Funderingar kring sgi/föräldrarpenning/föräldrarledighet

Diskutera ekonomi och jobb kring graviditeten och det nya livet med barn

Funderingar kring sgi/föräldrarpenning/föräldrarledighet

Inläggav zingoalla » 24 jun 2017, 00:39

Hej!

Precis fått veta att jag är gravid med första barnet. Känner mig helt vilse ang sgi o föräldrarpenning trots att jag försökt läsa om det..

Vi vill gärna vara föräldrarlediga mer än ett år gärna 1,5-2 år. Jag kommer nog ta ut längst förälsrarledighet. Hur lång tid måste pappan ta ut? Hur ska vi tänka omkring dagar? Har förstått att man kan välja att ta ut föräldrarpenning olika många dagar på en vecka. Finns det någon maxgräns för föräldrarledighet som arbetsgivaren har rätt att sätta som tex Max ett år? Om kvinnan år hemma längst med bebis o då förlorar mest inkomst/pension hur löser ni andra det? Är det vanligt att sedan arbeta 75% eller heltid? Tycker heltid känns mkt nu utan barn.

Min sambo har varit sjukskriven några mån på heltid ca 3 o jobbar nu 50% o över sommaren. Även jag har varit sjukskriven 2mån nu maj-juni men ska jobba heltid from mitten av juli o framåt. Vi har båda fasta jobb. Påverkar sjukskrivning föräldrarpenning sen så man får mindre?

Nu står vi precis inför semestern. Jag har lyckats spara en del semester så har efter sommarens 4v ca 28 dagar kvar detta år och får nya i jan 2018. Hade funderingar på att ta en vecka ledigt i höst sept för o åka utomlands till värmen men är det bättre o försöka spara alla semesterdagar nu tills man har barn? O vill man ens resa iväg när man är i 3:e månaden vet inte hur jag kommer må. Ja en del funderingar kanske någon är mer insatt här :)
zingoalla
Nykomling

Re: Funderingar kring sgi/föräldrarpenning/föräldrarledighet

Inläggav saeed20 » 13 okt 2020, 11:01

Is it common to then work 75% or full time? Feels full time feels great now without children. limo hire .. party bus hire London .. party bus hire Bristol .. party bus hire Cardiff
saeed20
Nykomling

Återgå till Ekonomi & Jobb