Annons:

Fråga om att pumpa ut mjölk

Snack om barnets första år, allt från nyfödd till trotsåldern.

Fråga om att pumpa ut mjölk

Inläggav Längtar32 » 26 dec 2008, 21:15

Hej!
Jag tänkte testa det här med att pumpa ut mjölk så att min kära sambo kan avlasta mig ibland, på helger och så, med att mata vår underbara dotter.

Problemet är bara att jag inte förstår hur man ska göra riktigt.. :oops:
Vid vilken tid är bäst att pumpa ut, hur länge kan man spara mjölken i kylen, ska man värma upp den innan man matar henne med den mjölken (hon vill ha mat PÅ EN GÅNG när hon vaknar, annars blir det livat *skratt* )och sen den frågan som jag funderat så mkt på.. om jag pumpar på kvällen (typ första gången vi ska testa) och så vill hon amma efter 2 timmar och så tar hon inte flaska.. Är inte min mjölk slut i brösten då??

Känner mig urkorkad men måste fråga er som nog har mer koll på detta.. :oops: :roll:
Längtar32
Alltid online

BF: 200711

Re: Fråga om att pumpa ut mjölk

Inläggav Ki27 » 26 dec 2008, 22:09

Två timmar efter amning så har bröstet fyllt till 75%.
Du ska inte amma tätare än varannan timme, det är onödigt, likaså gäller då med pumpning.
Sover hon längre på kvällen så pumpa då, för då kommer du inte ur fas. Tänk på att din produktion ökar när du pumpar.
Du kan spara mjölk i kylen upp till tre dygn, i frysen upp till tre månader.

Jag har oxå funderat på det där med att hinna värma mjölk innan bebis blir tokig om man skulle flaskmata på natten... man får väl förbereda ordentligt o trösta med nappen tills det är klart :roll:

Lycka till!!! :)
Fick en go liten son, september 2008
Ki27
Alltid online

Inläggav Kakan » 26 dec 2008, 22:52

Det räcker ju kanske att värma mjölken i 30 sekunder i mikron, det är ju inte så länge... möjligen får man vara mer uppmärksam på när bebisen börjar vakna och springa och värma innan man plockar upp den. Det går nog bra, lycka till!
Bild

Bild
Kakan
Alltid online

Inläggav minimamma92 » 06 jan 2009, 15:15

Man ska inte värma bröstmjölk i micron utan det ska värmas i varmt vatten för att inte förstöra dom viktiga ämnena i mjölken... därför kanske det är bäst att börja träna med flaskan på dagen :)
Mammas lilla ängel, 081225 kl 18.03 - Natalie <3
minimamma92
Alltid online

BF: 110902

Inläggav Strumpan » 06 jan 2009, 23:47

Jag kan komma med tipset att det är mycket enklare att pumpa på morgonen, det rinner till mycket fortare då.
Din bebis är iochförsig inte så gammal, så det kanske går bra på kvällen ändå :) .

Ett till tips är att barnet sällan håller ett och samma tag om bröstet hela tiden, utan krånglar lite smått, släpper taget och tar nytt tag igen osv.
Försök att göra likadant med pumpen så rinner det till fortare med. Det gjorde det för mig iaf :) .

Lycka till!
[url=ht[url=http://tickers.families.com]Bild[url=http://tickers.families.com]Bild[/url]
Användarvisningsbild
Strumpan
Alltid online

Status: Gift och mamma till två barn

Inläggav Löt » 07 jan 2009, 11:40

Hej

Vill man pumpa ut mjölk så ökar det produktionen, så efter ett dagar så kommer det att finnas klart mer mjölk än innan.
Jag gjorde sopm så att efter det att Hobbe hade ammat så tömde jag det bröstet samt tog av det andra. Utdrivningsreflexen var ju redan igång då och det var mkt lättare att få ut mjölken.

