Försäkra barn mot dåligt självförtroende?

Familjeliv, här diskuteras livet som förälder.

Försäkra barn mot dåligt självförtroende?

Inläggav Stina » 14 feb 2012, 11:57

En ny undersökning från Trygg-Hansa visar att varannan förälder i Sverige vill försäkra sina barn mot dåligt självförtroende. Detta vill föräldrar försäkra sina barn mot:

Dåligt självförtroende: 50 %
Mobbing: 46 %
Ofrivillig arbetslöshet: 31 %
Att bli sviken av sina bästa vänner: 21 %
Olycklig kärlek: 16 %

Skulle du vilja försäkra ditt barn mot något ovan eller kanske något annat?
Användarvisningsbild
Stina
Alltid online

Status: Börja blogga på Minbebis du också!

Re: Försäkra barn mot dåligt självförtroende?

Inläggav Vitlilja » 14 feb 2012, 15:47

Hm.. min spontana tanke är ju att det är såna saker som händer i livet. Sånt man får lära sig hantera och sånt som jag tycker är en del av livet.
Förutom mobbing då men då kan man ju like gärna försöka försäkra mot andra människors illvilja.

Olyckor, sjukdomar och liknande tycker jag att det är ok att man försäkrar mot men det ovan är ju bara löjligt. Ska man försäkra mot närståendes död osv också? allt som kan påverka känslotillståndet negativt?? Varför inte linda in hela ungen i bubbelplast och alltid låta h*n gå med hockeyutrustning?? Hålla barnet hemma hela livet för att undvika känslomässigt påfrestande situationer och riken för att göra illa sig ute är ju enorm....... Hönsmamma i all ära men det finns en gräns.
Alina född 20/1-11 <3
Vitlilja
Alltid online

BIM: 040912

Inläggav Stina » 14 feb 2012, 15:58

Ja visst gör det det!

Som det känns just nu så behöver jag kanske inte oroa mig för att mina tjejer ska bli mobbade. Men man skulle ju vilja att de fick ett gott självförtroende och självkänsla, men det kommer kanske av att man ger dem en trygg uppväxt.

Kan ändå tycka att undersökningen är ganska intressant. Vad tycker ni?
Användarvisningsbild
Stina
Alltid online

Status: Börja blogga på Minbebis du också!

Inläggav Kalinka » 14 feb 2012, 16:09

Jag hade en trygg uppväxt men också otroliga problem med självkänsla och självförtroende så jag är lite livrädd för att mina barn ska växa upp och känna på samma sätt. Mina föräldrar fanns alltid där och gav mig kärlek, trygghet och allt man kan tänka sig men tror den låga självkänslan kom från blyghet och de jag umgicks med i skolan.
Användarvisningsbild
Kalinka
Stammis

Inläggav Snigel » 14 feb 2012, 18:45

Jag hade gärna försäkrat dom mot både mobbbing och dåligt självförtroende! Tänk om man ändå kunde göra det så enkelt :)
Och mot att dom blir mobbare också, när vi ändå håller på... Jag hoppas verkligen att vi som föräldrar kan göra "rätt saker" som förebygger detta!
BildBild
BildBild
Snigel
Alltid online

Inläggav Prickigt » 14 feb 2012, 20:28

Själv har jag haft stora problem med dålig självkänsla och social fobi. En del beror tyvärr på mina föräldrar som format mig genom att inte tro på mig. Jag tänker därför jättemkt på den biten och vill att mina barn ska bli min motsvarighet.
Prickigt
Stammis

Status: Förväntansfull blivande mamma

Inläggav helvite » 17 feb 2012, 08:17

Jag säger som Lidbom: "Trams!"

Att försäkra sig mot sådant är att försäkra sig mot livet. Sådant ingår och det är något man får lära sig. Medhåll på Vitliljas inlägg.
helvite
Stammis

Inläggav Snigel » 17 feb 2012, 20:03

Men hörrni... Det är väl rätt klart att man inte kan försäkra mot sånt på riktigt... Men kul att leka med tanken på vad man gärna skulle vilja låta barnen slippa!
BildBild
BildBild
Snigel
Alltid online

Inläggav helvite » 20 feb 2012, 16:43

Ok, lek med tanken att sådana saker går att försäkra. Men.. Hur 17 blir det då om försäkringen skulle råka lösa ut? Bevisbördan ligger hos.. ..vem? Ex, mitt barn blev mobbat i skolan och det har jag en försäkring mot. Jag har rätt att få ut försäkringspengar för att detta skedde. Det finns säkert en massa villkor i försäkringen som gör att försäkringsutställaren SLIPPER betala ut. Ex ditt barn blev mobbat, men försäkringen gäller inte då det inte kan bevisas att barnet hade kissat på sig vilket sades utlösa mobbingen. Eller ditt barn var klätt i kläder från myrorna vilket gör att försäkringen inte gäller. Svårare blir det ju att visa på att barnet inte är tillräckligt "snygg" för att försäkringen ska gälla. Eller pratar konstigt, fel dialekt för regionen etc.. Känns som om försäkringsbolagen tjärnar mest på detta å inte försäkringstagaren. Ett för tidigt aprilskämt kanske?
helvite
Stammis

Inläggav elinorlilja » 22 feb 2012, 22:12

Mobbing helt klart!, dåligt självfötroende kan man jobba upp men inte mobbing. Har själv blivit mobbad större delen av skoltiden och vet hur psykiskt jobbigt det är!. Det är inget jag vill händer min dotter
Mamma till Heiley (110123)
Användarvisningsbild
elinorlilja
Alltid online

BF: 110123
BIM: 120823
Bor: Skärblacka
Status: Mamma till Heiley och bebis nr2

Återgå till Familj & livet som förälder