fördelning av barnbidraget

Forum speciellt för våra blivande och nyblivna pappor!

fördelning av barnbidraget

Inläggav gugge77 » 16 jul 2006, 20:17

hejsan jag fick ett brev från försäkrings kassan att nu kan man begära o få barnbidraget delat så mamman får hälften o pappan hälften när man har barnen växelvis JIPPPPPPPIIII tänkte jag för jag anser att jag har lika stor rätt till dom pengarna som mamma för tösen är ju lika länge hos oss båda...

så glad i hågen gick jag in på försäkringskassans hemsida o letade upp rätt blanket o så men där tröt min iver ganska så snabbt...

för att dom ska dela barnbidraget så MÅSTE även mamman godkänna att dom gör de för annars blir de inget med de alls...

så snacka om lamt frön FK.....

jag tycker faktiskt att de e lite förjävligt tycker till o me e lite diskriminering....

väntar med spänning på o få höra era åsikter i ämnet...
Användarvisningsbild
gugge77
Stammis

Inläggav WildasMamma » 17 jul 2006, 13:08

jag tycker helt klart att om båda föräldrarna har barnet lika mycket så ska man även ha delat barnbidrag..jag kan förstå om de kan vara vissa situationer om man har kärvt med pengar och för att den ena ska klara sig så kanske mamman får hela bidraget, brukar oftast vara vi som inte har jobb o gott om pengar när man varit hemma o ledig..men som sagt lika mycket ansvar lika mycket rätt till halva bidraget.
Wilda 060509, Wanna 090703
WildasMamma
Alltid online

Inläggav Maria » 22 jul 2006, 08:54

Men va? Det låter ju ganska konstigt, har ni delad vårdnad så borde ni ju ha delat barnbidrag automatiskt! Kan man ju tycka....
Jonathan 060315
http://www.emen.blogg.se
Maria
Alltid online

Inläggav Jonas » 18 aug 2006, 19:27

FK är dom dom är....
Jag har helg umgänge varannan helg samt varannat sport, jul, påsk-lov o.s.v med mina barn och vid ett tillfälle hadde jag dom fler dagar än vad beslutet från tingsrätten sa och mamman nekade till avdrag från underhålssbidraget dessa "extra" dagar och hon fick rätt :evil:
Jag fattar inte hur dom tänker, kostar barnen mindre bara för att jag inte har beslut på att ha dom hos mig?
Helt sjukt!
/Jonas
Jonas
Rådgivare Minbebis

Inläggav Stina » 19 aug 2006, 06:32

Jättte dåligt! Självklart ska mamman o pappan få lika mycket om man på pappret har delad vårdnad! Kämpa vidare tycker jag!
Användarvisningsbild
Stina
Alltid online

Status: Börja blogga på Minbebis du också!

Inläggav N_a_N » 27 aug 2006, 09:26

Det är ju självklart att man ska ha hälften var om man har halva vårdnaden!! Vad säger mamman i fallet då? skrattar hon bara åt dig elle r vad?
BildBild
Användarvisningsbild
N_a_N
Alltid online

Inläggav Pytte » 27 aug 2006, 10:39

Nu får jag nog skäll, men skriver iallafall. Jag tycker inte att barnbidraget ska delas, för det första så har män överlag högre inkomst än kvinnor och "behöver inte" halva barnbidraget. För det andra så är det mammorna (oftast) som köper kläder och dom saker som barnet behöver.
Pytte
Rådgivare Minbebis

Inläggav Maria » 27 aug 2006, 11:12

Det är nog mer en fråga om att rätt ska vara rätt, det pratas du om att vi bor i ett så 'jämnställt' samhälle, men tydligen räknas inte föräldraskapet till detta, trots att många pappor verkligen vill...
Jonathan 060315
http://www.emen.blogg.se
Maria
Alltid online

Inläggav mandis04 » 27 aug 2006, 11:17

får jag nog oxå skäll, men håller med dej till fullo! finns kanske dom män som oxå är ute o köper massa nya kläder o grejjer till sina barn titt som tätt, men här där jag bor är det en väldigt sällsynt syn..

men det ska ju finnas möjlighet att kunna dela om man anser att det är mest rätt för ens situation.. för oss hade det nog aldrig varit aktuellt med delad....
Bild
Amanda 040516 - Min lilla prinsessa =)

-------------------
Bild
Julia 090525 - Min lilla prinsessa =)
Användarvisningsbild
mandis04
Alltid online

BF: 090525

Inläggav N_a_N » 27 aug 2006, 11:20

ja om mamman och pappan har delad vårdnad och barnet bor lika mycket hos båda så bör det väl delas?? när pappan har barnet behöver han nväl oxå blöjor kläder sköta tvätten mm..
Det är väl inte så att mamman skickar med kläder som barnet ska ha under veckan hos pappan och sedan får tillbax dom skitiga så de behöver tvättas?? och när barnet är tillräckligt gammalt och äter själv måste ju pappan stå för maten oxå?? eller?
BildBild
Användarvisningsbild
N_a_N
Alltid online

Nästa

Återgå till Pappa forum