En fråga om sömn!

Sömn, sovrutiner och matvanor är inte lika lätt för alla, diskutera mat och sömn.

En fråga om sömn!

Inläggav Linn.Lönngren » 01 jul 2010, 06:23

Funderar över hur mycket mina tvillingflickor behöver sova på dagarna? Dom är sju månader på onsdag och för ca en vecka sen slutade dom sova hela natten som dom gjort sen dom var tre mån ungefär. Dom vaknar fleeera gånger per natt och är vakna långa stunder ibland... Det är riktigt jobbigt... Men dom sover middag tre gånger varje dag och det kanske är det som är boven till att dom vaknar på natten? Hur mycket sover era 7 månader gamla bebisar på dagen?! Mvh Linn
Linn.Lönngren
Nykomling

Re: En fråga om sömn!

Inläggav Ellas pappa » 01 jul 2010, 17:33

Det kan det säkert vara, jag minns inte hur våra sov när dom var 7 månader men jag känner igen det där med att helt plötsligt så började dom vakna på natten och då började liksom sömnkriget lite :) att inte sova för mycket på dagarna men lagom mycket för att dom inte ska vara för trötta och griniga. Dom kanske ska sova lite mindre de stunder som det sover på dagarna?
Pappa till två underbara tjejer!
Användarvisningsbild
Ellas pappa
Alltid online

Inläggav Fanny » 02 jul 2010, 20:20

Min dotter sov 2 ggr på dagen när hon var 7 mån eller hon gör det fortfarande, 1-2 timmar på fm och 1-2 timmar på em.
BildBild
BildBild
BildBild
4skabli5.wordpress.com
Fanny
Alltid online

BF: 130922
Status: Mamma till Melissa och Hailey

Inläggav Ewi » 06 jul 2010, 21:06

http://se.babycenter.com/baby/sleep/sleepneeded

Har för mig att jag följde det där rätt bra, även om han sov 3ggr/dag lite längre än till 6månader (snarare till 7-8månader), och 2ggr/dag lite kortare (slutade med det runt 13månader). Men där ser man ju ungefär hur det kan se ut, sen är alla barn ändå olika...
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Ewi
Alltid online

Inläggav M@lin » 07 dec 2010, 14:17

En fråga angående sömn hos små barn. Lillkillen här hemma är nu 6 veckor och 2 dagar gammal..Han har fått bra rutin på sömn redan tycker jag då han somnar mellan 20:00-21:00..Jag brukar ju mata han å så innan å sen lägga honom i sin säng som vi har jämte våran säng och han somnar så gott så.=) Har väl gjort lite rutiner redan fast omedvetet..hehe..
Han vaknar max 2 gånger på natten..Men han vaknar aldrig och skriker utan man hör hur han ligger å grymtar å rör på sig fast han blundar..Jag vet ju vad han vill ha å d e mat el bli ombytt på..Jag har gjort så nu att jag tar upp honom å ger han mat å byter på honom å sen lägger jag honom igen men ska jag vänta tills han börjar skrika ist?? Jag tänker på sen när han ska ligga i sitt egna rum då vi tänklt ha en sån babyvakt el va d heter så man slipper gå fram å tbx hela tiden bara för minsta grymtande..Så ska man börja låta honom börja skrika och sen ge mat å byta el ska man fortsätta så man gjort nu?? hur gör ni??
Och när ska man börja lägga dom i ett eget rum?? Egen säng sover han i jämte oss så d e inga probem..
Användarvisningsbild
M@lin
Alltid online

Återgå till Barns sömn & matvanor 0-2 år