Får bebisen "smaka"?

Sömn, sovrutiner och matvanor är inte lika lätt för alla, diskutera mat och sömn.

Re: Får bebisen "smaka"?

Inläggav MissAlexsandra » 08 feb 2011, 11:01

Håller med dig veronica v , Tycker dom flesta har svarat riktigt otrevligt , som nybliven mamma är de inte alltid lätt att veta va man ska göra och tror att de va därför elinorlilja fråga också , tror inte hon är den första som undrar något sånt. För inte sålänge sen så va ni också nyblivna mammor och kanske inte så säkra på va som är rätt och fel .
MissAlexsandra
Alltid online

BF: 110913

Inläggav anile » 08 feb 2011, 11:10

Nu har jag ju inga barn... Men jag förstår att det är svårt att dra gränsen mellan vad som är rätt och fel i många situationer med en ny bebis.. Som Veronica säger, det är ju bra att fråga här om man är osäker, det visar ju på att man tänker efter och tar reda på vad som är bäst (även om många inne på forum, rent allmänt, inte alltid kommer med de bästa förslagen...)

Men å andra sidan kommer jag ihåg när en tjejkompis fick barn för några år sedan och hon berättade att hon mött upp en bekant till henne som också fått barn i samma veva. Och när de sitter på fiket tillsammans ger den där andra tjejen sin (ca 3 mån gamla) bebis coca-cola på en tesked. "Bara för att se hur hon reagerar..."

Både jag och min kompis tyckte att det var helt sjukt... Men det är svårt att veta var gränsen går för precis alla situationer. Och vissa är tydligen betydligt sämre än andra på detta...

Finns ju folk som röker när de ammar. Var går gränsen för hur ens barn utsätts för andrahandsrökning t ex? När det finns lagar i Sverige som visar att människor ska ha rätt att vistas i rökfria allmänna utrymmen kan man ju dra en parallell till detta.

Nåja, ursäkta att det blev långt. Intressant ämne iaf, det här med gränsdragningar.
Bild

Bild
MA okt -10 vecka 13 (v 9)
MA april -12 vecka 8 (v 6+0)
MF juni -12 vecka 5
MA jan -13 vecka 9 (v 8 )
MA april -13

Fertilitets -och missfallsutredning ua.
anile
Alltid online

Inläggav madddee » 08 feb 2011, 11:26

En tanke jag fick som jag nu funderar på och jag vill inte låta dryg eller så. Det här är frågor i all välmening;
Är det inte precis samma grej som att bäbis suger på mammas fingrar i "vanliga" fall? Tänk om mamman hade råkat käka en banan innan och tagit den sista biten med fingrarna och inte hålla i skalet och sen lekt med bäbis mun?? (alltså smaken av banan sker omedvetet från mammans sida)
Eller mamman har ätit ett gelehallon och råkar ha en "osynlig" sockersmula kvar på fingret som bäbis får i sig? (också helt omedvetet)

Tänk om mamman glömt tvätta händerna efter att hon lagat mat och skurit sallad och tomat, eller kanske bakat nån söt kaka och slickat av skålen med ett finger (och sen typ bara torkat av i all hast för att bäbis skriker och behöver tas om hand). Hennes fingrar kommer smaka av det också omedvetet... Eller om mamman har tvättat händerna med tvål... då kommer de lukta tvål och smaka annorlunda av det...

Detta skulle jag också vara helt omedveten om och förmodligen inte tänka på...

Alltså, i mina exempel ovan är det är nån större fara? Jag tror inte att mina fingrar smakar lika och "ingenting" alltid. det är säkert olika från dag till dag.

De barn jag har träffat på har fått bita/suga på sin mors fingrar...men det kanske också är fel eftersom man kan ha all sorts bakterier på sina fingrar även om man har varit noga och tvättat dom ordentligt? Alla mina syskonbarn har sugit på mina fingrar när de var små tex...

Detta är i min värld samma sak som det elinorlilja frågar om... För det handlade ju inte om regelrätta smakportioner och knappt nåt att "få i sig" utan bara "nånting av smak som fanns på fingret"... Skulle era svar kunna appliceras på den här frågeställningen också? Vad är farligt? Vi är ju inte precis sterila om händerna... :? Eller hur gör man? Hur gör ni?
Bild
Bild
madddee
Alltid online

Inläggav Veronica V » 08 feb 2011, 13:06

Men precis madddee. Liva vägrade ta napp de första månaderna. Alltså vägrade det lät som att jag kvävde henne när jag testade. Sen kom min man på att vi testa lillfingret. Det funka hur bra som helst. Så under två månader gick jag rint med mitt lillfinger i Livas mun. Jag tänkte ju lite extra på vad jag hade hållt i eller ätit och så där men visst va det att jag glömde av mig.
Och visst låter det som att det är värre än att doppa fingertoppen i yoghurt och låta lillen smaka.
Bara en tanke.
//V
Bild
Veronica V
Stammis

BF: 101106
Status: Äntligen..

