Fimpa för gott!!!

Kom iform, peppa varandra för en bättre hälsa!

Fimpa för gott!!!

Inläggav Lizz_85 » 31 aug 2010, 10:56

Hoppas den hamnar rätt nu?!
Tänkte starta en "liten" tråd till oss som absolut vill fimpa för gott..
Har nu varit rökfri under HELA graviditeten och tänker forsätta med det efter också.. Efter förra förlossningen åkte jag dock dit men denna gången ska jag fimpa för gott.. För mitt eget bästa men även för mina barns bästa...

Så jag tänkte vi kunde ha en lite pepp tråd för fler som tänker i mina barnor om att fimpa för gott.. En tråd där vi verkligen kan peppa varandra att inte ta just det där första blosset efter förlossningen!!

Jag hoppas jag får några som hakar på!

VI KAN KLARA DET!!! :D
Bild
Bild
Bild

Mf 26/1-13 v12+5 dött sedan Vecka 8
Lizz_85
Alltid online

Status: 3 barns mor <3

Re: Fimpa för gott!!!

Inläggav Jag » 31 aug 2010, 13:25

Tycker det är ett bra initiativ detta.
Hoppas verkligen att alla som vill klarar det.
Jag änker dessutom ännu en gång slå ett slag för en bok här på forumet.
Boken heter äntligen icke-rökare och är skriven av Allen Carr.
Den kostar som ett ciggpaket och är verkligen väl värd pengarna.
Det är ingen skrämsel propaganda i boken och den är intressant att läsa om än lite tjatig i början.
De allra allra flesta som läser boken slutar röka innan boken är slut.
Och då är det inte ens så säskillt jobbigt att sluta.
Han lär ut metoder att tänka på ett nytt sätt som gör att saknaden efter cigg förvandlas till en positiv sak.
Man saknar dem inte.
Boken är verkligen värd ett försök och tar man sig bara igenom de första kapitlen så går det snabbt att läsa.
Han slår hål på myter om rökning och han kommer inte med de vanliga harangerna om hur skadligt det är.

Som många med mig så känner jag att det svåra egentligen inte är just att sluta som är det svåra, utan just som du skriver... Att ge fan i de där första blossen så man inte börjar igen.
Även då är boken bra att ha, då den håller en kvar i verkligheten och gör så att man inte hittar de där ursäkterna (som alla missbrukare är väl kända med) till att ta ett par bloss igen.

Hejar glatt på de som kämpar med sig själva mot ciggen och hoppas att ni alla klarar det.
Det handlar inte så mycket om självdisiplin utan om viljan och att hitta ett sätt som fungerar!
Användarvisningsbild
Jag
Alltid online

Inläggav Lizz_85 » 31 aug 2010, 18:27

Tack för bok tipset.. Kan komma till hands.. :) Och ett jätte bra skrivet inlägg med.. Nu hoppas jag bara att jag får med mig en massa mammor och gravida och icke gravida osv.. Alla som vill fimpa men inte hittat styrkan att göra det...
Bild
Bild
Bild

Lizz_85
Alltid online

Inläggav Ida86an » 31 aug 2010, 22:12

Ja!!
Jag vill vara med här och jag har som sagt varit rökfri länge nu och kan fortfarande vara röksugen men jag vill inte börja röka igen för min dotters skull och hoppas att fler kan lägga ner sitt rökande :)
Ida86an
Alltid online

Inläggav Petrao » 31 aug 2010, 22:22

Jag vill också vara med... :)
Slutade när jag blev gravid förra gången och höll då upp tills jag ammat klart... sen var det kört. Det var ca 12 år sen och nu har jag hållit upp i de ca 3 veckor som jag vetat att jag varit gravid igen... inget problem att låta bli medans jag är gravid trots röksug, men behöver verkligen peppningen efteråt för att inte ramla dit igen. :?
Petrao
Nykomling

BF: 110501

Inläggav Lizz_85 » 01 sep 2010, 07:46

Välkomna båda två så roligt att se att det är fler än jag som vill vara med!! :)
Här kan vi alltså prata om ALLT vi bara känner för. Och vi ska göra allt som står i våran makt att peppa varandra att INTE ta ett bloss...!!!

PETRAO: KÄnner igen mig.. Att sluta för att man plussat är så enkelt fast man har det dära röksuget kvar så ta man det inte... Men sen är det så enkelt att falla tillbaka när livet i magen är borta... Så hände det ju för mig men denna gången ska jag inte falla tillbaka..

Jag hoppas vi blir fler här inne som hakar på!!! :):)
Bild
Bild
Bild

Lizz_85
Alltid online

Inläggav Vitlilja » 01 sep 2010, 12:35

Hejsan:D
Jag ahr nu varit rökfri sen mitten av maj och är extremt stolt över mig själv, det konstiga var att i början hade jag inget röksug alls men det har börjat komma smygande då och då på senare tid:( Drömmer ibland om att jag röker och igår när vi var ut och åt, killen och jag, så kände jag den där vanan att tända en cigg efter maten...
Lustigt att det kan komma så pass efter ändå:/

Tycker väl mer synd om min mor som försöker sluta snusa, hon vaknar mitt i nätterna och inbillar sig att hon inte kan andas(hemskt). Men hon kommer nog klara det:P

Jag hoppas verkligen att jag kommer kunna hålla mig borta från ciggen efter förlossningen.. får försöka att bara låta bli att köpa cigg(misstänker att det kan bli svårare att hålla upp efter graviditeten eftersom man då inte har samma motivation längre) och tänka på de positiva sakerna med att inte röka, till exempel luktar jag inte fimp längre och jag har fått bättre kondis även om det inte märks så mycket nu egentligen.. :P
Alina född 20/1-11 <3
Vitlilja
Alltid online

BIM: 040912

Inläggav lexus_ » 01 sep 2010, 12:58

Hej lizz! Nu hittade jag din fina tråd! Jag är med 100%! Igår har jag varit rökfri i 3 månader!!! förutom mitt lilla återfall för en vecka sen eller så... fy på mig, men jag har inte haft ngt sug sen dess! Nu klarar vi det här!
Vitlilja: roligt att se en bekant signatur som är med här... det gör nog det hela lättare!
Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
lexus_
Alltid online

BF: 110102
Bor: Ängelholm
Status: Mamma till två prinsessor och en prins

Inläggav Lizz_85 » 01 sep 2010, 13:14

Oj så kul att fler och fler hakar på.. Japp här ska det fimpas för gott...

Jag tror det är lättare om man inte har nån i familjen som röker.. Min karl röker ju lite då och då.. Men hoppas han kan fimpa med mig blir nog lättare då... Och så skönt att få ett rökfri hus för mina barns skull och dessutom för våra egna! :)
Rökning är inte bra.. Men har man väl hamnat i det så är det svårt att sluta.. Finns ju dem som inte ens klarar av det under graviditeten..
Jag är glad att jag klarat det!

Och med denna tråd som ett stöd och där vi kan peppa varandra att inte ta ett bloss efter förlossningen är ju bara bättre...
Jag tror att tillsammans så klarar vi det!! Hoppas bara fler hittar hit nu!! :):):)
Bild
Bild
Bild

Lizz_85
Alltid online

Inläggav Vitlilja » 04 sep 2010, 20:11

http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article7725993.ab

Det är inte bara ciggen, snuset måste också bort.
Skrämmande siffror som presenteras, trodde inte att det var så mycket som 40 % större risk för att barnet ska dö i magen vid bara ett par cigg, men det är ju bättre med bara några cigg än många då risken fördubblades vid mer än 10 cigg per dag:/
Jag är vääääldigt glad över att jag hade så lätt att sluta!
Alina född 20/1-11 <3
Vitlilja
Alltid online

BIM: 040912

Nästa

Återgå till Hälsa & motion