Det jag tänker på främst är:
* Avlsag - det är väldigt olika men jag blödde i 8 nästan 9 veckor efter förlossningen med Hampus.
*Toaproblem - Det gör djävulskt ont att gå på toa och göra 2:an efter en förlossning. Vet inte riktigt varför. Jag saknade lustgasen och först i januari kunde jag gå på toa utan att det gjorde ont (födde 28 september) så det varade längre än avslaget.
*3-dagars-gråten - 3 dagar efter en förlossning är det många som gråter okontrollerat och utan anledning. Antagerligen är det för att alla hormoner är i full fart och man inser att man inte är gravid längre. Man är närmast otröstbar så det är bra om ens partner känner till det med.
*Eftervärkar - Jag fick dem i samband med amning eller under promenader. Känns ungefär som vanliga värkar.
* Mjölken rinner till - Sker lite olika, på mig hände det på dag 3 efter förlossningen. Jag fick feber, skakade okontrollerat och fick en stor hård knöl i ena bröstet. Trodde det var mjölkstockning men sånt kommer inte så tidigt tydligen.
*Svettningar - "Lilla klimakteriet" kallas det man går igenom efteråt när alla hormoner ska återställas, om man lagt på sig mycket vatten så svettas man massor när det går ur kroppen (man pissar även niagarafloder)
*Kärlek - Du kommer känna en större kärlek än vad du trodde var möjligt när du första gången får se din bebis. Stoltheten är så stor så den fyller hela kroppen och man kommer många gånger gråta av lycka när man tittar på sin bebis. Helt plötsligt är alla besvär obetydliga och man är lyckligaste människan i världen!

Allt är ju givetvis olika från person till person precis som med grav.symptom och krämpor men det är ändå bra att känna till och vara förberedd på vad som komma skall. Det vill man inte få reda på "den svåra vägen". Det enda jag kan lova er alla att ni kommer vara med om är det med kärleken. Den är obeskrivbar!
Ni som fått barn innan.. är det något jag missat? något ni slapp? vet inte om det är olika beroende på vaginal förlosssning eller kejsarnsitt. Blev långt det här..