Giftfria nappflaskor i glas?

Allt om den nyfödda bebisen, först tiden hemma, amning & flaskmatning.

Giftfria nappflaskor i glas?

Inläggav E Maria » 09 mar 2012, 13:11

Jag kanske är för försiktig, men debatten om gifterna i vanliga plastnappflaskor gör mig orolig.. Att bisfenol A (BPA) inte är så vanligt längre i nappflaskor är ju bra... Men polypropelen (PP) finns i många flaskor, bl.a. MAM:s flaskor som jag har....

Tänkte nu införskaffa flaskor i glas, och har hittat lifefactorys flaskor. Tänkte höra om någon har erfarenhet av dessa? Eller finns andra märken som ni hellre rekommenderar?
Bild

Bild

Bild

130203 pojke
E Maria
Alltid online

Status: Mamma till två små kottar

Re: Giftfria nappflaskor i glas?

Inläggav Imzey » 10 mar 2012, 17:13

Ja jag vart extra nojig efter att ha läst denna artikel: http://miljoaktuellt.idg.se/2.1845/1.43 ... kemikalier

För mig står det mellan Lifefactorys flaskor och de från Nuk.
Hittade lite billigare på ebay om man vågar beställa därifrån.
http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_from= ... Categories

Glasflaskorna från Nuk finns hos http://www.littlekidscorner.se
och de är lite mer lik Nans nappflaskor.
Imzey
Nykomling

Inläggav VannaJ » 11 mar 2012, 23:35

Riktigt uppskrämd blir man av såna rapporter, men frågan är hur illa det är? KOmmer aldrig få reda på den riktiga sanningen själv, om man inte skaffar sig ett eget testlaboratorium kanske... Känns bättre att skippa de vanliga plastflaskorna, och köra på glas Lifefactory är fina men också Greentogrow, som inte har nåt silikon på sig, hittade dom här http://www.ekokul.se/babyartiklar/nappf ... -fri-120ml
VannaJ
Nykomling

Inläggav E Maria » 23 mar 2012, 20:34

Nu har jag fått hem 2 flaskor från lifefactory.. Tycker dom e super! Skruttan accepterade dom med en gång vilket var skönt.. O måste säga att dom inte väger mycket alls. Trodde dom skulle vara tunga eftersom drt var glas, men icke :)

Nu måste jag bara bestämma om det räcker med 2 eller om jag ska köpa fler... Har ju inte kommit in i detta ännu... :)
Bild

Bild

Bild

130203 pojke
E Maria
Alltid online

Inläggav Mysepysen » 16 aug 2012, 19:51

Vilka bra tipps tack! Jag blev livrädd efter att he sett Återkomsten. En dokumentär om alla gifter som finns.
Min bebis ska få eko nappar!
Mysepysen
Nykomling

BF: 121123
Bor: Majorna

Inläggav E Maria » 17 aug 2012, 07:55

Det finns nappar i naturgummi att köpa till life factory flaskorna som är i glas... Finns på ekokul.se. Dom e bra där, svarar snabbt på mail o frågor..

Nu har jag haft glasflaskorna i flera månader o e fortfarande lika nöjd.. Tycker dom e toppen o mycket fräschare än en plastflaska som jag fick använda till välling ett tag då vällingnapparna var tillfälligt slut hos leverantören..
Jag sorterar inte bort all plast, men flaskor o skålar försöker jag att inte ha plast..

Det kommer ju nya larm hela tiden.. Mn nya oro e gifterna i framförallt nya kläder.. Några E-ämnen som jag glömt. Men dom som hanterar kläderna o packar upp i butik har ju tydligen fått allergireaktioner..
Tidigare, när skruttan var liten, tvättade jag alla nya kläder 3 gånger innan användning, slutade med det o tvättade bara 1 gång när hon var någon månad eller 2... Men nu tänker jag börja göra så igen, många tvättar, och kläder gjorda i sverige var bättre än kläder gjorda i asien iaf... Men sjukt att man ska behöva gå o oroa sig för massa gifter överallt...
Bild

Bild

Bild

130203 pojke
E Maria
Alltid online

Återgå till Nyfödd, amning & flaskmatning