Folsyra??

Plussa tillsammans! Peppa, tipsa och stötta!

Folsyra??

Inläggav amorvincitomnia » 21 mar 2009, 11:32

Har hört att man ska äta folsyra tre månader innan man blir gravid.. Hur kommer sig det? Tar det så pass lång tid att bygga upp folsyra-lagret?
Jag har nyss börjat med folsyra,men funderar på om jag valt rätt... På apoteket fanns en tablett som var ren folsyra, och så fanns en vitaminblandning med lite alla möjliga vitaminer och extra folsyra + järn... Jag valde vitaminblandningen eftersom jag tror att jag får i mig lite dåligt av alla vitaminer, + att vad jag förstod så fanns det mer folsyra i den dagsdosen än i den rena folsyran....

Vilken använder ni?? Är den ena bättre eller sämre??
Man vill ju inte äta fel sort i tre månader för att få börja om igen sen... hehe..
amorvincitomnia
Stammis

BF: 251012
Status: Håll i dejj pyret!

Re: Folsyra??

Inläggav goldie » 21 mar 2009, 11:55

amorvincitomnia... Jag äter Aco Kvinna som är en multivitamin med xtra mkt folsyra och järn. Åt samma när jag väntade mina 2 yngsta barn. Jag har oxå hört att man ska börja någon månad innan med folsyra... Logiskt sett så borde det iaf vara ett plus att över huvudtaget äta folsyra även om man inte gjort det i flera månader? :roll:
goldie
Stammis

Inläggav sofiaK » 21 mar 2009, 11:57

har aldrig ätit ngt sådant ... börjar när jag e gravid med tillskott annars har ju kroppen så det räcker om man äter en allsidig och bra kost:)
sofiaK
Alltid online

Inläggav Riza » 21 mar 2009, 12:31

Började äta lite Aco kvinna för ett par månader sedan, men slutade för jag inte gillar att ta tabletter, eller rättare sagt, har svårt att svälja dem.
Började istället med Friggs Multikvinna, brustablett, som iallafall innehåller lite folsyra, järn och lite annat.
Bild
Riza
Alltid online

Inläggav amorvincitomnia » 21 mar 2009, 13:34

Det är ACO kvinna jag äter med...
Men tycker det borde räcka med att börja när man är gravid, eller åtminstone när man ska börja försöka... Det är inte kul att vänta i tre månader innan man får börja försöka bli gravid...

Jag måste iof vänta på besked från neurologen (ang. min epilepsimedicin) så jag vet om jag "får" skaffa barn, och vilka risker som finns... Svaret kan ta minst en månad, och blä vad jobbigt det är att vänta!! Men när jag får besked har jag iaf ätit folsyra i en månad då...
amorvincitomnia
Stammis

Inläggav goldie » 21 mar 2009, 15:24

amorvincitomnia... Ta det med en nypa salt. Tror inte alls att man måste vänta i 3 månader innan barnalstrandet bara pga folsyran. När jag fick mina första barn så var det inte alls tal om folsyra. Det finns många som inte äter någon form av vitaminer/järn/folsyra. Vad folsyran däremot gör är att minimera risken för att föda ett barn med ryggmärgsbråck. Om jag inte är helt fel ute nu... Generellt sett så är riskerna med ryggmärgsbråck på barnet ändå ganska låga... :)
goldie
Stammis

Inläggav amorvincitomnia » 21 mar 2009, 18:56

Jo det har jag med hört, att det minsar risker för ryggmärgsbråck... Men vad innebär det exakt? Har försökt luskat lite, men förstår inte riktigt vad det är... När man opererat det, lever barnet som ett vanligt barn då, eller får han/hon några men i livet??

Har som sagt inte helt knas på vad det är min medicin är farlig för än, men en annan tjej här på forumet äter andra epilepsimediciner som ger förhöjd risk för just ryggmärgsbrock, hjärtproblem och gomspalt... Därför tänker jag att det säkert kan vara extra viktigt för mig att förebygga det om det är möjligt..

Väldigt segt o vänta en månad på svar! Blir galen :P
amorvincitomnia
Stammis

Inläggav sofiaK » 21 mar 2009, 19:14

ryggmärgsbråck kan sitta varsom helst på ryggraden det betyder att vätskan som ska vara inne i ryggraden finns i en påse på ryggen ist..
Var beroende på hur det sitter högt uppe / långt ner beror skadorna på.. ju högre upp desto större skador har jag för mej det var..

Om man ska äta extra insatt folsyra/andra vitaminer/ mineraler ska man alltid göra detta i samråd med läkare..
sofiaK
Alltid online

Inläggav Jag » 21 mar 2009, 19:32

jag började äta den rena folsyran efter att jag hade varit på hälsosamtal eller om det var inskrivningen.. Så min första månad som gravi åt jag inget alls, och det är jätte vanligt att folk inte äter massa tillskott innan graviditeten, och det blir inte sjukare barn för det.
Först nu har jag gått över på ACO kvinna.
Jag har inte behövt något extra järn alls innan, och verkar inte behöva det just nu heller då min bm inget sagt om det, men jag tänkte att det inte skadar med lite extra då jag kännt mig lite segare sista veckan..

Oroa dig inte så mycket.
Folk åt inte dessa mängder med tabletter och tillskott förr och barnen blev inte mycket sjukare för det.
Användarvisningsbild
Jag
Alltid online

Inläggav amorvincitomnia » 21 mar 2009, 20:41

SofiaK, men kan det vara farligt att äta helt vanliga receptfria vitaminer?? Har aldrig hört att man måste rådfråga med läkare..?
amorvincitomnia
Stammis

Nästa

Återgå till Bli gravid