Inläggav soffilina » 08 feb 2011, 13:10

ah du har fått bebisen nu! grattis! :D

jag skulle inte låta en så liten ens "smaka" på det sättet. finns ingen anledning alls. hon behöver inget annat än mjölk, sömn å kärlek i den åldern. hon har inget behov av att få nån smak på läpparna eller så.
jag skulle aldrig våga det, ven om hon inte får ner det i magen så vem vet om hon får nån allergisk reaktion och det är ju inte så kul i den åldern.
min blogg: http://soffilina.blogg.se
mammatankar, vardag och en himla massa Kerstin <3

BildBild
Användarvisningsbild
soffilina
Alltid online

BF: 100807
Status: mamma till finaste Kerstin född 100814 :)

Inläggav madddee » 08 feb 2011, 13:19

Veronica V, precis så jag ville få fram. Vi tänker samma :D
Bild
Bild
madddee
Alltid online

Inläggav Veronica V » 08 feb 2011, 13:44

madddee: Haha vi gör nog det. =))
Bild
Veronica V
Stammis

BF: 101106
Status: Äntligen..

Inläggav Danem » 08 feb 2011, 15:24

Så ni ser ingen skillnad i det och att medvetet ge ett spädbarn annat än bröstmjölk/ersättning?
Okej.

Jag tycker det är konstigt att ens komma på tanken att ge något annat till sitt spädbarn, speciellt om man är en osäker nybliven mamma som oftast istället knappt vågar låta pappan hålla barnet och hispar upp sig för minsta lilla skitsak.
Mamma till två fantastiska barn

Bild Bild
Användarvisningsbild
Danem
Alltid online

BF: 090413
Status: Stolt mamma till två snyggingar! :)

Inläggav Darkie » 08 feb 2011, 15:31

Man tvättar händerna OFTA med ett spädbarn i huset. Annars kan de bli sjuka, tänk vilka bakterier de kan samla på sig med deras dåliga immunförsvar. Man RÅKAR inte ha sitt finger i bebisens mun efter man själv tagit i nånting man VET att man inte ska ge till en bebis i den åldern. Har man något vettigt i skallen så tvättar man händerna innan man ens rör sin bebis. Bara en principsak!

Danem: Håller helt med dig, man vågar inte låta nån annan hålla i bebisen själv och gå iväg nånstans, sen håller man ett öga på bebisen hela nätterna så man knappt får sova nånting. : P OCH så skulle jag ALDRIG ta i min nyfödda utan att tvätta händerna, än mindre låta henne smaka på banan. Banan som dessutom gör magen hård, så gör man bara inte. -.-
Bild
BildBildBildBild
Användarvisningsbild
Darkie
Alltid online

Inläggav Vitlilja » 08 feb 2011, 16:46

Darkie: Hur tycker du då att jag ska göra? Jag blir torr om händerna väldigt lätt och ska jag tvätta händerna innan varje gång jag tar i min bäbis kommer jag inte få göra annat. Till saken hör att jag måste smörja in mina händer efter att jag tvättat dom och jag antar att enligt dig borde jag självklart tvätta bort det jag smörjt in händerna med innan jag tar i Alina. Detta skulle resultera i extremt torra händer och efter ett par dagar även blodiga händer då huden till slut spricker om jag inte smörjer in! Och inte har jag väl tid att gå och tvätta händerna noggrant om mitt barn skriker för full hals heller!

Visst ska man vara noga med att tvätta händerna om man ska stoppa fingrarna i bäbisens mun(nu gör jag inte det eftersom hon tar napp) men man kan inte göra det varje gång man tar i sin bäbis. Så fort du lägger bort din bäbis och tar i något annat, spelar ingen roll vad det är, så måste du ju i princip tvätta händerna igen om du ska ta i din bäbis igen. En frisk människa vet att det inte är bra att tvätta händerna för ofta, eller att ha för rent runt omkring sig då detta faktiskt ökar risken för allergier.
Om man är så besatt av att tvätta händerna så fort man ska ta i sin bäbis så kanske man bör söka hjälp för det uppenbara tvångsbeteendet som man då har.

Du vet väl att du måste tvätta din tvätt i minst 60 grader för att bakterierna i kläder/handdukar och andra textiler ska dö va?! Och att du måste sprita ytor för att bakterierna på dessa ytor ska försvinna... Och inte ens då kan du med säkerhet säga att ytan är ren..

Vanligt folkvett (tvätta händerna vid toabesök, före och efter mat/matlagning, eller när händerna är skitiga) räcker väldigt långt och vi människor kan inte bygga upp ett immunförsvar om vi inte utsätts för bakterier. Sen betyder det inte att man ska utsätta bäbisar för bakterier eller saker som är direkt skadliga om man vet med sig att risken finns.

elinorlilja: Angående att ge bäbisen "smak" på fingret så tycker jag att det är lite tidigt. Sen är det ju stor skillnad på att ge banan och att haft banansmak på fingret. Jag tror knappast att barnet tar skada av att det hänt en gång men jag skulle nog undvika det framöver.. Bättre att ta det säkra före det osäkra och vänta med det där tror jag.
Alina född 20/1-11 <3
Vitlilja
Alltid online

BIM: 040912

FöregåendeNästa

Återgå till Barns sömn & matvanor 0-2 år