Fråga om lutealfasen??

Diskutera symtom, tecken och tips vid ägglossning.

Fråga om lutealfasen??

Inläggav Kira_85 » 12 dec 2010, 19:25

Är det någon som vet ifall lutealfasen (dagarna från ÄL till BIM) kan variera? Vi har försökt få barn länge, och gjorde tre misslyckade inseminationer. Då fick jag hormonstimulering och det kollades med VUL varje månad så jag vet exakt när jag hade ÄL, och mensen kom alltid 14 dagar senare. Nu ska jag påbörja IVF efter jul, och när jag var på IVF-kliniken fick jag göra ett VUL och läkaren konstaterade att jag nog skulle få ÄL när som helst. Väl hemma på kvällen kände jag en tydlig ägglossningssmärta, och vi passade på och myste förstås :oops: Men nu har det gått 18 dagar och fortfarande ingen mens. Kan lutealfasen ha ändrats nu när jag inte tar några mediciner? Jag vågar inte testa för jag är så rädd att bli besviken... Har i övrigt inga som helst gravidsymptom.

Tacksam för svar!
Kira_85
Alltid online

Re: Fråga om lutealfasen??

Inläggav MariaTheres » 12 dec 2010, 23:13

Jag vet inte om det kan variera från cykel till cykel. Det kan i alla fall variera från kvinna till kvinna. Men alldeles omöjligt tycker jag inte att det skulle vara. Men testa nu! Om det har gått 18 dagar :) Du får gärna uppdatera så man får veta hur det har gått :)
Användarvisningsbild
MariaTheres
Alltid online

Status: Mamma till två gosfisar!

Re: Fråga om lutealfasen??

Inläggav HelenP » 13 dec 2010, 09:56

Normalt sätt så är lutealfasen stabil för varje kvinna. Däremot finns det mediciner som påverkar lutealfasen. Om det är en sådan medicin du inte längre använder är det klart att den kan ha ändrats, annars börjar det absolut bli dags att våga sig på ett test. Om du hade ÄL för 18 dagar sen så ger vilket graviditetstest som helst utslag nu, om du inte är en extrem låghormonare...
Wilhelm, 2 år (25 april 2008)
Bild
MF 17 december 2009 (v.10)
HelenP
Alltid online

BF: 110123

Återgå till Ägglossning