Fertilitetstest??

Plussa tillsammans! Peppa, tipsa och stötta!

Fertilitetstest??

Inläggav jile » 04 sep 2008, 14:49

Undrar om det är någon som kan hjälpa mig. Om bara några dagar så skall jag på cellprovtagning. Kan jag i samband med det be dem kolla upp det där med om jag är kapabel till att få barn (fertilitetstest heter det väl??)? Och min sambo vill gärna klla sig också så att hans simmare är okej. Kan han göra det på vårdcentralcentralen eller måste man till sjukhuset?? Vore ju smidigt om jag kunde kolla mig när jag ädå ska till cellprovtagningen. Och vore smidigare för min sambo om han kunde gå till vårdcentralen. Ni som vet, snälla hjälp oss. Vi vill så gärna kolla upp oss även att vi sagt att vi ska försöka ett tag innan, men skulle vara skönt att få veta nu, om det av någon anledningen skulle vara så att vi inte kan få barn. Man vill ju inte prova länge och sen få ett negativt besked och då bli jätteledsna, för det är det vi kommer bli i så fall. Tycker synd och känner för alla som försökt i många år och inte blir gravida. Måste kännas väldigt tungt för er. Hoppas att nån kan hjälpa mig.

Kram
jile
Stammis

Re: Fertilitetstest??

Inläggav Krulltott » 04 sep 2008, 18:48

Man ska försöka i ett år sen kan en fertilitetsutredning starta. Det finns inte något fertilitetstest utan det är en utredning där både mannen och kvinnan undersöks. Om du är orolig kan du kanske ringa till MVC och be om en liten koll, mer än så gör de inte innan det har gått ett år. Alternativet är ju att gå privat men det kostar. Dessutom så är anledningen till att ingen utredning inleds före det har gått ett år att det faktiskt är normalt att det kan ta upp till ett år att bli gravid. Hoppas att det var lite svar på det du undrade.
Lycka till.
Användarvisningsbild
Krulltott
Alltid online

Inläggav Mika79 » 04 sep 2008, 19:19

Om du är vill ta reda på om din kropp fungerar så kan du göra ÄL test själv hemma (finns på apoteket) för att ta reda på om du har någon ägglossning. Har du inte det så kan du ta kontakt med gyn. De kan då göra ett vaginalt utraljud och titta efter om det beror på cystor eller något annat som de kan se. Har man ingen ÄL kan man få äta tabletter. Har du ÄL så är ju chanserna ganska goda...

Det kan dock ta ett tag efter man slutat med p-piller o liknande innan ÄL kommer igång.

Men prova att mysa kring ÄL så ska du se att det nog blir en bebbe för er snart.
BildBildBild

BildBild
Användarvisningsbild
Mika79
Alltid online

BF: 090120

Inläggav jile » 05 sep 2008, 08:31

Tack så jättemycket för svaren. Då behöver jag inte vara orolig då jag gör ÄL-tester och de visar streck så det funkar. :) Sen tror jag det var testlagret som hade så att ävan killar kan testa sig hemma. Det är nog mest min sambo som är lite orolig att inte han kan då han har fått sparkar ni vet vart :oops: men det ska väl inte påverka men jag kommer nog att köpa ett sånt hemmatest till honom så slipper han vara orolig. Tack så mycket för all hjälp. Lycka till och kram på er
jile
Stammis

Inläggav dnt3571 » 16 jul 2015, 09:10

Babystart Fertilitetstest - http://shytobuy.se
dnt3571
Nykomling

Återgå till Bli gravid
Annons: