Förtvivlad

Allt om den nyfödda bebisen, först tiden hemma, amning & flaskmatning.

Förtvivlad

Inläggav Molly10 » 06 jul 2013, 15:32

Måste bara skriva av mig lite då jag är lite förtvivlad över amningen. Min son är bara 1 vecka gammal och vi kom hem från BB för 3 dagar sedan pga. lite komplikationer. Jag fick hjälp med amningen på BB, men de koppade också honom med ersättning så att han skulle få i sig tillräckligt. Jag fick pumpa när han inte sög ordentligt, så jag har mjölk så det räcker. Rinner t.o.m. ibland. Jag ska amma honom var 3:e timme (eller oftare om han är hungrig). Amningen funkar jättebra ibland, men vissa gånger vill han inte ta bröstet. Han tar och släpper och blir mer och mer frustrerad och börjar skrika tillslut för att den dumma tutten inte ger honom mat utan att suga. Jag använder amningsnapp, men det går inte ändå ibland.

Igår höll jag på till och från i flera timmar och försökte amma och tillslut började jag också gråta för att jag blev så förtvivlad och var så trött. Min sambo fick ta över och han koppade i honom ersättning så att vi visste att han fick i sig det han behövde. Det var lika en av amningarna idag. Jag var på väg att börja gråta igen, för han bara skrek och var ledsen. Tillslut tog jag en paus, bytte blöja och bar runt på honom ett tag, sen funkade det efter lite trassel. Det är bara så jobbigt när jag måste upp var 3:e timme på natten och det ibland tar 30 min innan han tar tag och ammar. När han väl gör det kan han amma i 30 min eller mer, så det blir bara 1½-2 timmars sömn i taget för mig.

Ibland funderar jag på om det inte skulle vara så mycket lättare att ge ersättning, men jag vill amma så jag får väl kämpa på och hoppas att det ger sig.
Molly10
Stammis

Re: Förtvivlad

Inläggav Beetroot » 06 jul 2013, 22:55

Kämpa på! Det ÄR en hel vetenskap med amningen och många har svårt att få till det. Och det tråkiga är att det pratas så lite om amningen.. Allt fokus ligger på förlossningen, men den är ju eg bara startskottet på racet!
Det finns jättebra hjälp att få på amningscentrum mm, surfa reda på närmsta och åk dit. Tveka inte att be om hjälp. Har så många vänner som lidit i det tysta och väntat, sen när de äl fått hjälp har de ångrat att de väntat..
På mitt återbesök på bb frågade bm om hon fick titta när jag ammade. Det kändes lite pinigt fånigt nog, som att jag "borde" kunna. Men såklart var det inte det, och när hon gav mig några handfasta tips på vinkel och hur hårt jag skulle trycka sonen mot bröstet, så fick han ett helt nytt tag och började amma mkt bättre.

En annan än fick bättre råd för hennes andra barn, att vinkla ut bebisen för hennes bröst var format lite vinklat, sen kunde hon slänga amningsnappen och såren minskade.

Så ge inte upp, klart du fixar det, men vänta inte med att fråga experterna :D :D
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Beetroot
Alltid online

BF: 130808
Status: Älskade efterlängtade skorpan född 100822

Inläggav Mysmonstret » 07 jul 2013, 16:05

Jag skulle råda dig att ta upp problemet i amningshjälpens grupp på facebook. De har även en sluten grupp för mer privata beskymmer. Där finns många "hjälpmammor" med massvis med kunskap kring amning.
(om du nu inte vill ringa direkt till amningshjälpen såklart).

Mitt råd är det iaf, och att amma när din son vill, inte på fasta tider!! Är inte sonen hungrig när du måste amma han på tid, så vill han inte suga heller. Att väcka barnet under natten när han sover kan oxå skapa problem som att han inte orkar suga, för att han är för trött.
Du och din son har en unik amningsrelation som bara du vet. Det kan inte göras ett schema bara sådär. Själv är vi kanske inte hungriga hela tiden, och skulle bli irriterade om någon ville att vi skulle äta när vi inte själva vill.

Lita på dina instinkter :)
Carl född 140321.
Användarvisningsbild
Mysmonstret
Alltid online

Bor: I hus
Status: Son född 140321

Inläggav Molly10 » 08 jul 2013, 15:34

Tack för svaren :) Jag har fått det att fungera nu och är så lättad. Jag provade amma honom medans jag gick runt med honom på armen och tillslut tog han tag. Nu har jag gjort så varje gång. Ibland har det räckt att bara stå och gunga lite. Nu tar han tag nästan på en gång :D Har han bara börjat suga så kan jag sätta mig ner och han fortsätter. Börjar han bli lite "grinig" igen så går jag upp en stund tills han tar nytt tag. Gud vad härligt det är att amma när det fungerar!!

Han kan dock vilja amma konstant i flera timmar på kvällen och inte bli nöjd. Vill inte sova, så man blir ganska uttröttad tillslut, men det är väl så det ska vara att ha bebis :wink: Igår fick han sova i våran säng och ligga och amma tills han somnade. Annars har vi försökt tills han har somnat i sin säng, men funkar det inte så gör det inte. Vi måste ju få sova också.
Molly10
Stammis

Inläggav Beetroot » 13 jul 2013, 21:56

Skönt att du hittat ett sätt som funkar för dig nu!
De kan vara väldigt ammiga på kvällen särskilt i början, och när det kommer perioder då han växer mkt och behöver stimulera mer mjölproduktion. Du lär dig snabbt vad som är mer snuttetid än matning och då kan du ta bort bröstet så det får vila. Bröstet kan bli väldigt ömt och sårigt om det används för mkt som "napp" men det märker du !
Lycka till nu med det lilla underverket.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Beetroot
Alltid online

BF: 130808
Status: Älskade efterlängtade skorpan född 100822

Inläggav MC_86 » 23 aug 2013, 13:14

Skönt att du hittade ett sätt som funkar! På kvällarnas mjölken mindre fet och därför är de svårare att få nöjda på kvällen.. Om du blir för trött av allt ammande på kvällen så koppa lite ersättning så du får vila tuttarna en stund och bebisen får lite mättnadskänsla. Tänk bara på att tömma båda brösten först för att inte din produktion blir mindre.

Amning är ett heltidsjobb i början!
Användarvisningsbild
MC_86
Alltid online

BF: 130811
Bor: Sthlm

Inläggav lucen » 23 aug 2013, 13:22

När väl amningen fungerar och man känner att bebisen behöver mera kan man ge ersättning på flaska istället för att koppa (kanske är lättare). När de väl lärt sig tekniken för att amma så glömmer de inte det. Det var vad barnsköterskorna på Neo sade till mig. Lycka till!
lucen
Stammis

Återgå till Nyfödd, amning & flaskmatning