Förlossnings rädsla.

Förlossnings ämnen - Smärtlindring, oro, ställning, partners roll och annat som rör förlossningen.

Förlossnings rädsla.

Inläggav Mikaela1990 » 08 jan 2013, 12:25

Hej!

jag är i v: 24 nu och har alltid varit ganska rädd när jag tänker på förlossningen- och nu blir det bara värre & värre ju längre fram jag kommer.

Har Ni några förlossnings råd/tips- eller själva haft en bra upplevelse som ni kan dela med er av till mig?! :)
Mikaela1990
Nykomling

BF: 130429

Re: Förlossnings rädsla.

Inläggav MyyMa87 » 08 jan 2013, 13:38

Har du tagit upp din "rädsla" med din BM? Här blir man kopplad till något som kallas ALMA-team vid en ev förlossningsrädsla, där man går igenom en förlossning, pratar om sina känslor inför förlossningen osv. De hjälper dig även skriva en förlossningsplan och ser till att den följs till punkt och pricka vid din förlossning.

Annars tycker jag inte du behöver känna någon rädsla :) Ut kommer barnet, på ett eller annat sätt och du är ju omgiven med kunnig och proffesionell personal som kan sin sak :)
MyyMa87
Stammis

BF: 130714

Inläggav L8i » 08 jan 2013, 14:19

Jag var också ganska rädd, men läste Gudrun abascals bok "att föda" och den hjälpte faktiskt mig massvis! Gudrun är ju barnmorska och inte författare, så hon har massa erfarenhet bakom sina ord. Boken gjorde att jag var lite förberedd, att när jag blev rädd för smärtan tänkte jag tillbaka på vad jag läst osv.

Sen får jag tillägga att bägge mina förlossningar har gått så fort att jag inte direkt hunnit reflektera över något utan bara hängt med och gjort vad jag blivit tillsagd. Det är inte speciellt ofta det blir stora komplikationer (förutsatt att det varit en normal graviditet) och som föregående skribent skrev; ut kommer barnet. Jag tänkte lite som så; detta är något var-varannan kvinna gör utan att få större men här i livet, varför skulle inte jag som annars kan allt, fixa detta?!

Får tillägga att trots smärtan har bägge mina förlossningar gått väldigt smidigt och framförallt första minns jag med ett leende på läpparna!
BildBild

Bild
L8i
Alltid online

Status: Mamma till Julian och Milian

Inläggav Mikaela1990 » 08 jan 2013, 14:22

Tack så mycket, den boken ska jag nog införskaffa då, lika bra att förbereda sig så gott man kan! =)
Mikaela1990
Nykomling

BF: 130429

Inläggav linda_h79 » 08 jan 2013, 15:55

Jag skulle prata med min BM om min rädsla och se vad för sorts hjälp de kan erbjuda. Oftast kan man få psykolog-hjälp med vilken man går igenom rädsla och vad den beror på. Man kan tom få möjlighet att besöka förlossningen och få se i vilken ordning allt görs. Som nämnts ovan skulle jag råda dig att skriva en förlossningsplan som tar upp allt, dvs både vad du förväntar dig, vilken smärtlindring du vill ha men oxå vad du inte vill ha och sen vad det är du är rädd för. Ju mer förlossningspersonalen vet desto bättre är det. Du kan även få ha med en doula (stödperson) under förlossningen.

Hoppas det hjälper dig. Lycka till, det kommer gå kanon!
Bild

Bild

Bild
linda_h79
Alltid online

BF: 150610
Status: Mamma till Nova och Joline!!

Inläggav linda_h79 » 08 jan 2013, 15:58

Såg nu att du bor i Borås. Det gör jag med! :)
Om du går på BMM i Borås så finns det hjälp att få där. Dessutom är förlossningspersonalen fantastisk (iallafall de jag har varit i kontakt med). Om du vill prata mer enskilt så går det jättebra att skicka ett meddelande. :)
Bild

Bild

Bild
linda_h79
Alltid online

BF: 150610
Status: Mamma till Nova och Joline!!

Inläggav Mysmonstret » 08 jan 2013, 20:41

Boken "Föda utan rädsla" av Susanna Heli, är min bibel gällande rädsla. Läs "att föda" av gudrun abascal, och ge dig på denna oxå.

Ett annat tips är att anlita en Doula. Gå in på ODIS hemsida (oganisationen för doulor och förlossningspedagoger): http://www.doula.nu
Det är ett väldigt bra alternativ om man behöver extra stöd med sin rädsla. Jag är själv utbildad doula, så jag vet :)
Carl född 140321.
Användarvisningsbild
Mysmonstret
Alltid online

Bor: I hus
Status: Son född 140321

Inläggav flingan32 » 05 apr 2013, 08:59

Mikaela1990 skrev:Hej!

jag är i v: 24 nu och har alltid varit ganska rädd när jag tänker på förlossningen- och nu blir det bara värre & värre ju längre fram jag kommer.

Har Ni några förlossnings råd/tips- eller själva haft en bra upplevelse som ni kan dela med er av till mig?! :)

Hej Mikaela!
Jag har själv varit förlossningsrädd och det finns mycket hjälp att få, om du vänder dig till din MVC barnmorskan och ber de att skicka dig till en Aurora mottagning på det sjukhus som du vill föda på. Det hjälper något enormt att prata med de personerna som är utbildade att ta hand om personer med förlossningsrädsla. Även profylaxkurs i hur man ska andas och ta värkarna hjälper väldigt mycket, då är personen som ska vara med dig på förlossningen kan göra väldigt mycket när man är i värkarbetet. Föräldrautbildningar finns ju också där man får mycket tips och råd och mycket information kring förlossningen. Tänk på att kroppen är skapt för att klara av att föda ett barn, jag har fått mycket mer insikt på att kroppen klarar av mycket mer än man kan ens föreställa sig. Hoppas att det här hjälper något på vägen, hör av dig!
flingan32
Nykomling

Återgå till Förlossningen