Gemensam vårdnad - regler?

För alla ensamstående föräldrar.

Gemensam vårdnad - regler?

Inläggav fallenstar » 31 jan 2012, 00:08

Hejsan!

Vad har jag att säga till om när pappan till min son helt plötsligt vill att vår son ska sova hos honom? Han är 2½år gammal.
Han har aldrig haft honom själv över natten förut.
De har knappt träffats sedan i somras när vi delade på oss och aldrig haft speciellt mycket ansvar om vår son. Inte hört ifrån honom sedan i julas och så helt plötsligt vill han ha honom, anledningen till att vi pratade var att jag ringde för att jag behövde hjälp. Har fått ryggskott.
Jag sa att jag inte vill att han ska sova där på grund av att min sons pappa bor hos sin mamma och jag litar inte på henne. Hon har ett förflutet med missbruk, stöld, och hon har slagit sina barn när de var små. Jag känner ingen trygghet att lämna honom där.
Och jag tycker inte att min son och hans pappa känner varandra tillräckligt bra för att han helt plötsligt skulle åka dit och sova där.
Jag erbjöd att komma hit istället, sa till och med att jag inte behöver vara hemma. Men det passade inte honom. Han kände sig inte välkommen här. Jag sa att det bara är som han känner men det brydde han sig inte om.

Har jag rätt att neka pappan att ta honom till sin mamma?
fallenstar
Nykomling

Re: Gemensam vårdnad - regler?

Inläggav Stina » 31 jan 2012, 00:19

Hej, välkommen hit!
Har du ensam vårdnad nu?
Användarvisningsbild
Stina
Alltid online

Status: Börja blogga på Minbebis du också!

Inläggav fallenstar » 31 jan 2012, 00:29

Nej vi har gemensam vårdnad
fallenstar
Nykomling

Inläggav Stina » 31 jan 2012, 00:33

Ok, då kanske det inte är så lätt tänker jag.
Förstår att det kan kännas oroligt med hans mamma, har du sett mamman och ert barn tillsammans någon gång?
Användarvisningsbild
Stina
Alltid online

Inläggav fallenstar » 31 jan 2012, 00:38

För det mesta har det varit okej, förutom att jag uppfattar det som hon inte har så bra koll på hur man ska agera runt små barn.
En gång när vi var där ute och hälsade på så blev hon förbannad på vår son för att han välte ner någonting. Då blev jag rädd. Jag sa det till min sons pappa som sa att det inte var någonting att bry sig om, att jag gjorde det större än det var och detsamma sa hans mamma. Men de rysningar jag fick var inte bara inbillning, det kan jag svära på.
När hon och vår sons pappa var här i julas så la de sig i vars en soffa och tittade på en film som vår son fått. Vår son sprang runt och lekte och visade inget direkt intresse för filmen. Om hon inte ens kan engagera sig när hon är här någon timme så vet jag inte hur det skulle gå om hon skulle ha en del av ansvaret för honom en längre tid än så.
fallenstar
Nykomling

Inläggav Stina » 31 jan 2012, 00:43

Nej det förstår jag. Hur länge har ni varit separerade?
Användarvisningsbild
Stina
Alltid online

Inläggav fallenstar » 31 jan 2012, 00:51

Sedan i somras, denna gången. Vi har delat på oss 2-3 ggr sedan jag blev gravid. Varit så snurrigt så jag minns inte ens.
fallenstar
Nykomling

Återgå till Ensamstående föräldrar