ge vatten i värmen????

Allt om den nyfödda bebisen, först tiden hemma, amning & flaskmatning.

ge vatten i värmen????

Inläggav MajMamma:) » 04 jul 2010, 11:37

ok att ge vatten till en 4 veckors bebis? inte mängder men några droppar vatten då och då?
Har kokat vatten i kylen, men tar ut vatten i god tid för att det ska bli rumstemp...
ger henne bröstmjölksersättning..
MajMamma:)
Stammis

Re: ge vatten i värmen????

Inläggav Strumpan » 04 jul 2010, 12:05

Jepp det är ok. Nu har jag bara erfarenhet av amning och jag vet att man inte behöver ge extra vatten då, man kan amma extra istället, men det är ingen fara med att ge vatten om man vill ge lite.

Jag gav Josefine vatten efter varje amning när hon var tre-fyra veckor för att hon hade extrem hosta.
[url=ht[url=http://tickers.families.com]Bild[url=http://tickers.families.com]Bild[/url]
Användarvisningsbild
Strumpan
Alltid online

Status: Gift och mamma till två barn

Inläggav barumdem » 04 jul 2010, 19:11

jooo jag har gett min son vatten....lite fisljummet å så har jag gett han med sked
barumdem
Alltid online

Inläggav stajners » 04 jul 2010, 22:23

Jag har fått rådet att inte ge vatten när de är så små. De behöver inte det om de inte äter hela mål med fast föda. Modersmjölk/ersättning är törstsläckande så de är inte i behov av vatten så som vi är även fast man vill tro det.
Bild Bild
Inga fel enligt utredning
MF 30/4 2011, v 6
MF 22/2 2011, v 13 (trots levande foster)
MA 16/9 2010, v 9 (fostret dött v 7)
stajners
Alltid online

Status: Stolt tvåbarnsmamma!

Inläggav barumdem » 04 jul 2010, 22:34

Jag fick rådet att absolut ge mitt barn vatten nu när det är sommar och varmt ute. Behövs inte ens kokas för att vi har så rent vatten i sverige fast jag kokar ändå. Min bvctant frågade mej om inte jag blir törstig när det är varmt? min son äter var fjärde timma så det e klart han ska få lite vatten emellan.....jag tycker alla säger så olika jag fick oxå höra att dom inte behöver det....
barumdem
Alltid online

Inläggav cher » 04 jul 2010, 22:41

Jag ammade min son varje timme när det var som varmast. (Annars varannan). Det funkar ju inte om man ger ersättning. Det är bra att ge de lite vatten. Ge på sked eller i flaska. Det e små mängder och ska ju inte ersätta ersättningen.

Det är jobbigt nog för de små när det e supervarmt ute.
Bild
Bild
cher
Stammis

BF: 110110
Bor: Kvidinge
Status: förlovad, mamma och gravid

Inläggav Sirzan » 04 jul 2010, 22:58

Mig gav dom oxå rådet att de inte behöver något extra vatten när man ammar. Det var förra sommaren när min dotter vid nyfödd. Så jag provade och amma lite oftare men då fick hon ju bara ont i magen för hon åt för mycket. Så vi gav henne några skedar vatten och de funkade jättebra. Du får se lite till dig själv, när de är varmt ute och du är törstig inte äter man väl då? :) Hoppas de ordnar sig för dig. Som sagt de är inte lätt att vara liten när de är så varmt. Min dotter tycker fortfarande att de är super jobbigt när de är varmt och hon är ett år nu.
Sirzan
Alltid online

Bor: Pilgrimstad

Inläggav MariaTheres » 05 jul 2010, 22:10

Jag fick också rådet att inte ge vatten.. Förvirrande det här!
Användarvisningsbild
MariaTheres
Alltid online

Status: Mamma till två gosfisar!

Inläggav SsofiaJ » 06 jul 2010, 08:31

När jag frågade på BVC så sa sköterskan att man egentligen inte behöver ge vatten, men om det är varmt flera dagar i rad och man märker att barnet är mer "snuttigt" kan man ge ett par teskedar bara. Så länge man inte ger några mängder går det ju bra :)
SsofiaJ
Stammis

BF: 100414

Inläggav Skatan » 21 jul 2010, 20:44

Jag läser till sjuksköterska och jobbar extra på neonatalavdelningen, där ger vi flera barn mat via sond då de inte kan äta själva och då spolar man i sonden med 20 ml vatten efter varje matning och det är inga problem. Det är ingen fara att ge vatten. Är det jätte varmt så blir barnet törstigt och vill då äta oftare bara för att släcka törsten. Men äter dom oftare och för mycket kan de få ont i magen. Då det kan vara bättre att ge lite vatten mellan målen.

Att man får rådet att inte ge vatten tror jag beror på risken med att man ersätter målen med vatten eller att barnet kan vilja komma till bröstet för närhet och tröst mellan målen men att man då ger vatten istället.
Skatan
Nykomling

BF: 120423
Bor: Kortedala

Nästa

Återgå till Nyfödd, amning & flaskmatning