Fimpa för gott!!!

Kom iform, peppa varandra för en bättre hälsa!

Re: Fimpa för gott!!!

Inläggav Lizz_85 » 04 sep 2010, 20:18

Bort med tobaken!! :)
Bild
Bild
Bild

Mf 26/1-13 v12+5 dött sedan Vecka 8
Lizz_85
Alltid online

Status: 3 barns mor <3

Inläggav Petrao » 17 sep 2010, 14:03

Känns konstigt, men nu har jag inte kännt nåt röksug på ett bra tag. Bara hoppas att det håller i sig.
Min sambo slutade röka för knappt ett halvår sen men övergick till att snusa då och när jag slutade röka så blev han väl inspirerad och passade på att sluta snusa också. Så bara att hålla tummarna för oss båda nu så vi blir en tobaksfri familj helt och hållet :D
Petrao
Nykomling

BF: 110501

Inläggav Vitlilja » 17 sep 2010, 14:22

Petrao: Jag hade inte heller något röksug ett tag, hade det för några veckor sedan och nu är det borta igen:P Det är bara att hålla modet uppe och inte tänka på det så mycket:P Värst ahr det varit när jag suttit hemma och inte haft något att göra, ciggen var ju lite som ett tidsfördriv ibland...

Kämpa på och grattis till att du slutat iaf! :D
Alina född 20/1-11 <3
Vitlilja
Alltid online

BIM: 040912

Inläggav soffilina » 17 sep 2010, 17:26

jag skrev ett inlägg i en annan röktråd, kan skriva här med, och det är INTE en pekpinne på NÅGOT sätt utan mer något som kanske är bra att tänka på om suget blir jättestort!

bebisar som föds av mammor som rökt under graviditeten får när dom kommer ut absitinens efter nikotin. tänk att ha nikotinabstinens och vara en liten bebis som bara är programmerad för att äta och sova.
så när abstinensen sätter in och det känns riktigt jobbigt, tänk att ni gör det för eran bebis! tänk att ni, genom att hålla er borta, besparar er nyfödda samma känsla ni känner just där och då! ni gör det för ert lilla barn :)
min blogg: http://soffilina.blogg.se
mammatankar, vardag och en himla massa Kerstin <3

BildBild
Användarvisningsbild
soffilina
Alltid online

BF: 100807
Status: mamma till finaste Kerstin född 100814 :)

Inläggav Ida86an » 24 sep 2010, 13:49

Hej va ett tag sen jag var här nu, hur går det för er??inget rökande hoppas jag :) här går det bara bra ingen rökning här inte
Ida86an
Alltid online

Inläggav Juniesmamma » 24 sep 2010, 13:56

Hejja hejja allihopa!!
Jag slutade också röka inför min graviditet och jag har inte börjat om ännu!!
Jag vill också slå ett slag för "Äntligen rökfri"-boken!!
Användarvisningsbild
Juniesmamma
Alltid online

Inläggav studs » 24 sep 2010, 14:30

Jag VILL va med oxå , Även om jag är en av dom "hemska" som faktiskt inte klarat av att sluta än :( :oops: :cry:

Jag SKA sluta utan tvekan.. är bara så rädd för att ngt ska gå fel pga att man lägger ner tvärt ? eller är de kanske inte så? :roll: :?:
studs
Alltid online

Status: mamma till finaste Aaron 11-03-26

Inläggav Lizz_85 » 24 sep 2010, 14:50

Hej där studs.. Välkommen in!

Vad kan gå fel om du skulle lägga av?? Om du är rädd att sluta tvärt pröva trappa ner?!

Jag slutade tvärt.. Visst klättrade jag på väggarna dem första veckorna men konstigt nog går det över. Och sen har man ju något att skydda som ligger i magen och växer.. och det finns ju så mycket som skulle kunna hända ifall man röker. Men jag tror du klarar det.. Med lite pepp från oss så kanske?! Säg bara till om du behövr den hjälpen?

Jag/vi hjälper dig gärna.. Därför jag startat tråden så vi kan peppa varandra att inte röka och vill du bara själv sluta så hjälper jag/vi dig mer än gärna om du vill ha den hjälpen/peppningen!

Jag tror du kan!!! :):):):):):):)
Bild
Bild
Bild

Mf 26/1-13 v12+5 dött sedan Vecka 8
Lizz_85
Alltid online

Status: 3 barns mor <3

Inläggav lexus_ » 24 sep 2010, 14:54

Studs: kan säga dig att om du känner att det är svårt att sluta så känn ingen skam... för om du blir stressad och känner "oj nu måste jag sluta röka för annars är jag en hemsk människa" så blir det bara värre för dig och bebis... stressen kan vara lika farlig som nikotinet och allt det andra... Jag slutade iofs tvärt av men jag valde oxå att bestämma ett datum 2 veckor fram i tiden den dagen ska jag sluta röka. Och jag slutade när det datumet kom... har tyvärr haft ett återfall och rökat en halv cigg efter detta men inte mer... Prata med din BM om det för kan du trappa ner så pass så att du kanske röker 1-3 cigg/dag så kanske det är bättre än att du ska behöva stressa med att sluta helt när du känner att du inte kan... Oj blev en massa text hopps det hjälper lite iaf... Styrkekramar till dig och lycka till med allt!
Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
lexus_
Alltid online

BF: 110102
Bor: Ängelholm
Status: Mamma till två prinsessor och en prins

Inläggav Vitlilja » 24 sep 2010, 15:02

Studs: Det är bra att du vill i alla fall. Det är ju alltid första steget.
Själv var jag livrädd att sluta, trodde jag skulle må extremt dåligt man tre dagar efter att jag fick mitt plus var jag helt utan cigg. Jag gjorde så att jag gick ut och tog ett par(2-3) bloss när det var som värst men graviditeten gjorde så jag ibland mådde illa av det och fick liksom inte ut något av att röka, tappade suget totalt så jag gav bort ciggen efter tre dagar och tänkte att "Detta klarar jag av!".
Det finns att köpa nedtrappningscigg, rosa blend med 0,2 i nikotinhalt istället för det klassiska runt 0,8.
Kän efter själv vad som passar dig bäst, trappa ned eller sluta tvärt. Prova dig fram, prova trappa ned och funkar inte det så bestäm ett datum och lägg undan ciggen det datumet, inte före eller efter utan just det datumet är det slut liksom;P Vi fungerar ju olika så bara för att ett sätt funkar för mig så kanske det inte funkar för dig.

Du kan, bara du vill;P Lycka till!!!
Alina född 20/1-11 <3
Vitlilja
Alltid online

BIM: 040912

FöregåendeNästa

Återgå till Hälsa & motion