Föräldrarpenning efter studietiden

Diskutera ekonomi och jobb kring graviditeten och det nya livet med barn

Föräldrarpenning efter studietiden

Inläggav Emiliie » 23 sep 2011, 18:08

Hej!

Jag har snart studerat 4,5 år och kommer att den 1 feb få tillsvidare anställning. Jag kommer att studera till januari. Tänkte påbörja babyverkstad men vet inte hur det blir med föräldrarpenningen. Jag kommer om det går fort ( man vet ju aldrig) att inte ha jobbat 8 månader utan snarare 3-4 månader. Försäkringskassan sa att det var en bedömningsfråga. Någon som har erfarenhet? Det jag har i bagaget i jobbtimmar är heltidsjobb på sommrarna. Räknas det in? Hur kommer de räkna?
Emiliie
Nykomling

Re: Föräldrarpenning efter studietiden

Inläggav Vitlilja » 23 sep 2011, 19:57

Så här har jag fått förklarat för mig...
Om du har studerat så kan du få inkomstbaserad fp utifrån det jobb du hade innan du började plugga, OM du gick direkt från jobb till studier(alternativt jobb->arbetsförmedlingen->studier) utan uppehåll. Detsamma gäller när du slutar studera, du måste vara inskriven på arbetsförmedlingen mellan studierna och jobbet för att kunna få tillräkna eventuell arbetad tid före studierna.
Sommarjobben räknas om du har varit inskriven på arbetsförmedlingen den tiden du inte jobbat/studerat(här kan en dag göra att allt skiter sig). Dom kommer att se över detta och det kan hända att du kan få föräldrapenning som är högre än basbeloppet om du haft konstant sysselsättning eller varit inskriven på arbetsförmedlingen.
För min sambo felade en vecka mellan utskrivning och studier på grund av uppskjuten studiestart.. han blev av med hela sitt sgi.

Jag hoppas du fick lite mer klarhet i detta men hela systemet är ganska förvirrande och minsta lilla fel kan göra stora skillnader.
Alina född 20/1-11 <3
Vitlilja
Alltid online

BIM: 040912

Återgå till Ekonomi & Jobb