Gastroskopi

Kom iform, peppa varandra för en bättre hälsa!

Gastroskopi

Inläggav J7973 » 30 sep 2010, 14:33

Någon som har gjort en gastroskopi?
Varför?
Vad fick ni veta?
Hur var undersökningen?
J7973
Stammis

Re: Gastroskopi

Inläggav mallan29 » 30 sep 2010, 16:50

Jag har gjort en gastroscopi för jag hade ont i magen under en lägre tid och blev ej helt bra av medicinerna jag fick. Fick veta att jag hade en gastrit. Blev mer mediciner, och sedan blev det bra. Kan få tillbaka de besvären ibland. Men det blir då bättre om jag tar Pantoloc eller dyl några dagar.
Innan man gör undersökningen så får man dricka en vätska som bedövar svalget. Jag bad även om att få lugnade i spruta ( intravenöst, direkt i blodet ) så jag minns inte undersökningen som jobbig. Min pappa har också gjort gastroscopi, han fick inte lugnande så han tyckte det var jobbigt. Men ska du göra en gastroscopi så be att du får lugnande. För mig hjälpte det. Lycka till :D
mallan29
Alltid online

BF: 110508

Inläggav helenaeg » 30 sep 2010, 20:30

Jag har gjort det två gånger. De hittade att det är något fel på det "lock" som ska hålla magsyran borta från matstrupen.. Jag har magkatarr sedan jag var 15 år och har ständigt besvär av halsbränna, ont i magen, illamående och svidande/brännande/sugande känsla i magen. Mitt problem går att lösa genom operation men jag har valt att inte göra det då det är ett ganska stort ingrepp och man blir sjukskriven ganska länge.. Jag får istället tänka på vad jag äter och dricker hela tiden.
Undersökningen är väl inte trevlig direkt men jag tycker heller inte att det gör ont utan är mer obehagligt, speciellt när man måste svälja ner slangen.. Me jag tycker inte det är så farligt ändå.. jag är dock inte så känslig..
BildBild
helenaeg
Alltid online

Status: Tove du är mitt allt

Inläggav Vitlilja » 30 sep 2010, 22:52

Jag har inga personliga erfarenheter men min syster har gjort en gastroskopi på grund av hennes magproblem som hon haft sen hon var liten. Det visade ingenting men hon grät genom hela undersökningen och vill aldrig göra om det igen. Hon fick lugnande men de började verka först efter undersökningen. Min syster hetsar dock upp sig väldigt lätt och jag tror hon tyckte att det var värre än det egentligen var, hon var väldigt spänd och orolig vilket gör det hela värre för henne.
Nu har hon fått diagnosen IBS.
Alina född 20/1-11 <3
Vitlilja
Alltid online

BIM: 040912

Inläggav mammaknasboll » 01 okt 2010, 08:27

gjort gastroskopi undersökning 2 ggr och koloskopi (dock inte som gravid) på grund av täta magkatarrer och anda magproblem och för att vanliga kostråd inte hjälpt mig få bukt på magproblemen så läkarna har velat utesluta att det inte varit ngt mer allvarligt.

Inget farligt hittades, bara att magmunnen var slappare än normalt så får lätt sura uppstötningar och tycks vara ganska känslig för stress samt fet mat då magen brakar ihop så lätt för mig.

Undersökningen var rent utsagt vidrig, fick bedövande dryck som skulle ta bort kräkreflexerna i svalget, inget lugnande. Sedan får man bita i en bitring som är till för att skydda kameraslangen de för ner i halsen. Hulkade och spydde (fast man enligt sköterskorna inte "ska" göra detta) snor och tårar rann fast jag inte var ledsen och relativt lugn.Så visst bedövningsmedlet hjälper till en viss del men beror nog på hur känslig man är i svalget. Fokuserade på att bita i den dära jädrans ringen så att jag inte skulle behöva göra om undersökningen igen samt tänkte "lyckliga tankar".

Är en lättnad efteråt genom att man får reda på hur allt står till. Lättare att hantera de problem man lider av då =)

Ska du genomgå en gastroskopi undersökning? Orolig?
mammaknasboll
Stammis

Inläggav PannePann » 01 okt 2010, 08:45

Jag har också gjort en gastroskopi. Jag gjorde den i våras i Uppsala (Elisabetsjukhuset). Jag fick en remiss från min husläkare och fick ganska snabbt en tid.
Jag fick fasta i 12 timmar. Jag gjorde undersökningen ca 8.00, så det var ju ingen fara. Åt kvällsmat som vanligt, men sen ingen frukost bara. När vi (min fästman och jag) kom dit, fick jag dricka en oral lösning med dimetikon (mot gaser/gasbildning) så att jag inte skulle bli så rapig och kräkig. Jag fick inget bedövningsmedel och inget lugnande. Som mammaknasboll säger är det bara att bita i den där ringen för kung och fosterland och andas genom näsan. Det fanns en TV i rummet så man kunde se hur magen och matstrupen såg ut. Jag såg inte särskilt mycket mellan tårar, rapar och hulkningar men min fästman gjorde det.
Tyvärr fick vi inte reda på särskilt mycket nytt. Men jag är ändå glad att jag gjorde undersökningen. Då vet man ju hur det ser ut och om man har några mag- eller tolvfingertarmssår på G.

Ta med dig någon som kan lugna dig och stötta dig. Försök att inte stressa upp dig (inte så lätt kanske men..) och tänk på att det bara tar ca 10-15 min, max.

Lycka till!
Bild
Bild

MF februari 2011
PannePann
Stammis

Status: Mamma till lilla S

Inläggav mallan29 » 01 okt 2010, 08:50

Be om lugnade innan du ska göra undersökningen. Jag fick inga kräkreflexer eller så alls. Försökte tom prata med läkaren samtidigt som jag hade slangen i halsen, tillslut sa han till mig att jag måste sluta prata annars går det inte at genomföra undersökningen. ( Har fått detta berättat av min kompis som var med :D )
mallan29
Alltid online

Inläggav J7973 » 01 okt 2010, 08:57

Jag ska göra det i mitten av okt och är jätterädd. Inte så mycket för undersökningen, jag utgår från att den är vidrig. Men jag tänker försöka klara den utan lugnande då jag får åka hem direkt efter i så fall och annars stanna kvar i två timmar enligt deras kallelsebrev.

Jag är mest orolig för att jag ska få veta att jag är döende eller ngt sånt. Jätteskönt att få läsa om era "harmlösa" diagnoser!

Mitt problem är att jag reagerar på kryddstark mat och viss fet mat genom att kräkas. Jag trodde det var resultatet av att jag op bort min galla och jag inte kan reagera med kramper som jag gjorde när den fanns kvar, men de trodde inte läkaren.
J7973
Stammis

Inläggav mallan29 » 01 okt 2010, 09:01

Måste du stanna kvar för att du får lugnade?!? Jag fick åka hem direkt. Men du får inte köra bil efter att du fått lugnade, så har du bara någon med dig som kan köra så förstår jag inte varför du måste stanna kvar?!? Jag rekommenderar iallafall att du ber om lugnade. Men hur den än gör så lycka till, och som sagt, det tar ju inte allt för lång tid, och sedan får du svar på vad som inte stämmer.
mallan29
Alltid online

Inläggav J7973 » 01 okt 2010, 10:32

Det står att om man väljer att få lugnande så får man inte köra plus att man måste stanna där 1-2 timmar efter att undersökningen är slut.
J7973
Stammis

Nästa

Återgå till Hälsa & motion