Förvärkar i veckor?? Ska det vara så? Snälla hjälp?

Förlossnings ämnen - Smärtlindring, oro, ställning, partners roll och annat som rör förlossningen.

Förvärkar i veckor?? Ska det vara så? Snälla hjälp?

Inläggav Jenros » 22 jul 2014, 20:01

Hej!

Jag har BF 2 aug men opererade mig för cellförändringar på livmoderhalstappen för några år sedan. Då sa de att den dagen jag blir gravid kanske jag föder förtidigt. Men är nu i v 39.
Men för ca 3 v sedan började som förvärkar.
Inte bara att magen spänner sig utan även som värkar där jag måste andas igenom dem. De höll på lite varje dag i ca 2 v och nu senaste veckan har det varor lite lugnare.
Men nu de senaste 2 dagarna har de börjat igen, molande mensvärk och ett par gånger per dygn kommer som huggande "värkar".

Ska det vara så här? Hur långt kan det vara kvar till FL?
slemproppen tror jag gick för ca 2 v sedan lite i omgångar, men är inte säker.

Tacksam för hjälp!
Blir tokig på att ha ont och bara vänta!
Jenros
Nykomling

Re: Förvärkar i veckor?? Ska det vara så? Snälla hjälp?

Inläggav smulan_88 » 22 jul 2014, 22:47

Slemproppen återbildas om det inte sätter i gång. Min släppte med dottern veckan innan hon föddes, detta lite i omgångar tills typ "hela" släppte. Men endel märker inte ens av att den släpper.

Ang förvärkar så är det ju kroppens sätt att "träna" inför förlossning, men i ditt fall IOM att du är i v.39 så kan det ju vara kroppens sätt att säga att det är på G och att kroppen försöker "kicka" igång förlossningen.

du kan ju höra med din bm om du upplever det som jobbigt,så kanske hon kan göra en hinsvepning.? Det kan göra att det drar igång ordentligt. :wink:

Snart har du din bebis hos dig, oavsett! Önskar dig lycka till!! Kram kram
smulan_88
Alltid online

Status: Förlovad, har en liten dotter.

Inläggav Mysmonstret » 23 jul 2014, 07:01

Vill dock bara varna för hinnsvepning. Visst för en del sätter det igång, för för vissa sätter värkar igång som kallas pinvärkar, dvs mkt smärtsamma värkar som inte öppnar upp livmodertappen alls. Mkt energikrävande och till ingen nytta.

Det är dock helt normalt det du har, även om det känns långdraget och jobbigt. Försök att inte stressa, det hämmar förlossningen. Mycket lugn och ro, massage från partnern, god mat osv - sådant som får dig avslappnad och lugn, det främjar förlossningen.

Lycka till! Snart har du bebis här :D
Carl född 140321.
Användarvisningsbild
Mysmonstret
Alltid online

Bor: I hus
Status: Son född 140321

Inläggav Lycka » 25 jul 2014, 23:05

Helt normalt så vitt jag läst och frågat mig till.
Jag har haft förvärkar sen v.35 och de är konstanta och har kommit med 40-5 minuters intervaller dygnet runt. På nätterna har jag tom vaknat av de som är starkast. Asjobbigt!!

Är i v. 39 nu och vill inte vara gravid en sekund till i denna hetta.

Hoppas du mår så bra som du kan :)
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Lycka
Alltid online

Återgå till Förlossningen