Annons:

Favoritsånger?

Lista med visor & ramsor för ditt barn - Lägg till din favorit.

Inläggav Lizzzie » 23 jan 2008, 08:56

sprallos:

När jag sitter i min lilla vrå, tänker jag för mig själv då och då, varför ska mänskor slåss, de gillar att kriga förståss.
När jag sitter i min lilla vrå.. ..kan det va riktigt rätt, att aldrig få äta sig mätt.
När jag sitter i min lilla vrå.. ..är det ett hem man har, när man bor på en trottoar. //

Möjligt att det är nån mer vers och dessa verser kanske inte är i rätt ordning men den är väldigt fin..

Men sprallos sjunger man inte om andra saker i äppelmelodin oxå?! Som t.ex "om du har en fotboll låter du mig vara med, jag som inte är så jättebra.." Men jag kommer inte ihåg resten sen?
BildBild

Bild
Användarvisningsbild
Lizzzie
Alltid online

Inläggav mamma malin » 23 jan 2008, 09:11

Min dotter sjunger för magen (inte samma sak som att sjunga för bebisen men hon är så söt) när hon sjunger för magen så sjunger hon Klas klättermus sången och en låt som hennes mormor sjung för henne när hon var liten vet inte vad den heter men den går något så här
(kan inte början så detta är väl i mitten av första värsen)

Sakta följer hon den lilla som berättar allt hon ser och med ens står flickan stilla och ropar glad och ler, lilla mor violerna växer redan här och de är så fina där dom står med sin glada färg från himlen dom får. lilla mor hon ler när hon förstår att det är vår....

Den är söt tycker jag och helst när min dotter sjunger den. Sedan så sjunger hon även Lasse Berghagens "Han tog av sig sin kavaj"
Bild

Bild
mamma malin
Alltid online

Inläggav linda74 » 23 jan 2008, 09:18

Vilken härlig tråd :D

Här är det Emma, snart 4 år, som bestämmer vad vi ska sjunga. Blir juh givetvis alla traditionella sånger; Blinka lilla stjärna, Bä bä vita lamm, Ekorr´n satt i granen, Imse Vimse spindel osv...

Så fort Alva börjar skrika, börjar Emma sjunga "Bä bä..." och juh högre Alva skriker, desto högre sjunger Emma! :lol:

Ibland gör vi egna texter till kända melodier, det gillar Albin och Elin. Då brukar de hjälpa till och hitta på. Sångerna handlar då ofta om vår familj.

Men en inte så traditionell sång som alla våra barn gillat är "Masken i asken" (vet inte om den heter så :wink: )
BildBild
BildBild
BildBild
BildBild
Användarvisningsbild
linda74
Alltid online

Inläggav sprallos » 23 jan 2008, 09:42

Lizzie: Det är mycket möjligt, den versionen har jag dock aldrig hört...me det låter ju verklgien som nåt man ska kolla upp. Jag gillar melodin så därför sjunger jag den mest
sprallos
Rådgivare Minbebis

Inläggav Lizzzie » 23 jan 2008, 09:45

sprallos: Jag kommer bara ihåg den diffust från när jag själv var liten.. Men det kanske var nåt "lokalt påhitt" vad vet jag för jag får inte riktigt ihop melodin med de texterna jag kommer ihåg.. Men den med fotbollen slutar med "eller får jag stå och titta på?! va!!?", men därimellan vet i katten..
BildBild

Bild
Användarvisningsbild
Lizzzie
Alltid online

Inläggav Lizzzie » 26 jan 2008, 11:57

*nöjd* Ha, ha skam den som ger sig sprallos, nu har jag kommit på hur texten (andra versen) går..

"Om du har en fotboll låter du mig vara med, jag som inte är så bra. Eller låter du mig stå brevid och titta på, när du spelar med ditt lag. Dela med sig... Om du har en fotboll låter du mig vara med? Eller får jag stå och titta på? VA?!" :D
BildBild

Bild
Användarvisningsbild
Lizzzie
Alltid online

Inläggav grodan » 26 jan 2008, 12:28

Har också hört en variant med äpple, fotboll och melodi? tror jag att man avslutar den med.... måste fundera på det där
Bild
grodan
Alltid online

Inläggav sprallos » 26 jan 2008, 12:35

jag vart tvungen att googla den...hittade flera varianter som folk skrivit själva...En del inte så rumsrena...:-)
sprallos
Rådgivare Minbebis

Inläggav SofieLouise » 26 jan 2008, 12:36

Åhh, jag ÄLSKADE krokodil låten när jag var liten å tjatade den till vansinnes för mina föräldrar ;)

Nyss så träffade jag en krokodil, som körde runt i en bil
Han var såå tjock å fet å blåste i trumpet...
...men bilen var för trång å svansen var för lång så den fick ligga på ett litet flak där bak...

Finns d fler verser?

Någon som kan hela trollmors vaggvisa?
BildBild
Bild
Användarvisningsbild
SofieLouise
Alltid online

Inläggav linda74 » 26 jan 2008, 16:26

När du skriver hela trollmors vaggvisa, undrar jag om det finns mer än det här:

När trollmor har lagt sina 11 små troll och bundit fast dem i svansen.
Då sjunger hon sakta för 11 små troll de vackraste ord hon känner.
O aj aj aj aj buff
O aj aj aj aj buff
O aj aj aj aj buff buff
O aj aj aj aj buff

I så fall kan jag inte hela :D
BildBild
BildBild
BildBild
BildBild
Användarvisningsbild
linda74
Alltid online