Annons:

Försökt i snart ett år

Träffa andra som har svårt att bli med barn här.

Försökt i snart ett år

Inläggav Sussi09 » 15 apr 2017, 21:57

Hej
Jag och min man har ett barn sedan tidigare. Vi har försökt i snart ett år nu med ett syskon. Jag har ett missfall bakom mig under tiden som vi försökt. Jag är 31 år gammal. Jag har börjat känna mig bekymrad och stressad över detta. Jag var hos gynekolog för att se om allt står rätt till, allt såg bra ut men gynekologen sa att jag Inte har ägglossning den här cykeln. Detta såg han genom att folliklar inte var tillräckligt stora under mitten av cykeln. Jag har regelbunden mens, även den här månaden, vilket får mig att undra om jag har någon ägglossning alls sedan missfallet? De ville att jag skulle ge det någon månad till och återkomma efter sommaren om det inte tagit sig då. Men nu känner jag mig bara mer stressad och orolig än någonsin. Har någon liknande erfarenhet eller någon feedback/råd att ge?
Sussi09
Nykomling

Mitt Krypin

Re: Försökt i snart ett år

Inläggav Istres » 16 apr 2017, 11:13

Hej! Det är tyvärr inte så många som skriver i detta forum längre. Jag har inte riktigt samma erfarenhet som dig. Jag och min man har försökt 2.5 år och påbörjat IVF1. Det är första barnet vi kämpar med.

I vissa landsting vet jag att de vill att man försöker ett är från missfall. Alltså försöker man 1 år och blir gravid och får missfall ska man försökta ett år till. Men är inte alls säker att det är så överallt. Kanske har du ägglossningsstörning och behöver medicin för att få igång ägglossningen. Eller så var det vara en cykel utan ägglossning. Det händer de flesta någon gång per år. Jag tycker i alla fall att det låter rimligt att ni försöker själva till efter sommaren. Det är ju mycket positivt att du kan bli gravid. Håller tummarna för er att ni lyckas snart igen. Jag förstår precis hur jobbigt det är att behöva vänta! En klen tröst att ni verkligen inte är ensamma.
Istres
Stammis

Mitt Krypin

Inläggav Sussi09 » 17 apr 2017, 19:04

Vad synd att inte många är aktiva i forumet. Tack för att du tog dig tid att svara i alla fall.
Usch, så svårt att fokusera på annat. Väntan är jobbigt!
Önskar er stort lycka till och hoppas att behandlingen lyckas! : -)
Sussi09
Nykomling

Mitt Krypin

Inläggav Istres » 18 apr 2017, 07:19

Du är i alla fall välkommen hit! Det är så tufft att inte kunna få barn. Väntan känns orimligt lång. Jag förstår precis hur jobbigt det är att längta och vänta och aldrig veta om man någonsin kommer bli föräldrar. Men på något konstigt sätt klarar man det. Har ni bestämt när ni ska ringa och höra dig för om utredning?
Istres
Stammis

Mitt Krypin

Inläggav Sussi09 » 18 apr 2017, 15:08

Jag har ingen aning om hur vi ska göra. Vet knappt vart man vänder sig. Hur länge väntade ni? Hur snabbt fick ni hjälp?
Sussi09
Nykomling

Mitt Krypin

Inläggav Istres » 18 apr 2017, 16:34

Jag passade på att fråga en barnmorska lite om utredning samt att jag var orolig att inte kunna få barn när vi försökt kanske 8 månader. Jag gjorde det i samband med cellprovtagning. Barnmorskan var ju stencool så klart och sa att vi inte alls försökt länge (vilket ju stämde) och att snart kommer gå. Det gjorde det ju inte så ringde om utredning när vi försökt 11 gånger. Alltså strax innan ett år. Sedan fick vi tid efter 3 månader. Utredningen gick snabbt. Nu för ca ett år sedan skickades remiss till ivf. Nu ska vi snart sätta in första embryot efter ivf 1. Vi har försökt 2.5 år vilket inte alls är ovanligt länge för andra i samma sits. Att ha svårt att få barn tar så fruktansvärt lång tid.

