Försäkring

Illamående, ultraljud & sparkar, här diskuteras graviditet.

Försäkring

Inläggav mamamally » 10 sep 2012, 16:03

Hej allihopa!

Är gravid i vecka 20 och jag undrar ifall ni kan dela med er när det gäller försäkringar för både mamma och bebis. Vilka försäkringar är bra? Vilka har ni valt och varför? Har hört att Folksam ska vara bäst för de täcker i princip allt, men är det så? Hur vet man vilket som är bra inför framtiden? :shock:

Mvh Mally :D
mamamally
Nykomling

Re: Försäkring

Inläggav Joey » 10 sep 2012, 16:16

Jag har en gravidförsäkring från Länsförsäkringar. Vi har alla våra försäkringar där plus bank så det blev lätt, dessutom var den gratis. Sen när bebisen är ute borde den väl få en barn-olycksfallsförsäkring eller nåt liknande. Jag har inte kollat runt så mycket utan lever i förvillelsen om att de flesta täcker ungefär samma basala saker...
Användarvisningsbild
Joey
Stammis

Inläggav Je78 » 10 sep 2012, 20:47

Hej!
Har läst en del om försäkringar nu och bestämt mig för trygg hansas som kostar. Valet stog mellan TH å Folksam, kom fram till att TH betalar ut mer om det händer nåt. Sen är sonen försäkrad där, det enda bolaget som ville försäkra honom ordentligt. Bara för han är född i v 34 å op för ljumskbrock när han var 2 mån.
Bild

Bild
MA aug 08
MA nov 09
Je78
Alltid online

Status: Två barns morsa :)

Inläggav madddee » 10 sep 2012, 21:45

Vi hade salusansvar och trygg-hansa som gravidförsäkringar. om man har salusansvars betal-gravidförsäkring så får man teckna barnförsäkring utan hälsodeklaration (för ett visst prisbasbelopp). Vi har alla våra försäkringar där så det var därför vi valde dom. jag gjorde även en jämförelse mellan olika försäkringsbolag på nån försäkringsjämförelsesida (dock för barnförsäkringen nu och inte gravidförsäkringen) och de är väldigt lika. Lite olika i diagnosförteckningar ibland vilka försäkringar som täcker vad...typ den ena täcker nån som inte den andra gör osv...Har ingen aning om vad det betyder ens och förhoppningsvis slipper jag det :roll:

Gravidförsäkringar finns ju ett antal gratis så de kan man ju teckna på flera ställen om man vill. Det man ska komma ihåg bara är att de kommer ringa sen efter att barnet är fött och fråga om barnförsäkringar osv...(då är du ju redan kund hos dom) men trots det tycker jag att gratis är gott :D
Bild
Bild
madddee
Alltid online

Bor: Kållered
Status: Stolt mamma till Emil och Viola!

Inläggav Stike » 14 sep 2012, 20:37

Ja har valt Länsförsäkringar, för vi har de flesta försäkringar där. Jag valde den som kostar, men den är gratis till att man är gravid i v 26 tror ja det var. Sedan kommer fakturan på ca 700 kr. Har för mig att barnförsäkringen hos dom sedan är gratis första månaden el nåt sånt. Har ju allt på papper men minns inte just nu :oops:
Bild
Bild
Bild
Stike
Stammis

Inläggav sanso325 » 30 sep 2012, 18:52

http://www.aftonbladet.se/nyheter/minek ... 5506102.ab

Aftonbladet hade den här artikeln idag. Ger ju långt ifrån all fakta men kanske en bra start att utgå ifrån.
sanso325
Stammis

BF: 130508

Inläggav hannispannis » 30 sep 2012, 19:47

Jag rekommenderar att man tar en som kostar om det inte finns en gratis som täcker allt .. är ju en engångskostnad (har jag för mig) och vid förra graviditeten tog jag trygghansas gratis försäkring vilket jag ångrar , skulle tagit den som kostade då jag hade fått ersättning för min blodförlust och det mediciner jag vart tvungen att ha då jag fick en störtblödning efter förlossningen där jag förlorade 2,5-3 liter blod , då jag endast hade den som var gratis fick jag inget för det men hade jag tagit den som kostade hade jag fått ersättning.
och man vet ju faktiskt aldrig hur förlossningen blir och vad som händer i samband med den förens det har hänt och vill man vara på den säkra sidan så man får ersättning för eventuell medicin och annat så ska man ta en som kostar.
Bild

Bild

Bild
hannispannis
Stammis

BF: 130330
Status: gravid och mamma till en plutt <3

Inläggav stajners » 28 okt 2012, 22:23

Välj en som kostar, brukar inte vara så stor skillnad. Skulle det hända någt så får man ersättning för en hel del om man t ex behöver ligga inne länge.
Det man ska tänka på sen, när barnet väl kommit, är att teckna barnförs så fort man kan. Man kan skicka in ansökan redan innan barnet fötts och sedan bara ge dom namn och personnr när man väl fått det. Behöver man inte tänka på allt sånt första tiden hemma sen.

De gravidför man betalar för, gäller ju barnets första halvår, men den sk "förmånen" har de enbart för sin egen skull. Det är under första halvåret som man märker skador och sjukdomar så då har de lång tid på sej att dessa upptäcks så att de kan neka en till en full försäkran. Något de tjänar på och vi som konsument förlorar på. Tecknar man en barnförsäkring vid födseln (första tiden), så betalar man ändå inte för första halvåret om man haft en gravförs som man betalt för. Även om man inte väljer samma bolag som gravförs är tecknad hos.
Jag har haft Länsförsäkringars gravid plus-försäkran och sedan bytt till Trygg Hansa på barnförsäkringen utan problem på båda barnen.

Sen ska ni även kolla upp vad som gäller i era olycksfallsförsäkringar. Länsförsäkringar har att man får ersättning när man legat inlagd på sjukhus, även i samband med födsel. Så då får man 200kr per dygn i ersättning för BB-tiden. Bara att skicka in en anmälan för olycksfall så kommer pengar på kontot. Perfekt! Men det är inget de verkar veta om när man ringer och pratar med dom i första taget. Men kolla upp detta är ett tips ;) Fråga bara om man får ersättning i samband med att man legat inlagd på sjukhus.
Bild Bild
Inga fel enligt utredning
MF 30/4 2011, v 6
MF 22/2 2011, v 13 (trots levande foster)
MA 16/9 2010, v 9 (fostret dött v 7)
stajners
Alltid online

Status: Stolt tvåbarnsmamma!

Inläggav L8i » 29 okt 2012, 07:19

Jag hade ingen försäkring första graviditeten, tänkte ungefär; äsch inget kommer hända ändå!

Så föddes första sonen i v 34 och det blev några veckor på sjukhus, hade jag haft en betalförsäkring då hade jag kunnat få ut en summa med pengar.

Blev gravid en andra gång och tänkte; det KAN ju inte hända igen.
I v 33 blev jag inlagd och stanna en vecka ungefär med behandling mot riskerande förtidsbörd. Därefter åkte jag ut och in ett par gånger till. När förlossningen startade i v 38 tänkte jag att nu har allt gått vägen, men icke. Min gullgångna son fick en infektion ett dygn gammal och även han fick vårdas på neo i 10 dagar.

Snabbt räknat inser man att jag fått de här ca 1000 kronorna betalda bägge gångerna, men så smart var inte jag.

Så ta för guds skull en ordentlig betalförsäkring, det lönar sig i längden!
BildBild

Bild
L8i
Alltid online

Status: Mamma till Julian och Milian

Återgå till Gravid forum