Förlossningsberättelese Decembermammor 2011

Re: Förlossningsberättelese Decembermammor 2011

Inläggav MissJ » 15 dec 2011, 00:51

Jenny81: Oj vilken upplevelse! Vilken tur att allt gick bra trots allt knas.. Hoppas att ni har fått komma hem o börja livet som en liten familj :)
Bild
MissJ
Stammis

BF: 111231

Inläggav ina+ » 16 dec 2011, 09:33

Låter verkligen som ni hade en tuff resa Jenny81, härligt att höra att allt gått bra trots det och roligt för er att er lilla tös äntligen kom! Grattis! :D
Bild
Bild
ina+
Alltid online

Status: Stolt mamma <3

Inläggav Malin Norge » 16 dec 2011, 23:15

Førra fredagen 9 december kom vår lilla Noella till världen <3

Vi hade tid før igångsättning kl 9.00. Vi fick samma läkare och samma rum som när jag fødde vår son før 1.5 år sedan. Även då blev jag igångsatt.Jag reagerade då på hormongelèn jag fick efter bara en timma. Den fødseln gick på 5 tim från førsta värk. Snabbt jobbat tyckte jag, utan att veta vad jag skulle genomgå denna fødseln...

Jag fick børja med att ligga med CTG-mätning før att se hur läget var med livmoderaktivitet och bebis hjärtrytm. Allt såg fint ut, öppen 2cm och ganska mogen livmodertapp. Kl 9.45 fick jag ett hormonpiller uppstoppat, før att sätta igång fødseln.
Inget hände mer än lite mensmurring och stickningar neråt.
Kl 15.15 gjorde jag en ny undersøkning med CTG som visade lite mer aktivitet i livmodern med regelbundna svaga sammandragningar. Även livmodertappen var mer mogen och lite mer øppen.
Läkaren gjorde en hinnessvepning før att stimulera ytterligare. Hon skulle egentligen ge mig ett nytt hormonpiller också, men sa att vi skulle avvakta en timma till før att inte øverstimuler med tanke på min førra snabba førlossning.
Jag har även gjort ett kejsarsnitt innan så det är viktigt att ta det lite førsiktigt......

16.15 fick jag min førsta värk, ganska kraftig. Det tog inte lång tid innan andra kom. Jag hade ca 1 minuts mellanrum mellan värkarna med en gång!
En ny undersøkning gjordes, och 5 cm øppning.
Läkaren sa att vi skulle øver till føderummet med en gång, før hon kom ihåg att det kan gå fort i svängarna vid mina fødslar :wink:
Värkarna fortsatte i styrka och kom allt tätare. Ca 30 sekunder mellan topparna, och allt kändes egentligen som en stor värk som aldrig gav sig.
Jag hann ju inte med något annat än att få lite lustgas. Precis som førra gången... Men den bästa smärthjälpen är min kära som masserar svanken <3
Till slut så sa jag att jag måste trycka, men det fick jag inte då någon millimeter var kvar av øppningen. Det var inte lätt att låta bli att trycka. I hela 15 min var jag tvungen att andas igenom mina lustar att trycka, det var inte lätt!!
Till slut fick jag klartecken att trycka, och efter ca 4 førsøk var hon ute :D Klockan var då 18.20.
Från førsta värk till Noella føddes tog det bara 2 timmar!!! Intensiv och snabb fødsel :wink:
Vi är världens lyckligaste føräldrar till vår älskade dotter Noella, och hon har de två mest stolta storebrøderna man kan ønska <3<3<3
Malin Norge
Alltid online

Inläggav Mizz Mia » 17 dec 2011, 18:06

Helt underbart att höra :) Ett stort grattis till er Noella som verkligen ville ut med rasande fart :) Sköt om er och ha en riktigt God Jul!
Mizz Mia
Stammis

BF: 111219
Bor: Gräfsnäs
Status: Lyckligt gravid

Inläggav xMariax » 18 dec 2011, 02:09

Grattis till alla nyblivna mammor! :D
Bild
Bild
Användarvisningsbild
xMariax
Alltid online

BF: 111219
Status: Mamma till Elliot <3

Inläggav MissJ » 18 dec 2011, 20:48

Heja Malin Norge!! Vilken wonder women, snacka om intensiv förlossning :P Stort grattis till lilltjejen!
Bild
MissJ
Stammis

BF: 111231

Inläggav Malin Norge » 18 dec 2011, 21:59

Mizz Mia, Xmariax & MissJ: Tack så mycket :wink: Hahaha wonder woman ja, det hade varit kul att vara henne før en dag :lol: Då hade jag kanske äntligen fått gjort heeeeela min långa lista med "måste gøras" här hemma :wink:
Malin Norge
Alltid online

Inläggav MissB » 18 dec 2011, 22:41

Fruhultberg.
Jag sitter här med tårarna rinnande nerför mina kinder. Jag skulle kika in för att läsa lite förlossningsberättelser för att hämta inspiration till min egen som jag tänkte plita ner. Och blir så gripen och tagen av din fruktansvärda historia. Att en sån glädje kan tas ifrån en och istället sluta i en sån tragedi är fruktansvärt. Jag beklagar så innerligt sorgen och er förlust. Livet är så orättvist!!! Vad starkt av dig att berätta. Jag lider så med dig/er, usch.
Många styrkekramar
BildBild

