Försäkringskassan

Illamående, ultraljud & sparkar, här diskuteras graviditet.

Försäkringskassan

Inläggav bellas1988 » 16 jul 2012, 19:54

Hej! Är det någon som förstår sig på försäkringskassan och föräldrapenningen? Tycker att det är krångligt. Vi ska ha barn i augusti och har anmält föräldrapenning from 1 aug, när bebisen väl kommer visst är det väl så att pappa har rätt att ta ut 10 pappadagar? Skulle även vilja att han tar en vecka extra i samband med att bebisen kommit är detta möjligt? Och var anmäler pappan sina pappadagar och föräldraledighet? Vi ska börja med att ta ut 4 föräldradagar i veckan. när barnet blivit 1 år visst måste man ta ut minst 5 dagar i veckan? Sedan ska man väl börja ta ut lägstanivådagar någon gång också? Nån som kan hjälpa mig med denna djungel eller har nåt bra tips på läsning!

MVH Bella
bellas1988
Nykomling

Re: Försäkringskassan

Inläggav Creadiem » 17 jul 2012, 14:30

Är inte heller så insatt i detta än, men det här med att man måste ta ut 5 dagar när barnet fyllt 1 år har jag inte läst någonstans och hoppas att det inte stämmer. Pappadagar anmälls väl på samma ställe, vore konstigt annars. Någon annan som vet bättre?
MF: 8/10 -10 (v.8+4)
Creadiem
Alltid online

Inläggav smulan_88 » 17 jul 2012, 14:53

När barnet fyllt ett år måste man ta ut 5 dagar eller komplitera genom att jobba, det är för att man inte ska kunna spara dagarna hur länge som helst. Gör man inte det kan man förlora sin sgi (sjukpenninggrundade inkomst) och stå på noll i bidrag. Det tipset jag har är då att ta ut en lägsta nivå dag det 5 dagen.
smulan_88
Alltid online

Status: Förlovad, har en liten dotter.

Inläggav smulan_88 » 17 jul 2012, 15:01

Pappan har rätt till 10 dagar i samband med barnets födelse, man kan/ får inte plocka ut dubbelt för samma barn. Dvs att du och barnets far kan inte vara hemma samtidigt och plocka dagar på samma barn, har ni däremot ett syskon kan den ena föräldern ta ut för ena barnet och den andra för det andra.

Har han sparat semester kan han ju ta ut det efter sina 10 dagar.
smulan_88
Alltid online

Status: Förlovad, har en liten dotter.

Inläggav anna_g » 17 jul 2012, 15:52

Hej. Lättast tycker jag har varit att skaffa e-leg å då kunna anmäla dagar osv på nätet. Första året får man ju välja hur många föräldradagar man ska ta ut, men som föregående skrev så efter 1års dagen så får man ta ut 5 dagar/veckan för annars sjunker ens SGI. (blir man då tex sjukskriven så kanske man inte får så mkt ersättning om ens SGI sjunkit)

Man får ta ut 30 dagar tillsammans med sitt barn utöver det 10 dagarna som pappan har när barnet kommer. Ska man ta ut det så får barnet inte ha blivit ett år. Så man får visst ta ut dubbelt med dagar på samma barn! Nya regler från 2012.

Jag tycker att det ibland har varit lättare att ringa till dom för att få lite klarhet hur man skall göra. Hoppas du får någon klarhet annars ring dom å kolla!! :)
anna_g
Alltid online

BF: 130906
Status: mamma till Lucas och Emil <3

Inläggav E Maria » 17 jul 2012, 17:13

Man måste inte ta ut 5 dagar i veckan när barnet fyller 1, men om man inte gör det så tappar du din SGI vilket gör att du inte får så mycket pengar om du blir sjuk eller ska vara hemma för vård av barn.. Man kan också för att inte tappa SGI tex ta ut 4 dagar föräldrapenning och jobba 1 dag i veckan..

Det är nör barnet fyllt 1,5 som du måste ta ut full vecka föräldrapenning om du vill vara hemma längre än så.. 1,5 år harman rätt att vara helt ledig från sitt arbete, sen kan din chef kräva dig tillbaka om du inte tar ut föräldrapenning då...

Vad gäller de 10 pappadagarna så dka han sms:a in sitt personnummer eller nåt o kanske nån mer info till ett nummer jag glömt. Ring o hör med försäkringskassan.. Väldigt smidigt var det iaf då man slipper ringa massa samtal när man har en nyfödd..

Och ni kan vara hemma samtidigt men ni kan inte ta ut föräldradagar samtidigt... Inga problem... Men meddela arbetsgivaren i god tid..
Bild

Bild

Bild

130203 pojke
E Maria
Alltid online

Status: Mamma till två små kottar

Inläggav FMJ83 » 18 jul 2012, 15:16

Man kan från och med i år vara hemma båda två med samma barn. Det kallas dubbeldagar och man får ta ut totalt 60 sådana dagar, alltså 30 var blir det ju då. Både mamma och pappa kan alltså ta ut föräldrapenning för samma barn samma dag under dessa dagar
FMJ83
Stammis

BF: 291112
Status: Första barnet

Inläggav naellie » 18 jul 2012, 18:16

Jag tror min man fick hem papper om de tio dagarna. FK skickade ut efter att han blivit registrerad som fader. Och jag tror inte han registrerades som fader förrän vi gjort en anmälan och fyllt i papper. Alltså, han var hemma de tio dagarna direkt. Men ansökte om 10-dagarna när han registrerats som pappa. Fast det gick ganska fort :)
Bild
naellie
Alltid online

Status: Mamma till Hubbe!

Inläggav madebymadde » 06 nov 2012, 11:32

pappan måste själv ha e-leg och göra en anmälan om tillfällig föräldrapenning på deras hemsida om dessa 10 dagar i samband med barnets födelse med dessa får också tas ut senare men inte mer än några månader tror jag. och ja det finns dubbeldagar att ta ur från och med i somras som gör att man kan vara hemma med samma barn samtidigt.
madebymadde
Stammis

Status: flicka 16/1 -13

Återgå till Gravid forum
Annons: