Föda ensam?

Förlossnings ämnen - Smärtlindring, oro, ställning, partners roll och annat som rör förlossningen.

Re: Föda ensam?

Inläggav Vitlilja » 30 jun 2012, 14:24

Jepp, jag bor i Falun^^
Ni ska eventuellt söka palts på stans enda nattöppna dagis, Nattugglan, ligger i Britsarvet. Men vad jag har hört är det sjukt lång kö :/ Jobbigt när sambon jobbar i Norge och jag jobbar obekväma tider..

Jag tänker så här, om det inte skulle lösa sig så verkar ju barnen, de äldre då, kanske kunna vara hemma till stor del själv på dagen, den lilla är på förskolan antar jag på dagen(annars prata med dom och se om det går att paniklämna på dagen om det drar igång) Och så kollar du med bror din om han har möjlighet att sova hos er så det finns en vuxen hemma på datten när du ska föda. När förlossningen är klar så är det ju bara dagarna som eventuell barnvakt behövs på då pappan sällan få sova kvar på bb, om man inte har turen att få ett enkelrum då ;P

Försök att hitta alternativa lösningar. Om ni har en väldigt bra vän som skulle kunna sova över.. så det finns någon hemma om du är på förlossningen under natten liksom.

Trist när ens nära inte kan ställa upp :/
Alina född 20/1-11 <3
Vitlilja
Alltid online

BIM: 040912

Inläggav AKAmini » 30 jun 2012, 20:10

Hehe, jag tror inte att vi hinner få nån plats där tills dess att det är dags då :P Sen har vi ingen bil och vi bor på andra sidan stan så...

Yngsta är ledig från förskolan, eftersom jag tagit ut föräldrapenning redan för juni.
På natten känns det inte som så jätte-angeläget att det ska finnas nån här, dom sover ändå då och dom kan ligga och sova i vår säng tillsammans om dom vill :) Men skulle det bli på helgen så kan jag ringa över min bror fastän det är natt.
Jag har fött tre ungar och inte en endaste gång har jag fått ett enkelrum! Sambon sov över en natt men första barnet, med dom andra har jag varit ensam på bb tills jag fått åka hem :(

Har inga bra vänner här (som har det minsta barnvana, eller ens tycker om barn) i närheten, men sambon pratade med en tjej på sitt jobb som han är rätt bra kompis med, och jag tycker bra om henne också, som sa att hon gärna ställer upp om inte min bror kan då hennes semester också börjar på måndag (hon är barnkär av sig åtminstone). Barnen har bara träffat henne ett par gånger, men dom blev glada när jag berättade att hon kanske kommer och är med dom :) Pratade med min bror också, han är inte villig att sjukanmäla sig eller ta en ledig dag för att vara barnvakt, och jag kan väl inte kräva det av honom heller. Men han kan ställa upp (om det t ex blir i kommande vecka) måndag-fredag efter kl 17, för då har han kommit hem från jobbet i borlänge. Och kommande helg är han ledig och kan ställa upp också.

Så åker vi in på morgonen eller dagen så ringer vi tjejen och sen kan min bror avlösa henne när han kommit hem, eller om vi åker in på natten så ringer vi henne så hon får komma till oss tidigt på morgonen, det är planen just nu iaf. Om ingen plötsligt sviker sen så ska jag nog inte behöva föda ensam iaf :D
AKAmini
Stammis

BF: 120706

Inläggav Vitlilja » 30 jun 2012, 21:47

Ja, lite dumt att det bara finns 1 nattöppet dagis. Själv jobbar jag och har dagis 5 minuter hemifrån, skulle vi byta till det nattöppna dagiset skulle jag få åka över halva stan och få en restid från hemmet, till förskolan och till jobbet på ca 45 minuter med i och ur bil osv. mot nu, 15 minuter hemifrån till dagis och sen till jobbet! Känns liksom lite jobbigt att behöva byta dagis då :/

Skönt att det ser ut att ha löst sig.
Jag tänkte mest om det drar igång under natten så någon är hemma hos barnen den natten ni är på förlossningen, för att ha någon vuxen hemma :P

Jag är glad över att vi tidigare i vår inte tog beslutet att flytta till en annan stad för att sambon skulle kunna få jobb. Här har jag hela min familj och halva sambons så vi har inga problem med barnvakt, hans mamma är dessutom sjukpensionär och blir bara superglad när hon får ha lilltjejen!
Alina född 20/1-11 <3
Vitlilja
Alltid online

BIM: 040912

Inläggav AKAmini » 30 jun 2012, 23:07

Har också dagiset nära hemmet, tar nog 5 min att gå dit :)

Ah, vi får se hur vi gör om det drar igång på natten. Inte säkert att brorsan hör telefonen ringa när han sover, men i värsta fall så väcker vi äldsta och talar om att vi åker in och att tjejen eller brorsan kommer över på morgonen. Han är beredd på det iaf för att jag pratade med honom om det idag och han tog det med ro :)

Ja vi bodde i hedemora för några år sen, och jag har en del släkt där också och sambons familj bor där. Men man hade inte så mycket hjälp av dom heller när man bodde där så... Både min och sambons mamma jobbar heltid (och hans mamma har nåt fel om du frågar mig xD) och ingen av våra pappor är med i bilden, så vi har inte så många att vända oss till :-/ Men vi brukar klara oss rätt bra själva i vanliga fall :)
AKAmini
Stammis

BF: 120706

Föregående

Återgå till Förlossningen