BildBild
Användarvisningsbild
MissB
Alltid online

Status: Mamma till två underverk, Victor och Saga

Inläggav Gellis » 20 dec 2011, 22:32

Malin: jäklar i lådan det gick undan :)

Åter igen stort grattis till alla nyblivna mammor och bebisar :)

Min "ner bantade" story :)
Måndagen den 12 dec igångsättnings försöken
Vi kommer till förlossningen kl 8:30.
12:00 läggs första gelen ( miniprostin gel för att få tappen att mogna så man kan utföra en igånsättning ) dom börjar med den allra svagaste dosen just för att detta bara skulle bli ett igångsättningsförsök, lite besviken och lite pressad kände jag mig direkt eftersom dom var väldigt pigga på att påpeka att jag bara får 2 försök innan vecka v43. 14:00 Bm känner på tappen och tappen har inte påverkats av gelen ännu utan står och stampar på att vara 1,5 cm öppen och livmoderhalsen var 2 cm lång. 20:00 nästan inget har hänt bara att tappen hade blivit 0,5 cm kortare men jag är fortfarande för omogen för att sättas igång. 22:00 Nu har jag hunnit ta ett bad vilket hjälpte lite grann, ctg kurva tas och allt ser bra ut så jag tar mig en promenad för att slippa ligga och tänka på mensvärken. Efter tio minuter var smärtan tillbaka och jag inser att jag kommer inte kunna sova igenom denna smärt, bm ger mig citodon och ber mig överväga alt. ketogan spruta, bricanyl spruta och eller insomnings tablett för att kunna sova igenom mina pinvärkar. 23:00 smärtan börjar tillta och nu gör det ont i benen oxå, jag får ketoganspruta så jag ska kunna sova. Vi pratar med bm om hur det var förra gången och vi räknade ut att om det skulle bli som sist så kommer jag ringa på klockan mellan 3-4 så vid slog vad om saken. M somnade ganska snabbt och jag ligger och funderar hur lång tid det ska ta igentligen innan smärtan skulle förvinna, efter ett tag börjar jag även fundera på hur man klockar värkar. 03:00 Jag har lyckats sova ca 1,5 h och an inte somna om så jag ringer på Bm, hon kommer in och fnissar när hon kollar på klockan och håller med om att jag kan min kropp, ctg kurvan tas och bm tyckte hon var lite för slö där inne hon undersöker oxå och säger att jag nu är öppen för 2 fingrar. Blir jag inte mogen till läkar ronden kl 8:00 så måste vi åka hem får vi veta, Bm tycker synd om mig men det är lakarna som bestämmer. 05:00 så får jag lavemang vilket uskan tycker är grymt onödigt eftrsom förlossningen inte var igång enligt henne. Jag säger även till bm att jag måste ha lustgas nu, varpå hon oxå tycker det verkar lite tidigt och onödigt men fixar ett förlossningsrum provisoriskt så vi fick inte ta med oss grejerna in. 06:40 så är jag på max på lustgasen och bm har gjort sitt byte och till vår glädje så var det samma bm och studenten som dagen innan var så kanon båda två. 07:00 så ringer jag in dom eftersom jag känner att värkarna har ändrat karraktär, bm och studenten konstaterar att jag är öppen 3cm. Jag blir överlycklig då jag innser att jag slipper NOG åka hem, jag ber om pcb men till min fasa så säger dom att dom maste ta hål på hinnorna först och jag börjar tveka på om jag vågar.men sen kom nästa värk som gör att jag fräser att dom skå springa och hämta virknålen och den där doktorn så ja kan få min pcb. 7:45 tar studenten hål på hinnorna och sätter dit en elektrod, som jag trodde börjar snart värkar ändra karatär ytterligare och i samband med de så sänker dom lustgasen för mig. 8:00 börjar läkaren äntligen lägga pcb och jag hör hur han säger när han håller på att här händer det saker så nu är det inte långt kvar. Någon sekund senare ligger jag helt plötsligt avslappnad näst intill smärtfri och känner bara trycket nedåt. 8:16 börjar jag få krystvärkar, jag börjar genast kämpa emot och kniper och vrider och vänder mig. Bm och studenten coachade mig hur jag skulle andas i lusgasen och vände mig på sidan, jag kännde e plötslig värme och smärtan försvann. Jag ler för mig själv och tackar studenten för att hon drog ut henne åt mig, jag var helsäker på att hon var ute och allt var klart. Alla i rummet inser vad jag tror och säger åt mig att krysta, jag fattar inget men gör som jag blir tillsagd och vipps så ser jag hur studenten håller upp henne.
förlossningen i sig tog 1h och 19 min varav 3 min krystvärkar, jag är överlycklig att jag han med pcb utan den hade det gått fortare vilket jag verkligen inte hade velat.
Användarvisningsbild
Gellis
Alltid online

BF: 100406
Status: två barns mamma

Inläggav emeliehjaertajonas » 21 dec 2011, 08:32

Jisses Gellis! Tänk om de hunnit skicka hem dig innan ronden :shock: Stort grattis :)
Du och jag sen den 8 augusti 2005
Bild
Bild
http://emeliehjaertajonas.blogg.se
Användarvisningsbild
emeliehjaertajonas
Alltid online

BF: 111225
Status: Gift, mamma och gravid

FöregåendeNästa

Återgå till Decemberföräldrar 2011