Fråga ang spjälsäng & bebis

Sömn, sovrutiner och matvanor är inte lika lätt för alla, diskutera mat och sömn.

Fråga ang spjälsäng & bebis

Inläggav Kittecat » 12 apr 2013, 14:34

Hej väntar vårat första barn och har idag köpt spjälsäng och lite nya sängkläder osv.
Men har för mig att jag läst nånstans att man inte ska ha kudde till nyfödda, men sen vet ja att de finns ju dessa små tunna kuddar till spjälsängar , men gäller de även dessa ??
Man kanske ska vänta med kudde tills barnet blivit större ? Ingen aning om när man isåfall ska börja med detta ??

Mkt nytt att lära sig =)

Väntar & längtar efter våran lille prins <3
Kittecat
Nykomling

Re: Fråga ang spjälsäng & bebis

Inläggav hellosunshine » 12 apr 2013, 15:01

Till oss sa dom på bb att vi inte skulle ha kudde. Så vi hade ingen.
Men när sonen var ett par veckor kunde han inte röra huvudet åt ena hållet och vi fick då börja gå på sjukgymnastik tills han ca ca 4 mån.
Sjukgymnasten sa att problem med nacken hade kommit för att vi inte använde kudde.
Hon blev helt tokig när vi sa att de va bb som sagt åt oss att inte använda kudde.

Så jag tycker du ska ha kudde, men de behöver u inte vara nån jätte hög kudde i början :)
Bild

BildMake a pregnancy ticker

Missfall v.10+6 (juli 2012)
Missfall v.4+5 (oktober 2012)
Missfall v.6+5, dött sen v.4 ( december 2012)
hellosunshine
Alltid online

Inläggav Cortexia » 13 apr 2013, 19:28

Tvärtom.. det är när barnet är nyfött som ni skall ha en tunn kudde. Detta för att huvudet inte skall bli platt. I och med det behöver ni inte lika aktivt tänka på vilken sida huvudet ligger på. När bebisen väl börjar bli mer rörlig dvs kan råka eller kunna komma över på sidan så är det utan kudde som gäller.

När väl bebisen kan ta sig över på mage OCH tillbaka igen kan ni åter igen börja med kudde.
Cortexia
Stammis

Inläggav smulan_88 » 14 apr 2013, 21:14

Använde också en tunn kudde i början, risken är att de får väldigt platt bakhuvud annars. Torticollis som hellosunshine beskriver har inte så mycket med kudde eller inte att göra utan mer med att en nerv i nacken kommit i kläm, därav övningarna att träna nacken.

Jag har hört att kudden kan användas till det att barnet börjar att bli mer rörligt, dvs att risken för en vändning finns. Just för att undvika eventuell kvävningsrisk.
smulan_88
Alltid online

Status: Förlovad, har en liten dotter.

Inläggav FairyStore » 13 nov 2013, 01:59

Hej,
Jag rekommenderar Angel's Wings kudden.

http://www.fairystore.se
FairyStore
Stammis

Återgå till Barns sömn & matvanor 0-2 år