Fimpa för gott!!!

Kom iform, peppa varandra för en bättre hälsa!

Re: Fimpa för gott!!!

Inläggav Sera » 08 mar 2011, 13:36

Ja.. jag röker ju inne tyvärr.. Bor med min fästman i Turkiet och här röker man överallt :S Dessutom så jobbar jag inte utan är hemma hela dagarna.
Här om dagen så rökte jag kanske 7 cigg på hela dagen, varav 2 sm jag bara tog några bloss av då jag mådde illa (första dagen på mensen). Jag ska försöka göra som du säger och andas ort suget :)
Det jag har märkt är att om jag blir distraherad och verkligen glömmer bort rum och tid så kan jag gå flera timmar utan att röka.. Hamnade på "min förlossning" forumet och läste och läste i flera timmar haha :P
Ska försöka hitta böcker eller nåt att läsa.. eller försöka lära mig mer turkiska så hittar jag på nåt att göra så kanske jag slipper tänka på suget :)
It takes 2 to tango

Bild
BildMake an ovulation ticker
Användarvisningsbild
Sera
Stammis

Inläggav Sabbiz » 10 mar 2011, 11:32

Vitlilja:
njaa vill inte ha nå hushållspapper under läppen, lät som en bra plan ändå :P men har klarat mig utan snus nu & cigg :P strax rök & snusfri :D (fuskade dock med att jag tog två cigg igår och en idag, men snart helt frii ) :)
Sabbiz
Stammis

BF: 041111
Status: Gravid <3

Inläggav Vitlilja » 11 mar 2011, 21:45

Sera: Som jag ser det är varje cigg man låter bli en seger, och varje sekund man väntar men nästa är också en seger. Man får ta dom små stegen och de små segrarna om det blir för jobbigt. Det viktigaste är att inte ge upp:P
Det är bra att försöka distrahera sig med något, för mig var det att inte vara hemma eller att spela wow..

Sabbiz: haha, det skulle inte jag heller vilja.. men alla har sitt sätt:P Prova annars med nikotinfritt snus om det blir för svårt att vara utan. Har hört att det är svårare att sluta snusa än att sluta röka..

Det är bara att kämpa på! Ni fixar det till slut tror jag!!!

Måste bara säga att jag här om dagen blev sjukt sugen på att röka, inte just smaken men att gå ut i solen och sätta mig och dra några bloss medan man dricker en kopp kaffe.. Ska försöka ta mig ut på balkongen om det är soligt i morgon och dricka en kopp kaffe. Tyvärr är det liksom lite svårare att ta sig för att gå ut på balkongen nu när man inte har "något ärende" dit längre.. Känns lite konstigt att vara rökfri ibland, även om jag slutade i mitten av maj så sitter det liksom fortfarande i.. Inte så där att man MÅSTE ha men så man vill gå ut och sätta sig med en cigg, just bara för att det "hör till", för så var det förra våren..
Äsch, ni fattar nog vad jag menar :wink:
Blir nog morgonkaffe på balkongen i morgon om vädret tillåter:P UTAN cigg :wink:
Alina född 20/1-11 <3
Vitlilja
Alltid online

BIM: 040912

Inläggav Sabbiz » 12 mar 2011, 08:24

Vitlilja :
haha precis :P jaa de borde jag kanske pröva, känner som inge sug efter varken cigg eller snus egentligen.. Får bara dåligt samvete när jag tar en cigg, sen att jag börjar må svinilla av dom nu var ju en annan femma. Dax att lägga ner helt nu känner jag :O .. nikotinfritt snus hade ju kanske varit nå! :P tänkte jag inte ens på , tack för tipset ^^
Sabbiz
Stammis

BF: 041111
Status: Gravid <3

Inläggav Vitlilja » 12 mar 2011, 09:29

Sabbiz: Så var det för mig också när jag slutade, jag mådde iofs inte illa av dom men jag fick dåligt samvete och sen tyckte jag inte att jag fick ut något av det.. Kunde liksom lika gärna vara utan om man säger då:P
Det är jättebra att du inte känner nå sug längre! tyvärr så får du vara beredd på att det kan komma till och från senare men det är bara att tänka att om du klarat det så där långt så klarar du fan lite till också;P Då burkar det släppa:P
Alina född 20/1-11 <3
Vitlilja
Alltid online

Inläggav Sera » 14 mar 2011, 13:24

Det här är min första rökfria dag :D Har varit magsjuk och mått skit så rökningen minskade kraftigt bara över en dag, så nu tänkte jag passa på att sluta helt och hållet.
Wish me luck ;)
It takes 2 to tango

Bild
Användarvisningsbild
Sera
Stammis

Inläggav lexus_ » 16 mar 2011, 15:59

Sera: Detta klarar du... Om du känner sug så skriv här så peppar vi dig :D
Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
lexus_
Alltid online

BF: 110102
Bor: Ängelholm
Status: Mamma till två prinsessor och en prins

Inläggav Sera » 16 mar 2011, 18:29

Jag är en svag människa :(
Jag har rökt 1-2 cigg de två senaste dagarna ändå, men det är bättre än innan i alla fall..
Jag ska verkligen försöka sluta, men det är f*n svårt :roll:
It takes 2 to tango

Bild
Användarvisningsbild
Sera
Stammis

Inläggav Vitlilja » 16 mar 2011, 23:30

Sera: Tänk inte så! Du är inte svag för att det är svårt! Om du varit svag så hade du struntat i det och gett upp!
Det får vara svårt och jobbigt och det är tillåtet med snedsteg! Det viktiga är att du fortsätter försöka för tids nog kommer det gå!

Som jag sagt tidigare så finns det olika sätt att sluta på. En kompis sparade ett oöppnat ciggpaket för att INTE öppna det. En annan slutade efter halva men gick och öppnade det då och då för att påminna sig själv om att det inte var värt att börja igen, hade han låtit bli så länge kunde han lika gärna ge fan i det ett tag till. Andra kan inte ha en enda cigg i närheten för då trillar de dit.
Du kanske behöver ändra taktik. Bestäm ett datum när du ska sluta, ca två veckor fram i tiden. Du får inte sluta helt innan det datumet. En vän till min pappa hade jättesvårt att INTE sluta innan sitt datum för han blev less på att vänta. Var dessutom uppmärksam på hur din kropp mår när du röker, hur pulsen går upp, hur du luktar när du rökt osv.
Det kanske går bättre på det sättet.
Testa dig fram tills du hittar det som funkar för dig:P
Alina född 20/1-11 <3
Vitlilja
Alltid online

Inläggav lexus_ » 24 mar 2011, 11:35

Ett annat tips som jag kan ge är att spara alla gamla fimpar i en burk och när suget kommer så gå och lukta i burken. Fy fan säger jag bara, vad det stinker
Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
lexus_
Alltid online

BF: 110102
Bor: Ängelholm
Status: Mamma till två prinsessor och en prins

FöregåendeNästa

Återgå till Hälsa & motion