Epidural - fördelar och nackdelar

Diskutera olika typer av smärtlindring, vilken förlossningstyp är du? Detta är bra att tänka på innan förlossningen.

Epidural - fördelar och nackdelar

Inläggav Stina » 16 apr 2011, 08:06

Hej, själv tog jag inte epidural för att den i vissa fall kan fördröja förlossningen. Men jag har förstått på alla som tagit den att det är så skönt när den värkar!

Vad har ni för erfarenheter, för- och nackdelar ?
Användarvisningsbild
Stina
Alltid online

Status: Börja blogga på Minbebis du också!

Re: Epidural - fördelar och nackdelar

Inläggav Gellis » 16 apr 2011, 08:32

Jag gick med på att att ta den efter många om o men och på mig tog den tyvärr inte, ingen kom och fixade den heller som jag idag vet att dom brukar göra så för min del var den skit :(
Användarvisningsbild
Gellis
Alltid online

BF: 100406
Status: två barns mamma

Inläggav Stina » 16 apr 2011, 08:37

Va? Hur menar du med fixa? Sätta i mer? Tog ni den för sent?

Vad tråkigt att du fick den upplevelsen!
Användarvisningsbild
Stina
Alltid online

Inläggav Gellis » 16 apr 2011, 08:58

Jag tog den vid 3 cm men den observanta bm kallade aldrig tillbaka narkosläkaren, antagligen så satt den aldrig där den skulle. och sån provdos som dom ger på tv fick jag inte heller, min aurora bm sa på min eftersamtal att dom brukar lägga om den eller rätta till den om den inte ger någon effekt.
Användarvisningsbild
Gellis
Alltid online

Inläggav madeleinenaaw » 16 apr 2011, 08:59

Jag har samma erfarenhet som Gellis, den verkade inte på mig heller. Jag fick den satt när jag var 5 cm öppen, och narkosläkaren var tvungen att komma tillbaka och till slut ta bort själva droppslangen som sitter i ryggen och ge mig en spruta direkt in i kanylen istället. Trots det så fick jag ingen bedövning iallafall. Så här i efterhand tycker jag det var lika bra kanske, för jag hade ett väldigt bra krystningsarbete där jag kände alla värkar och kunde låta kroppen arbeta av sig självt. Nästa gång ska jag försöka undvika epiduralen, nu har jag ju klarat en förlossning utan EDA och då kan jag göra det igen.
Det jobbigaste med att EDA:n inte verkade var att eftersom jag fick värkstimulerande samtidigt så fick jag värkstormar och hade väldigt ont, så själva värkarbetet är en dimma av all smärta, så jag minns nästan ingenting av tiden inne på förlossningen, förutom utdrivningen.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
madeleinenaaw
Alltid online

BF: 111009

Inläggav Stina » 16 apr 2011, 09:03

Gellis: Så tråkigt, hur kändes förlossningen för dig?

Madeleine: Jag tog sterila kvaddlar med första barnet och det hjälpte ju mot smärtan under värkarna, det blev mer avslappnat.

Har också svårt att komma ihåg själva värkarbetet.
Användarvisningsbild
Stina
Alltid online

Inläggav madeleinenaaw » 16 apr 2011, 09:07

Kvaddlarna fick jag aldrig, fick inget erbjudande om dem. Men ska nog testa det nästa gång, trots att jag fasar lite för hur ont det sägs göra när de lägger dem. Jag hade akupunktur, men det tyckte jag bara var obehagligt och vi tog bort dem efter en halvtimme.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
madeleinenaaw
Alltid online

BF: 111009

Inläggav Gellis » 16 apr 2011, 09:10

madeleinenaaw Jag fick värstimulerande dropp 2 timmar efter edan och det var fruktansvärt. nu sist så blev jag kompis med mr lustkas i ett varmt bad, något jag ska köra på nästa gång oxå.
Användarvisningsbild
Gellis
Alltid online

Inläggav Suzy_q » 16 apr 2011, 10:13

Hej, jag fick ryggbedövning när jag var 6 cm öppen. Det var jätteskönt o jag fick sova i några timmar. Sen var jag öppen 9cm ett par timmar senare. Sen tog det nästan 8 timmar att bli öppen o få börja krysta. Fick dropp för att stimulera värkarbetet. Hade ganska dåliga krystvärkar så de vill ta honom med klocka men han kom till slut. Jag kommer inte välja det nu igen för risken att det ska dra ut på tiden. Jag har bestämt att härda ut så länge det går o använda mig av andra metoder istället. Vill verkligen att den här gången ska bli kortare o bättre. Vet ju dock inte om det hade varit annorlunda utan EDA, det får man ju aldrig veta.....
Bild
Bild
Suzy_q
Alltid online

Återgå till Smärtlindring vid förlossning