Fram eller bak..?

Resa utomlands eller inom Sverige? Dela med dig av dina erfarenheter.

Fram eller bak..?

Inläggav Bäbiz » 12 mar 2009, 14:12

Jag har en lite fråga som jag undrar lite över..

var i bilen är det säkrast att sätta den nyfödda...? I framsätet eller i baksätet..
har airbag i bilen och jag vet man kan kopla ut den men har hört oxå att de har hänt att de slagit ut i allfall vid krock..
Har frågat vänner och bekanta och alla har olika teorier tänkte höra mig för vad ni tycker?
Bäbiz
Stammis

Re: Fram eller bak..?

Inläggav 11van » 12 mar 2009, 14:15

Bebisen sitter allra säkrast bakåtvänd i framsätet. Åk till en auktoriserad bilverkstad och låt dem koppla ut airbagen. Läs mer här http://www.vv.se/templates/page3____763.aspx
Bild
Bild
Användarvisningsbild
11van
Alltid online

BF: 090421
Bor: Stockholm

Inläggav Bäbiz » 12 mar 2009, 14:22

Jo bakvänd ska den sitta men.. om man har den i framsätet tänk då om man kör in i säg en älg.. ( bor på landet) då kommer den ju in genom framrutan.. men om liten då sitter i baksätet så e den ju längre ifrån..

Förlåt mina tankar spinner totalt iväg idag.. :oops:
Bäbiz
Stammis

Inläggav sofiaK » 12 mar 2009, 14:34

vi har alltid haft våra i bak.. bakåtvända.. vi åker då o då uppe i norrland och just för den risken att köra på vilt vill vi inte ha bebis fram.. helst ingen unge fram alls.. bara vår tanke:=)
sofiaK
Alltid online

Inläggav Fanny » 12 mar 2009, 15:10

Det jag har hört är att säkraste sättet om man är själv i bilen är att ha barnet i framsätet, men om man är 2 ska det vara i baksätet då en kan sitta med barnet i bak.
BildBild
BildBild
BildBild
4skabli5.wordpress.com
Fanny
Alltid online

BF: 130922
Status: Mamma till Melissa och Hailey

Inläggav Ki27 » 12 mar 2009, 23:39

Jag tycker, och det säger trafikinformatören med, att det är säkras mitten bak, längst ifrån alla sidor på bilen.
Det funkar kanonbra för oss att ha honom där, jag kan koncentrera mej på att köra ist för att titta på honom... nu sover han mest när vi åker eller sitter o tittar på allt som rör sig, men om det skulle vara nått så stannar jag bilen någonstans. :)
Fick en go liten son, september 2008
Ki27
Alltid online

Inläggav Bäbiz » 13 mar 2009, 16:46

tack ska ni ar för era svar...
e så rädd att man ska göra nått som man ska få ångra sen.. kommer garanterat bli en ritigt hönsmamma.. :oops: men man få väl försöka att inte var allt för överbeskyddande..
Bäbiz
Stammis

Inläggav Ejin » 13 mar 2009, 18:57

mitten bak har jag me hört.. men de går inte på alla bilar att ha den där... vi har den bak till höger.. men vi ska ev. köpa en ny bil o då ska vi nog sätta den fram... Ella skriker nämligen som en tok om hon måste sitta själv bak.. dessutom rammlar tutten ut o då kan ingen sätta in den.. så då blir man rejält distraherad iaf...
men o andra sidan kanske de e lika bra att vänja dom vid baksätet direkt.. hrmm.. ja de e knepigt de där,.
BildBild

Ma sep-07 V 11
mf Jan-08 V 4
Ejin
Alltid online

Inläggav Jag » 13 mar 2009, 19:19

Som de flesta säger är mitten bak det absolut säkraste stället för bebisen att sitta ifall man skulle krocka med något alls (bil, älg).
Men orsaken till att de flesta väljer att ha dem fram är för att det är lättare att ge dem nappen om den spottas ur och sånt.
Men man ska ju egentligen inte alls hålla på med beisen när man kör, oavsett om den sitter fram eller bak, ska man ordna något så får amn stanna bilen och göra det.

Så absolut säkraste stället är mitten bak. Det minskar risken för bebisen vid krock.
Men det minskar oxå risken för att du ska köra åt H*e pga av att du ska sätta tillbaka nappen sammtidigt som du kör bilen! Vilket det lätt blir om bebis sitter fram.
Man ska stanna bilen och göra allt sånt.
Användarvisningsbild
Jag
Alltid online

Inläggav Bagheerah » 13 mar 2009, 19:26

Mitten bak är säkrast
Vill man hålla koll kan man köpa en spegel ock sätta må nackstödet bak, så ser man bebisen i backspegeln
Man borde som sagt alltid stanna om man måste greja med bebisen, ock dom vänjer sig så småning om att sitta ensam bak
Bilsjuka barn blir ofta bättre om dom får sitta i mitten, minst sidorörelse där.

Ock många airbags kan faktisk lösa ut ändå (fast dom inte skall) vid krock, om det bara är nyckelavstängnin. Be en verkstad ta bort den helt om man vill ha bebisen fram ändå.
Bild
Bild
[/url]
Användarvisningsbild
Bagheerah
Alltid online

BF: 090626

Nästa

Återgå till Resa med barn