Ensamstående föräldrar

För alla ensamstående föräldrar.

Ensamstående föräldrar

Inläggav Creadiem » 07 okt 2012, 01:56

Hej!
Skulle gärna vilja ha tråd för ensamstående föräldrar. Själv är jag gravid i vecka 37 och jag och sambon separerade i vecka 32. Är det flera? Hur känner ni? Hur löser ni praktiska saker? Hur tänker ni om framtiden?
MF: 8/10 -10 (v.8+4)
Creadiem
Alltid online

Re: Ensamstående föräldrar

Inläggav Krispig » 30 okt 2012, 21:54

Hej! Jag är gravid i vecka 25 och kommer troligen bli ensamstående. Mitt och killens förhållande var inte på topp precis innan jag blev gravid och nu har vi valt att gå skilda vägar. Eller, valt och valt, det är främst han som vill dra. Vi har kännt varann i ca 10 år och han har också varit min bästa vän. Jag vet inte hur allt slutar men för att orka så försöker jag bara tänka positivt framåt. Jag känner en stor tacksamhet över att jag är gravid och försöker att bara tänka kärleksfullt om mitt ex. Även om jag bryter ihop då och då och undrar hur allt ska gå....allt kommer att lösa sig och jag tror att mycket kommer falla på plats när barnet väl är fött.
Krispig
Stammis

BIM: 120606
Bor: Linköping

Inläggav Creadiem » 02 nov 2012, 21:18

Hej Krispig!
Det är precis som du säger när lillen är framme så är det såååå å :D UNDERBART. Min guldstjärna föddes den 25 oktober och han är så ljuvlig och vi kommer klara oss utmärkt även själva. Mycket av de tankarna och oron som jag haft kring vår relation är nu borta och det är bara fokus på det lilla livet. Är världens lyckligaste :). Stå ut och kämpa på så ska det ordna sig ska du se.

Bor ni fortfarande ihop? Pratar ni med varandra? Ville han ha barn? Eller varför går ni skillda vägar nu?
Creadiem
Alltid online

Inläggav Krispig » 17 nov 2012, 19:20

hej! är inte inloggad så ofta och såg ditt svar först nu. grattis till bebisen!!=) skönt att få bekräftat att saker och ting faller på plats. det är vad jag också tror på.
nej, vi bor inte ihop. vi har inte bott ihop på flera år, men har ändå haft en relation. vi pratar på en hyfsad vuxen nivå nu och han ska även följa med mig på förlossningen, vilket känns bra.
han var med på att jag blev gravid. har inte lurat honom på nåt sätt, men jag visste att han kanske inte var redo då vårt förhållande inte var så stabilt. men jag var väääldigt redo och tjatade en del på honom. samtidigt så hade jag en liten naiv tanke om att allt kanske också löser sig med ett barn...=/
nej, det är ingen optimal sits jag försatt mig och honom i, men samtidigt, vi var två om det, vi är vuxna och man vet ändå aldrig hur ett förhållande utvecklar sig. jag är trots allt glad över det här beslutet, hur det än blir.

hur kommer det sig att du separerade? var ni ihop länge? planerade ni barnet? finns han där som stöd för dig och barnet trots att ni inte är ett par?
Krispig
Stammis

Inläggav Creadiem » 23 nov 2012, 22:27

Hej jag är inte heller inne här s ofta länge. Lillen har fått kolik så det tar all tid. Det viktiga är ju att ni båda var med på det tror jag. Man vet aldrig, det blir kanske ändå bra i slutändan och din naiva tanke blir kanske verklighet :).

Även om ni hade haft stabilt förhållande så är det ju inte garanti för att ni skulle stanna med varandra ändå. Vi var tillsammans i 7,5 år när vi separerade. Har pratat om barn i 2 år har haft missfall etc. Men han var ju inte beredd på det här med familjen. Vår realtion var dock väldigt bra och vi satsade på familjen ändå. 2 månader innan så sprack det och nu pratar vi inte ens med varandra. Varför, fråga mig inte.... Han vill inte ens träffa sin son :(. Så bara för att en relation är bra så innebär det inte att allt blir bra för det.

Nu håller lillen på att vakna. Ska ha mat.
Ta hand om dig. Kram
Creadiem
Alltid online

Inläggav Krispig » 09 dec 2012, 16:25

Hej!
Hur är det med dig? Har du fortfarande inte något kontakt med ditt ex?
Mitt ex har de senaste veckorna börjat ta kontakt med mig igen...han har haft ihop det med en annan tjej medan jag varit gravid, men säger att han inte har några känslor för henne. Han säger att han inte känner sig redo för att bli pappa om två månader. Inte alls redo. Och jag har sagt att det är okej, att jag tar ansvaret i början och att han får sin tid. Tror att det svaret lugnade honom, för nu är han kärleksfull igen...Vill sova över och kysser mig igen. Så jag vet inte...han kanske bara fick kalla fötter? Han har gått och pratat hos en kurator hela hösten då vi inte haft kontakt, så jaa, jag vet inte...Men jag ger oss en till chans om det fortsätter så här.
Det är en svår balansgång det där...Måste fokusera på mitt liv med bebisen och jag har vart så inställd på att vara själv. Men nu hoppas jag ju igen..
Krispig
Stammis

Inläggav Creadiem » 26 dec 2012, 21:27

Hej!
Är så sällan inne här, hinner inte som ensamstående med så mycket annat.

Jätteskönt att han hört av sig och att ni ändå verkar ha något på g. Är han beredd på att träffa er så tror jag att det kommer bli jättebra, han kommer nog smälta när han träffar bebisen.

Min har dock inte velat varken gå till kurator eller träffa oss. Han vill ju inte ens ge det en chans. Hade han gett det hela en chans så hade han inte kunnat motstå att umgås med den här lilla stönosen.

Hoppas att er kontakt fortsätter, många har ju det tufft under graviditeten men sen blir det bra.
Kram
Creadiem
Alltid online

Inläggav Krispig » 07 jan 2013, 22:19

Har ditt ex inte ens sett bebisen? :( kan inte förstå att man gör det valet..det är ju dock hans förlust..jag hoppas att du har folk omkring dig som kan avlasta..mina föräldrar bor nära mig och jag litar mer på att dem finns där för mig än barnets pappa. Jag har nyligen flyttat till en större lägenhet. Vill gärna bo själv med bebis tills jag märker hur stabilt vårt "förhållande" är när barnet är fött. Eftersom killen/exet faktiskt regelbundet går i samtal plus att jag märker att han är inne i någon sorts personlig kris så har jag valt att låta honom komma till mig när han känner att han orkar. Han ska med på föräldrakurserna om en vecka samt förlossningen. I övrigt vågar jag inte ställa några krav på honom, då han känns för labil. Tror mycket kan ändras när han väl får se sitt barn, men vågar ändå inte hoppas fullt ut..jag kommer antagligen vara ensam med barnet, åtminstone den första tuffa tiden..eller så drar han på riktigt och jag blir ensamstående. Allt känns väldigt osäkert..
Krispig
Stammis

Inläggav Creadiem » 09 jan 2013, 18:41

Hej!
När lillen var sju veckor så såg han honom för första gången men bara några minuter (och så vill han inte träffa oss mer). Visst det är hans förlust nu, men ju äldre lillen blir dessto mer kommer det bli även hans förlust att inte ha en pappa.... :( Men man vet aldrig livet går vidare, och har man tur träffar man kanske någon så småningom som vill dela både glädje och sorg med oss....

Jag förstår att du tar det lugnt med din.... det hade jag nog också gjort, framförallt med tanken på att han trots allt försöker...
Håller verkligen tummarna att det blir ordnar sig för er. Även om du har hjälp från föräldrarna så är det en helt annan sak om att ha pappan till barnet där i sin närhet....
Creadiem
Alltid online

Inläggav mim » 11 aug 2013, 12:03

Finns det fortfarande någon ensamastående gravid eller mamma?
Bild
mim
Stammis

BF: 211013
Status: gravid

Nästa

Återgå till Ensamstående föräldrar