Ni har ju redan barn. Ni kan alltså inte få offentlig finansierad ivf. Men utredning borde ni få göra. Jag vet faktiskt inte vad som gäller då man fått missfall. En av 4 graviditeter slutar ju i missfall så jag har hört att åtminstone vissa landsting vill att man ska ha försökt minst ett år efter missfallet för att få göra utredning. Men det är nog olika i olika landsting.

Utredning gör man hos en gynekolog. I större städer finns privata vårdgivare i mindre städer ofta på ett sjukhus. Du får allså testa att googla hur det är i ditt landsting. Du kan även gå till värdcentralen. De kan hjälpa dig rätt.
Istres
Stammis

Mitt Krypin

Inläggav Mawie » 18 apr 2017, 20:19

Hej där!
Jag är 38 år och jag och min sambo har försökt i drygt 1 år.
Det har varit otroligt stressande, då med tanke på min ålder. Och då det nästan varit som man varit som kaniner var och varannan dag helt desperat.
Och nästan gråtfärdig när mensen kommit.
Skrev in oss på rmc och var på samtal, kanske det släppte någon psykisk spärr men sen fick jag ett positivt graviditetstest :D
Tyvärr fick vi missfall i vecka 13, känner mig ändå mera lugn nu.
Mawie
Nykomling

Mitt Krypin

Inläggav Istres » 18 apr 2017, 21:25

Mawie, välkommen hit! Det är alltid trevligt när man har fler att tala med. Men så tråkigt att så många har problem.

Är man över 35 år ska man inte vänta ett år. Då kan man göra utredning redan efter 6 månader. Närmar man sig 40 år ska man inte vänta utan snabbt kontakta gyn. Det är det jag hört iaf. Men är säkert olika rekommendationer i olika landsting.

Så tråkigt med missfall när ni äntligen blev gravida. Jag har aldrig varit gravid så kan inte tänka hur det känns. Förstår att det ändå lite känns lite känns positivt att du faktiskt kan bli gravid. Gynekologer brukar ju tycka att det är ett bra tecken att man ju kan bli gravid. Men upprepade missfall alltså 3 st konstaterade missfall är inte vanligt och då gör man särskild missfallsutredning.

Har du någon ny tid till RMC? Jag tänker att ni inte ska behöva vänta så länge. Har ni inte barn sedan tidigare kan ni ju få offentlig finanaierad behandling i Sverige. Det kan t.ex vara IVF, äggdonation eller spermiedonation. Men väntetiderna kan vara långa (vi fick vänta 1 år ca) och man får bara finansierad behandling till dagen man fyller 40 år.

Håller mina tummar att ni ska lyckas igen så ni inte behöver IVF.
Istres
Stammis

Mitt Krypin

Inläggav Mawie » 19 apr 2017, 14:18

Hej igen!
Jag har två killar som är 10 och 11 sedan ett tidigare förhållande men min sambo har inga.
Vi har tänkt försöka nu de tre närmsta månaderna, annars ringer vi nog rmc igen!
Har fått positivt en månad senare men det är nog hormoner sedan missfallet.
Mawie
Nykomling

Mitt Krypin

Inläggav Istres » 19 apr 2017, 15:15

Då ni inte har gemensamma barn kan ni få offentlig finansierad behandling i Sverige. Der låter som en bra plan ni har. RMC har nog sommarstängt så det kanske passar bra att ta tag i det efter sommaren. Jag håller mina tummar att ni lyckas.

Lycka till både Mawie och Sussie09. Om ni inte lyckas själva snart kommer på att ni har frågor om processen är det bara att säga till.
Istres
Stammis

Mitt Krypin

Återgå till Svårt att bli med barn
Annons: