Första gången ute?

Snack om barnets första år, allt från nyfödd till trotsåldern.

Första gången ute?

Inläggav Chiniro » 07 jul 2010, 23:45

Hej!
Jag har en son som föddes för tidigt (vecka 35+4) och han är helt frisk och välutvecklad så vi fick åka hem direkt. Vi mår båda bra och livet som förstagångsförälder fungerar jättebra. Sonen är nu en vecka gammal och vi får kritik om vi så åker till affären och har honom med oss. Det känns jobbigt att bli så kritiserad eftersom detta är en del av vardagen. Släkt och vänner ser helst att vi är hemma helt och hållet. Vad tycker ni, är det fel att ta med honom? När började ni ta med era barn ut?

Mvh
Ellinor
Chiniro
Stammis

BF: 100731
Bor: Halmstad

Re: Första gången ute?

Inläggav HelloKitty » 08 jul 2010, 08:29

vi gick ut promenader när han va typ 3 dar men till affären och där de va mycket folk va han nog närmare två veckor det är ju för man är rädd för virus osså. men de finns många som går ut direkt med. gör det som känns rätt och be folk hålla sina åsikter för sig själva och respektera era beslut.
Användarvisningsbild
HelloKitty
Alltid online

Bor: hisingen
Status: Mamma till två prinsar!

Inläggav newhell » 08 jul 2010, 09:03

Åh så typiskt att folk ska lägga sig i :roll:
Min väninna och hennes dotter var ner på stan och fikade bara några dagar efter födseln (dock föddes hon i v41 men ändå)...
Hon var absolut ner på affären och så under de första dagarna, lilltjejen e ju nerpackad i så mycket kläder och i vagnen så kan man ju bara säga till folk som vill kolla; Nej han är lite liten så vill helst inte öppna suffletten så han utsätts för något... Eller något liknande? Det borde ju folk respektera?
Vi kommer nog sitta hemma här iafl första veckan men om vi behöver gå ner till affären så måste vi ju få göra det...
Kommer så mycket nytt...
Undrar hur de gjorde på stenpåldern? :wink: haha!
BildBild
Användarvisningsbild
newhell
Alltid online

BF: 100826
Bor: Gävle
Status: Mor till <3 Vincent =)

Inläggav Stina » 08 jul 2010, 09:24

Måste man gå till affären så måste man, det borde alla förstå. Det kan ju vara bra att försöka gå då det inte är rusningstid i vilket fall. Om din son börjar skrika i vagnen så är det skönare med mindre folk även för dig.

Sen är det ju så att alla vill ner och titta i vagnen med sina smutsiga fingrar och då får man som mamma vara bestämd och säga ifrån.

Stort grattis förresten! :D
Användarvisningsbild
Stina
Alltid online

Status: Börja blogga på Minbebis du också!

Inläggav lipzi_90 » 08 jul 2010, 09:40

min syster fick barn i slutet av juli och dom gick ut med honom ner till pizzerian (uteserveringen) redan typ 3e dagen. Ingen fara med det. Strunta i vad andra säger!
SthlmsmammanTerese.blogg.se
lipzi_90
Alltid online

BF: 100825
Status: Froststedts.blogg.se

Inläggav malin87 » 08 jul 2010, 09:48

Samma dag som vi kom hem från bb var vi och handlade. handla måste man ju. födde på måndag och på fredag fick vi åka hem.

försök skita i vad andra säger och säg ifrån.
Bild

Bild

17/8 - 2009 föddes vår dotter Elise, 3485g & 48cm
3/6 - 2011 föddes vår andra dotter Alva, 3410g & 50cm
Användarvisningsbild
malin87
Alltid online

BF: 110610
Bor: Slagnäs

Inläggav Emmisen87 » 08 jul 2010, 09:51

Jag fick min tjej i v 36+0 och dom på neonatalavdelningen tyckte man skulle vänta 2mån innan man vistas i stora folkmängder o stora affärer. Vi gjorde som så att jag åkte och handlade när killen kom hem från jobbet det funkade jättebra! Hon va inte med i någon affär innan hon var 7-8veckor pga av infektionsrisken.. Gick mycket skit just då också när vi kom hem, Rs-virus bland annat.

Men jag tycker att man gör som man vill. Kanske inte är så farligt om dom ligger i vagnen nerbäddade och ingen kör ner ansiktet o ska titta i vagnen... Tycker du ska göra vilket som känns bäst för dig!!
Bild

Bild
BildBildBildBild
Emmisen87
Alltid online

BF: 120224

Inläggav <pyret> » 09 jul 2010, 10:10

Jag fick min son i v 36+3 o jag fick som Emmisen87 rådet att jag inte skulle vara bland mkt folk fast jag fick rådet att vänta i 3 månader.

Jag väntade att gå i affärer tills han var lite större. Antingen så sprang jag eller killen in o handlade man behöver ju inte vara båda två.. Lite tråkigare men känns som det är värt det tänk om Alfons hade fått något skit där.. hade inte varit så roligt.

Sen så gick jag bara till BVC o jag väntade faktiskt med att träffa massa av mina släktingar oxå. Om dom var sjuka eller förkylda fick dom vänta att träffa honom tills dom var friska. När dom är mindre så har dom ju mindre resurser att orka med om dom blir sjuka.

Jag tyckte inte att det kändes så jobbigt är ju ändå under en sån liten tid. O jag hade så mysigt hemma.

Däremot var jag ju ute o gick mkt med barnvagnen för att få frisk luft. O hemma hos mina o killens familj o mina nära vänner...

Men du gör som du vill... Lustigt att det ges så olika råd..

Lycka till med guldklimpen
Bild

Bild

mf i v 8+3 sommaren 08
Användarvisningsbild
<pyret>
Alltid online

Status: lycklig tvåbarnsmamma

Inläggav FairyStore » 18 nov 2013, 00:54

Vi gick ut promenader när vår dotter var 3dagar
FairyStore