Tar bebben inte flaskan, försök med kopp :D , Sedan köpte vi en barnmatsvärmare som vi kunde ha, då slipper man kladdet med kokande vatten samt att det sedan måste kylas. Försök att undvika mikron.
Bild
Löt
Alltid online

Inläggav sofiaK » 07 jan 2009, 11:55

låt henne inte dricka ur flaska utan sån drick kopp istället då det inte förstör hennes sugreflexer.. det finns att köpa på apoteket det är som en liten skål..
sofiaK
Alltid online

Inläggav Kattmamma » 13 jan 2009, 12:09

Min BVC-sköterska säger att man ska pumpa efter att man har ammat. På så vis påverkar man mjölkproduktionen så lite som möjligt. Dessutom är det lättare att pumpa när mjölken runnit till.

Enligt samma sköterska klarar de flesta barn av att ta flaska utan att amningen tar skada av det, men man får prova. Min son (7 veckor) tar napp och nappflaska utan att det påverkat amningen.

Vi värmer mjölken under varmt vatten direkt ifrån kranen, det går rätt så snabbt. 1 minut kanske?
Kattmamma
Alltid online

Inläggav cravings » 01 aug 2009, 17:17

Här är en till som brukar pumpa, dels för att frysa ner och på så sätt låta farmor/farfar och mormor/morfar kan ha om man skulle behöva barnvakt nån gång. Känns kanon att låta dem ha bröstmjölk hemma och på så sätt inte blanda in ersättning som dessutom är SVINDYRT. Min mamma gav även mig tipset att frysa ner i iskuber och sedan när man ska börja ge smakportioner kan man blanda exempelvis mosad potatis med lite bröstmjölk. Jag har dock hört olika råd om hur länga mjölken håller i frysen och kylen hade fått för mig att de sa max 3 dagar i kylen och 3 månader i frysen men nu när jag frågade på BVC slog hon upp det och där stod det att mjölken max höll i 24 timmar i kylen så där råder det olika bud. Frysen så stod det 2-3 månader.
Uppvärmningen av mjölken kör vi i vattenbad eftersom micron kan ta bor viktiga näringsämnen från mjölken, lättast är det att ta varmvatten ur kranen och fylla en bytta och lägga ner flaskan där. Sedan ska man ju sterilisera flaskorna i saltbad, man värmen en kastrull med vatten och salt och låter de koka upp med flaskorna i.

Ja det var lite tips från mig. Hoppas det kommer till nån hjälp!
cravings
Alltid online

Inläggav JeMa » 03 aug 2009, 00:07

cravings skrev:Här är en till som brukar pumpa, dels för att frysa ner och på så sätt låta farmor/farfar och mormor/morfar kan ha om man skulle behöva barnvakt nån gång. Känns kanon att låta dem ha bröstmjölk hemma och på så sätt inte blanda in ersättning som dessutom är SVINDYRT. Min mamma gav även mig tipset att frysa ner i iskuber och sedan när man ska börja ge smakportioner kan man blanda exempelvis mosad potatis med lite bröstmjölk. Jag har dock hört olika råd om hur länga mjölken håller i frysen och kylen hade fått för mig att de sa max 3 dagar i kylen och 3 månader i frysen men nu när jag frågade på BVC slog hon upp det och där stod det att mjölken max höll i 24 timmar i kylen så där råder det olika bud. Frysen så stod det 2-3 månader.
Uppvärmningen av mjölken kör vi i vattenbad eftersom micron kan ta bor viktiga näringsämnen från mjölken, lättast är det att ta varmvatten ur kranen och fylla en bytta och lägga ner flaskan där. Sedan ska man ju sterilisera flaskorna i saltbad, man värmen en kastrull med vatten och salt och låter de koka upp med flaskorna i.

Ja det var lite tips från mig. Hoppas det kommer till nån hjälp!

Barn under ett år skall INTE ha salt i närheten av vare sig flaskor eller mat. Man ska INTE koka flaskor i salt vatten! Var har du läst det???
Tyvärr så har jag inga andra tips om pumpningen!
Bild

Bild
JeMa
Alltid online

Nästa

Återgå till Barn 0-2 år
Annons: