Det är otroligt svårt att fatta ett beslut. Jag fick gå till en kurator för att kunna känna efter vad jag egentligen ville. Jag hade till en början tänkt göra en abort för faderns skull, för att inte "förstöra hans liv" innan min kurator talade om för mig att dom inte tänker genomföra denna abort då jag inte ville detta själv. Det är så lätt att man påverkas av alla andras åsikter och då speciellt faderns. Samma dag som jag plussade och innan ag ens hade berättat detta så ville killen bryta vår relation
Det känns tufft eftersom jag fortfarande är kär i honom. Det känns också tufft då jag en längre tid har haft en barnlängtan medan fadern inte alls vill ha ett barn inom en lång framtid, trots att han nu är 28år. Nu kan jag iof förstå i denna situation att sätta ett barn till världen utan pappa inte är det bästa valet, men har ändå bestämt mig för att behålla det. Jag känner mig jätterädd att jag ska känna mig ensam, men tvivlar inte en sekund på att jag skulle fixa detta på egen hand. Fadern lever såklart i ett "kaos" nu när han fått reda på mitt beslut och ha inte hört av sig sen jag berättade. Jag har verkligen gjort klart för honom att jag är fullständigt inställd på att vara ensam men tänker låta honom komma till mig om han ångrar sig framöver. Jag förväntar mig ingenting och kommer inte sätta någon press på honom då detta helt och hållet är mitt eget beslut. Det som kan kännas viktigt är väl att man dock informerar honom för varje kontroll, ultraljud osv. så att han får en chans att delta om han skulle vilja, alltså inget tvång. Jag känner att det är långt kvar av min graviditet och att han kanske tänker annorlunda när det lilla knytet kommer till världen. Jag har full förståelse att han behöver lång tid att smälta detta. Jag har valt min egen väg och struntat i vad alla andra tycker.
Folk tycker så mycket för ens eget bästa men det är bara du själv som vet vad som är bäst för dig! Detta folk kommer snart att ändra sin uppfattning framöver, det har jag själv märkt.
Jag försöker också att tänka positivt för varje dag, att inte prata ned mig själv i samband med folks reaktioner gällande vår situation. Jag visar istället glädjen över att få uppleva denna graviditet, att det är något stort och spännande i mitt liv. Lyssna till ditt hjärta, annars kan det lätt bli att du ångrar dig för livet.
Många kramar
V.7