Gå på bröllop 2 v innan BF, tips o råd tack!

Här träffar du andra föräldrar till barn födda samma år, regnbågsfamiljer, utlandsföräldrar mm.

Gå på bröllop 2 v innan BF, tips o råd tack!

Inläggav elund » 02 apr 2011, 09:55

Vi är bjudna på bröllop exakt två veckor innan BF i augusti. jag älskar verkligen att gå på bröllop men nu oroar jag mig så mycket för allt möjligt helt plötsligt..
väntar första barnet och har ej så mkt erfarenhet från andras graviditeter heller. när kan man börja få förvärkar egentligen? och hur trött och svullen kan man vara omkring 2 veckor innan, (plus att det är sommar)??! jag är ej jättestor än så länge, har gått upp ungefär 4,5 kg (v23 nu).
och sen det här med kläder....var hittar jag snygga, inte så hemskt dyra gravidklänningar!?
och så innebär det ju att vi ska åka bort en helg, kanske tre dagar, är det bäst att ta med sig förlossningsplan och packa ned allt som kan behövas ifall att förlossningen skulle sätta igång?
ännu ett moment är att vi bor i en stad med universitetssjukhus, vilket känns betryggande med all specialvård (som jag hoppas ej behövs!) och det känns oroande att åka iväg från denna tryggheten till ett litet sjukhus långt från hemmet..
kanske enkla svar för den erfarne, jag skulle vara jättetacksam för svar :)
elund
Nykomling

Re: Gå på bröllop 2 v innan BF, tips o råd tack!

Inläggav soma » 02 apr 2011, 10:16

Hej, vad roligt med bröllop! Jag har ingen speciell erfarenhet, väntar också mitt första barn i augusti men jag tänkte skriva hur jag hade gjort i din situation. Jag hade tackat ja till bröllopet, men förberett brudparet på att beroende på hur jag mår då så kan det vara så att jag inte kommer. Om du mår bra så är det klart att du kan åka, men känner du dig väldigt orolig, trött, svullen mm när det närmar sig så är det kanske bättre att vara kvar hemma. Jag tror att man känner om man ska åka hemifrån eller inte. Om jag hade åkt iväg hade jag packat med allt så jag var redo för förlossningen, man vet ju aldrig när det sätter igång och man vill ju ha sina grejer med.

När det gäller kläder har jag ingen aning, men jag tror ingen kommer att anmärka på om du har en enkel sommarklänning typ från HM. Man vill ju inte köpa värsta stassen som man ev inte ens kommer att ha på sig.

För övrigt finns det en hel tråd för oss som väntar smått i augusti, välkommen att kika in där! :)
BildBild
Användarvisningsbild
soma
Alltid online

Bor: Stockholms län
Status: Tvåbarnsmamma <3 fd långtidsförsökare

Inläggav grynet_å_jag » 02 apr 2011, 16:08

Bra svarat Soma! :)

När jag väntade mitt första barn (BF 1 juli) så blev vi bjudna på ett bröllop bara 3-4 dagar innan BF. Platsen för vigsel och fest var på landet ca 20 mil från Linköping. Jag ville absolut gå på och anmälde mig med förbehåll att om jag mår pecka eller bäbisen kommer tidigt så avstår vi. Brudparet hade så klart full förståelse. Under själva dagen var det varmt som en bastu, så jag fick dricka massor, min man var nykter och körde och vi åkte hem på kvällen och stannade därmed bara tills dess att middagen var slut. Men det var härligt att få gå på festen. När det gäller klänningen så var jag på tre bröllop den sommaren och köpte därför en ganska dyr, men fin klänning på Proud i Sthlm.
Bild
[/url]
Användarvisningsbild
grynet_å_jag
Alltid online

Status: Mamma till två prinsar ♥

Inläggav Miss_K » 02 apr 2011, 17:31

Alltid kul med bröllop :) Självklart ska du tacka ja. Skulle det nu vara så att du av någon anledning inte känner att du kan åka så får ställa in.
Två veckor innan beror ju väldigt mycket på hur du mår, jag födde ca två veckor över tiden med min första och det går ju inte att sitta hemma i en månad ;)

Asos.com har en nog lite mammaklänningar, spana gärna in deras rea, så kan du nog komma undan ganska billigt :)
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Miss_K
Alltid online

BF: 110524

Inläggav elund » 04 apr 2011, 19:36

Jo jag vill verkligen åka dit och ska absolut göra det så länge det känns bra. Det är 35 mil bort, så jag tror inte att vi orkar köra hem på natten. Det är min sambos bror som ska gifta sig, och de är ju införstådda i situationen, borde ju inte bli jätteförvånade om vi inte kan komma. är inte alls sugen på att föda barn där borta, hoppas bara min kille inte blir alltför besviken om han missar brorsans bröllop bara!!
elund
Nykomling

Återgå till Min bebis föräldragrupper