Föda ensam?

Förlossnings ämnen - Smärtlindring, oro, ställning, partners roll och annat som rör förlossningen.

Föda ensam?

Inläggav AKAmini » 29 jun 2012, 16:05

Är det någon här som blivit tvungen att föda ensam? Hur gick det? Hur kändes det att föda utan att pappan eller någon annan var med?

Det ser ut som att jag kommer att få föda ensam då jag och sambon inte har nån barnvakt. Jag ska föda vilken dag som helst och har ingen aning om vem som kan vara med barnen när det sätter igång. Att ringa runt till varenda en man känner för att se om nån är ledig osv när värkarna har satt igång låter inte så lockande liksom...
Tyvärr ser det ut som att det kommer att bli sambon som stannar hemma medan jag tar taxi till förlossningen och föder alldeles ensam :(

Är inte rädd för att föda då jag har till mesta del bra erfarenheter av mina tidigare förlossningar, men jag ÄR livrädd för att behöva föda ensam utan stödet från min sambo :-/
AKAmini
Stammis

BF: 120706

Re: Föda ensam?

Inläggav Snigel » 29 jun 2012, 19:37

Oj det låter jobbigt.
Förstår att din fråga är om någon har varit med om det, och det har inte jag så det kan jag inte säga något om. Men kan du inte ha med en kompis på fl då?
Jag antar ju att du verkligen inte kan få barnvakten löst för självklart blir det ju aldrig samma sak som att ha sambon med. Jag har varit med på två av mina kompisars förlossningar och det är ju som kompis roligt att kunna hjälpa till.

Har ni aldrig möjlighet till barnvakt då eller är det bara tillfälligt? I så fall kanske det är värt att kontakta något företag eller barnvakt som ni kan använda vid fler tillfällen sen? Om någon är med er någon timme varje dag nu så kanske det inte är en omöjlighet att sambon åtminstone kan närvara under den aktiva delen av fl? Det kan ju inte heller vara kul för honom att missa sitt barns födelse helt.
BildBild
BildBild
Snigel
Alltid online

Inläggav AKAmini » 29 jun 2012, 20:54

Jag tar tacksamt emot svar från såna som inte varit med om det också :) Hade jag haft en kompis som jag kände att jag kunde ha med på fl och som skulle ställt upp på det, så skulle jag låtit den kompisen vara barnvakt ju :P

Vi har typ aldrig möjlighet till barnvakt i vanliga fall heller, men det brukar vi inte behöva heller. Min mamma kan på helger då hon inte jobbar, men nu spelar det ingen roll om jag föder på en helg eller inte eftersom hon åker på måndag till finland över hela juli :-/ Skulle väl vara om jag har sån tur att jag föder senast på söndag då.
Jag har en bror som bor här i närheten och hans sambo, men det är så många "om" inblandade där att jag inte kan räkna med att nån av dom ställer upp. Om inte Lillebror väljer tillfället för när han vill komma VÄLDIGT noga (dvs inte vid en tid då min bror jobbar eller ska till att jobba de närmsta 12 tim eller så. Samma sak med hans sambo), så har vi ingen som kan ställa upp :(

Är hyfsat deprimerad över detta...
AKAmini
Stammis

Inläggav Vitlilja » 29 jun 2012, 21:31

Hett tips! Kolla om det finns möjlighet att kunna få en reservplats för 1 natt på ett nattöppet dagis i er närhet(om det finns). Om ni har dagis till barnet borde det ju kunna gå och ordna så att ni kan få lämna på ett nattöppet dagis vid 1 tillfälle på grund av att det krisar.
Kan ju vara värt att kolla. Bör ju gå att lösa även för föräldrar som inte har anhöriga eller bra vänner som kan vara barnvakt i närheten liksom.

Sen tycker jag att det är oerhört dålig stil av din familj att inte kunna ställa upp vid ett sånt här tillfälle! Säg att de ju får ta ut vård av barn om de jobbar liksom. Om barnet inte går på dagis, och om det är på kvällen/natten ska ju barnet sova och sen iväg till dagis eventuellt. Fattar inte vad som är svårt för bror din?? :S

Men alla ahr vi olika relationer till våra familjer....

Hoppas det löser sig iaf!
Alina född 20/1-11 <3
Vitlilja
Alltid online

BIM: 040912

Inläggav AKAmini » 29 jun 2012, 22:12

Tack för svar Vitlilja :)

Det finns inget nattöppet dagis i vår kommun, vad jag vet. Men sen har vi två andra barn också, som är i skolålder, så även om det fanns skulle vi inte ha nånstans att göra av dom andra två.

Grejen med min bror är att han inte är vidare hjälpsam av sig överlag, inte hans sambo heller. Ärligt talat så får man faktiskt leta efter mer själviska personer. Så därför är ingen av dom aktuell för barnpassning såvida det inte liksom passar deras villkor. Och det ser inte ett dugg bättre ut på sambons sida av familjen heller...

Om man kunde i förväg veta att det kommer att gå hyfsat fort, bara nån enstaka timme, så skulle vi kunna lämna barnen själva under tiden. Äldsta är nästan 11 år och väldigt ansvarsfull för sin ålder. Men problemet är ju den att man inte kan veta och jag skulle aldrig lämna dom ensamma nån längre tid :-/
AKAmini
Stammis

Inläggav AKAmini » 29 jun 2012, 22:26

Såg nu att du bor i falun Vitlilja? Det gör jag också, men vet inte om nåt nattöppet dagis här :P Det har pratats om att min dotters dagis eventuellt ska börja med nattöppet så småningom, men vet inte om det blir av.
AKAmini
Stammis

Inläggav Snigel » 29 jun 2012, 22:56

Hm... Rackarns.... Har du kollat med MVC om hon har några bra ideer? Kan det inte finnas sjukhus där man kan låta pappa vara med barnen på ett rum i närheten och springa emellan eller nåt?
Hur skulle det vara med inhyrd barnvakt då som jag nämnde tidigare?
BildBild
BildBild
Snigel
Alltid online

Inläggav AKAmini » 30 jun 2012, 00:22

Näe, hon är på semester så kan inte ta upp det med henne :-/ Ja, det borde finnas! Kanske finns såna nånstans också, men inte här i Falun iaf. Har för mig att man inte får ta med syskon på förlossningen heller, pga smittorisk. Inte för att jag skulle vara vidare pepp på att ha mina barn med på något som nog för ett barn kan te sig väldigt otäckt och t o m traumatiskt.

Jag är väl kanske fjantig när det gäller sånt som barnvakt, men jag lämnar aldrig dom med nån jag inte känner eller litar på, fastän dom är ganska stora nu. Men mina barn är ju självklart det käraste jag har, och jag litar inte på vem som helst med dom.
AKAmini
Stammis

Inläggav soma » 30 jun 2012, 08:18

Usch vilken tråkig situation! Hoppas dina släktingar skärper till sig innan det är dags. Kan inte din mamma vänta med sin resa några dagar?

Jag tror att det är väldigt olika hur man är som person hur bra själva förlossningen går om man är ensam. Jag funkar så att när saker är jobbiga eller det gör ont så går jag helt in i min egen värld. Så var set även på förlossningen. Jag gick runt och muttrade för mig själv och under krystningarna samarbetade jag med BM. Min sambo var där, men verkligen i bakgrunden (vilket han gillar eftersom han hatar allt med blod, sjukhus mm) Min förlossning var helt okomplicerad och gick snabbt så den hade funkat jättebra utan sambon. MEN det jag inte skullevilja att han missar var ögonblicket bebis kom ut och timmarna precis efter när vi bara var på salen, fikade och mös, skrattade och grät.

Om jag var du skulle jag sätta mig ner med bror och sambo och verkligen berätta om din oro att behöva föda ensam och be om deras stöd och hjälp.
BildBild
Användarvisningsbild
soma
Alltid online

Bor: Stockholms län
Status: Tvåbarnsmamma <3 fd långtidsförsökare

Inläggav AKAmini » 30 jun 2012, 13:28

Nej, det kunde hon tydligen inte. Hon hade väl inte bokat biljetter som kunde ombokas antar jag, eller så skiter hon i bara.

Mina tidigare 3 förlossningar har också gått bra och varit lätta (utom första som jag saknade krystvärkar med pga eda och han föddes med armen tillsammans med huvudet). Jag går också in i mig själv och bryr mig inte nåt vidare om min omgivning när jag har så ont. Barnmorskan kan tilltala mig och jag hör det knappt, då är det bra att ha sambon där som kan svara åt mig, eftersom han vet hur jag vill ha det och så.

Grejen är den att det här är den första graviditeten som han faktiskt varit engagerad i (han var inte vidare redo när vi var yngre egentligen), så det skulle betyda så mycket för oss båda att få dela den här födelsen tillsammans.
Sen vet man ju inte hur just den här förlossningen kommer att vara. Det skulle vara väldigt typiskt mig att nåt går snett och jag blir tvungen att akutsnittas, bara för att han inte är med :roll:

Hm, jag tänkte att jag skulle ringa brorsan idag och prata med honom. Men jag känner honom väldigt väl och vet vart jag har honom egentligen. Men det är ju värt ett försök iaf :)
AKAmini
Stammis

Nästa

Återgå till Förlossningen