För korta lårben på RUL, någon mer??

Andra trimestern - gravid vecka 13-26. När du skapar en tråd så döper du den till exempelvis "gravid vecka 18 - sparkar" skriv den vecka du vill prata om.

För korta lårben på RUL, någon mer??

Inläggav Liteniapril » 10 nov 2011, 14:33

Hej!

Som rubriken lyder undrar jag om det är ngn mer som fått beskedet att deras bebis har för korta lårben när de var på RUL. Vi var på RUL igår och fick då veta att proportionerna inte ritkigt stämde på vår bebis. Allt såg jättebra ut förutom att lårbenen som sagt var för korta, så nu ska vi får träffa en läkare om 1,5 veckor för att han ska kolla närmare på detta, eftersom det kan innebära kromosomfel eller dvärgväxt. Dock har vi gjort ett nupp-test där sannolikheten för kromosomfel var väldigt liten, och de tror ej att det skulle vara dvärgväxt heller då allt annat var i "normal" storlek...

Till saken hör också att min syster fick samma besked när hon väntade sin son. De gjorde tom fostervattensprov för att utesluta att det var ngt "fel", vilket det inte var. De har nu en av de livligaste 4,5 åringar som jag träffat :)
Och det är även så att min pappa har väldigt korta ben...är nästan 180cm och har bara typ 30" i byxlängd...Även jag och mina syskon har rätt lång överkropp i förhållande till benen (nu låter vi ju helt vanskapta allihop, men det är inget man tänker på :) )...

Ville bara höra om det är någon mer som fått detta besked och hur det gick för er, man är ju ändå lite orolig för det lilla livet??!
Liteniapril
Nykomling

BF: 120407
Bor: Småland
Status: Gravid!!!

Re: För korta lårben på RUL, någon mer??

Inläggav Danem » 10 nov 2011, 20:39

Klart att ni blir oroliga, det är ju erat barn.

Jag har inte varit med om det själv men här finns en annan tråd:
http://www.minbebis.com/forum/fel-vid-rul-36055.html
Hon som startade har inte skrivit på några månader men du kan ju ändå läsa lite i den :)
Mamma till två fantastiska barn

Bild Bild
Användarvisningsbild
Danem
Alltid online

BF: 090413
Status: Stolt mamma till två snyggingar! :)

Inläggav L8i » 10 nov 2011, 21:05

Var på ett 3D ultraljud i v 25 något när jag väntade Julian och då låg hans lårben på precis gränsen för onormalt kort, men inget dom kollade upp extra.
I vecka 34 tittade en liten kille med väldigt små ben i proportion till resten av kroppen ut.
De första månaderna använde vi byxor i en strl mindre än bodys, men nu 11 månader gammal har benen vuxit ikapp och han ser helt normal ut :)
BildBild

Bild
L8i
Alltid online

Status: Mamma till Julian och Milian

Inläggav Liteniapril » 11 nov 2011, 21:58

L8i skrev:Var på ett 3D ultraljud i v 25 något när jag väntade Julian och då låg hans lårben på precis gränsen för onormalt kort, men inget dom kollade upp extra.
I vecka 34 tittade en liten kille med väldigt små ben i proportion till resten av kroppen ut.
De första månaderna använde vi byxor i en strl mindre än bodys, men nu 11 månader gammal har benen vuxit ikapp och han ser helt normal ut :)

Skönt att höra att det inte var något annat!!
Liteniapril
Nykomling

BF: 120407
Bor: Småland
Status: Gravid!!!

Återgå till Andra trimestern
Annons: