont men de försvinner om man fortsätter amma.

*Svettningar - Usch vad jag svettades ´säkert ett halvår efter så svettades jag mer än vanligt. Kände inte igen lukten under armarna haha.

*Kärlek - Vilken lycka det var att få åka hem med sin egen bebis. Han var inte bara till låns utan han var min. Sedan växte sig kärleken starkare och starkare för varje dag.

Så var det för mig, det är ju verkligen olika för alla. Men kul att se skillnaden :)
Bild

Bild

Bild
jaessiica
Alltid online

BF: 130106

Inläggav Bitte » 07 jan 2010, 17:01

Detta måste jag nästan visa för sambon så han också är väl förberedd! Det är så himla mycket info som man ska ta till sig och komma ihåg och detta var nog bland de bästa, måste jag erkänna. Som förstföderska så "vet" man ju inte riktigt vad som kommer hända. Då är det skönt att i förväg vara mentalt förberedd på vad som KAN hända psykiskt och fysiskt. Man kommer ju inte bara hem med en söt bebis :wink:

Bra idé TS!
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Bitte
Alltid online

BF: 100521
Status: Lycklig

Inläggav cf » 07 jan 2010, 19:28

Toaproblemet var absolut värst...tog mig också lång tid innan jag blev smärtfri, men jag hade även grymt ont när jag gjorde 1an. Det varade inte lika länge utan blev bättre när stygnen läkte.
Bild

Bild

Bild
cf
Alltid online

Inläggav mia85 » 07 jan 2010, 20:35

Kul att ni gillade tråden :-) jag fick mycket info om allt innan jag skulle föda sonen och det var verkligen jätteskönt att veta vad det handlade om och veta att det inte var något som var fel :-)

Ja just det, tyngkänslan. Kände samma sak som om livmodern skulle plaska i vattnet när jag satt på toa och det kändes som om underlivet var enormt och vägde flera kilon. Det var ömt och läskigt att torka sig me de första veckorna. Trodde ju handen skulle försvinna upp haha :lol:
På bb hade de en duschslang vid toan så man kunde spola sig helt ren. Det var bra!

Såriga bröstvårtor slapp jag som tur var. Jag smörjde dem med bröstmjölk efter varje amning (när vi var själva hemma) och lät dem lufttorka. Det gjorde att de inte var så torra och de höll sig dessutom väldigt rena eftersom bröstmjölk är sterilt. Men hjälp vad de var ömma i början.
Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
mia85
Alltid online

Inläggav Flickan » 07 jan 2010, 21:07

Varkligen en jätte bra tråd detta,jag känner igen mig i det ni skriver fast detta med Toabesöken hade jag inte några större besvär av bara i början,det sved så in i kan jag säga typ mellangården vet inte va de kunde vara för jag sprack inget alls... men en våtsarvett tryckt mot där när man kissa så gick de kanon :-)
Användarvisningsbild
Flickan
Alltid online

BF: 121201
Bor: Motala
Status: Väntar bebis nr 3

Inläggav jaessiica » 07 jan 2010, 21:25

Jag sprack ingenting heller kanske därför det gick relativt bra ändå att gå på toa även om man såklart var väldigt öm. Något jag ska köpa upp mig på denna gång som jag inte alls tänkte på förra gången är Bindor stora sådana för natt och dag. Det vart typ akutköp för mig första dagen hemma och det vill jag undvika denna gång.
Ni som är förstföderskor får gärna fråga om det är något ni undrar över som inte tagits upp här. Inga frågor är för pinsamma för mig iaf :D . Som sagt är det ju väldigt olika men vissa saker kanske man undrar över... isf fråga på :wink:
Bild

Bild

Bild
jaessiica
Alltid online

BF: 130106

Inläggav mia85 » 07 jan 2010, 21:37

Sprack inget jag heller :-) fick ändå 2 stygn efter sugklockan. Det var väldigt bråttom när lillkillen skulle ut och de lyckades klämma insidan av min ena blygläpp mellan sugklockan och hans huvud. Det sved till lite men annars så kändes det inte så mycket. Men hellre det än det urakuta snittet som vi bara var sekunder ifrån att få.. :o

Samma här, inga frågor är varken för dumma eller pinsamma. Både vad gäller före-under och efter förlossningen. Är ingen expert precis men vi är ju några som varit med om det en gång innan.
Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
mia85
Alltid online

Nästa

Återgå till Majmammor 2010