Frågor om bilbarnstolen

Snack om barnets första år, allt från nyfödd till trotsåldern.

Frågor om bilbarnstolen

Inläggav Ewi » 22 okt 2009, 15:28

Hej,

Vi har fortfarande ingen egen bil, men vi skaffade babyskydd ändå, eftersom de utan bas ändå är relativt smidiga att flytta mellan olika bilar. Och bil har vi ju åkt massor med gånger och kommer fortsätta med (hyrbilar, släkten, kompisar etc.)

Nu är Alex 8månader och 1v, och sitter stadigt själv så det börjar bli dags att byta till bilbarnstol. Och då undrade jag litegrann om prisklass, vilka märken som rekommenderas och kanske viktigast: Går bilbarnstolen att flytta mellan bilar lika snabbt och smidigt som babyskyddet? Eller är den mera "fastmonterad"?

Tacksam för svar, före vi skall iväg och köpa.
H: Ewi
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Ewi
Alltid online

Re: Frågor om bilbarnstolen

Inläggav 178anonym » 22 okt 2009, 15:33

Min lillabror har en bilbarnstol och den sitter inte fast så den går lätt att flytta från bil till bil:) ganska stor och klumpig men det fungerar:)
178anonym
Rådgivare Minbebis

Inläggav Taweret » 22 okt 2009, 15:37

Det är ju lite krångligare att flytta över en större stol då den ska sitta med underförankrngsband. Vi har dock flyttat våra Akta graco cosmic komfort ganska många ggr och när man väl lärt sig hur den monteras så tar det bara någon min. Visst den är lite små tung och klumpig men en riktigt bra stol som kan användas både bakåt och framåtvänd.
Jag tycker att ni ska åka ut och titta på stolar och känna på dom samt prata med dom som kan detta med stolar och vad dom rekomenderar.
Mf maj-07 v.8
Mf 11/11 -07 v.12

Oskar 2810g 48 cm 4/9-08
Alma 3090g 49 cm 9/10-09
Användarvisningsbild
Taweret
Alltid online

Inläggav Ewi » 02 nov 2009, 14:33

Tror vi skall börja med att hyra, nu inför julen. Mina föräldrar bor i Finland och "Folkhälsan" där hyr ut månadsvis för typ 80-100kr/månad. Så får pappa fästa den i deras bil och hämta oss på flygfältet när vi kommer. Här hemma kan vi ju ta oss till flyget genom att ta bussen till tågstationen och sedan åka tåg till Arlanda i.e. bilbarnstolen undviks. Eventuellt skall jag be dem hyra det ända tills de ska komma och hälsa på oss runt månadsskiftet januari-februrari, så kan vi ta oss runt med dem då utan krångel till t.ex. IKEA och liknande. Sen är det problemet ur världen fram till sommarsemestern.

Då man provar märker man ju också ofta vad det är som är bra, och mindre bra, med det man hyrt och så kan man köpa något vettigt senare. Toppenbra att de i alla fall GÅR att flytta på, eftersom vi förmodligen blir tvugna att göra det när vi väl har ett eget.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Ewi
Alltid online

Återgå till Barn 0-2 år
Annons: