Ej gravid - Dålig ämnesomsättning!

Plussa tillsammans! Peppa, tipsa och stötta!

Ej gravid - Dålig ämnesomsättning!

Inläggav Missthess » 15 dec 2012, 05:04

Hej!

Jag heter Therese och är 22år.
Jag har under en 6-årsperiod haft oskyddat sex utan resultat på graviditet. Jag var tillsammans med en kille i nästan 5 år och vi använde aldrig preventivmedel. Har en ny pojkvän nu som jag varit tillsammans med i snart 7 månader, vi har inte heller använt preventivmedel en enda gång. Jag har börjat tycka detta är väldigt märkligt, och då jag fått mer och mer längtan efter barn så har jag hoppats på att bli gravid... Men inga resultat!

Under det senaste halvåret började jag må dåligt mer och mer. Jag kände mig värdelös, ledsen, nedstämd och otroligt deprimerad.

Jag började därför kolla upp detta, tog kontakt med en läkare och berättade mina problem. Jag fick då ta en del prover. Han konstaterade att jag har dålig ämnesomsättning, vilket innebär att det saknas hormoner i min kropp. Han berättade att detta gör att jag kan vara väldigt nedstämd och att jag har svårare för att bli gravid.
Jag blev jätteledsen, men fick svar på mina frågor och behövde inte längre gå och undra. Läkaren tyckte att jag skulle börja med en låg dos Levaxin, som tillsätter de saknande hormonerna i min kropp, som i sin tur skulle leda till att jag mådde bättre och hade lättare att bli gravid.

Jag märkte stor skillnad redan första veckan. Jag blev gladare och piggare! Jag tänkte att det säkert inte har med själva medicinen att göra egentligen, utan att det var tron på att jag faktiskt skulle må bättre av den.

Jag och min pojkvän har haft sex som vanligt, några gånger i veckan.
Den 19:e december är det en månad sedan jag började på min medicinering, alltså har jag tagit den i cirka tre veckor.

För en vecka sedan började jag känna enorma menssmärtor, som jag gör samma dag eller dagen innan min mens ska komma. Den har fortfarande inte kommit.

Igår, 14:e december, gjorde jag ett graviditetstest för att kunna utesluta det och gå vidare på vad det annars kan vara som gör att jag får såna smärtor. Jag förväntade mig inga positiva resultat (graviditet) då jag aldrig fått ett enda när jag gjort tester förut, och tro mig, jag har gjort många!
Jag läste av resultatet på provstickan direkt och det visade ett streck (ej gravid) och jag tänkte "jaha, vad skulle jag förvänta mig egentligen?". Det stod på förpackningen att man ska vänta i 5-10 minuter att läsa av resultatet... Så jag la ifrån mig stickan. Efter 5-6 minuter kollade jag igen, då visade det två streck (gravid). Jag trodde inte det var sant! Jag fick en chock och började storlipa. För säkerhets skull gjorde jag ett till test senare på kvällen och det visade samma svar.

Alltså efter att ha trott i flera år att jag inte kan bli gravid, till att bli det bara några dagar efter att min första medicinering togs bli gravid... Det ser jag som ett mirakel! Jag är otroligt rädd, jag vet ingenting om graviditet. Min pojkvän och familj stöttar mig hela vägen, och vi är alla överlyckliga!
Missthess
Nykomling

Re: Ej gravid - Dålig ämnesomsättning!

Inläggav VillBliMamma90 » 18 dec 2012, 01:32

Fan va underbart!! Helt otroligt!:) stort grattis!
Förklarade dom vad som kan ha orsakat din dåliga ämnesomsättning? Eller det kanske alltid har varit så? Jag börjar själv undra varför min mens inte börjat komma igång.. Slutade med mina P-piller(neovletta) den 11 sep. Fick "mens" (antagligen piller mensen) den 14-20 sep och sen dess ingenting:( både jag och min pojkvän vill skaffa en liten plutt, så vi går bara runt och väntar på att min kropp ska komma igång. Gjorde ett x antal gravtester när jag märkte att mensen inte kom i hopp om att det tagit sig på först försöket, men fick bara negativa resultat hela tiden:(
VillBliMamma90
Alltid online

Återgå till Bli gravid
Annons: