Godis till små barn?

Diskutera barns sömn och matvanor med andra föräldrar.

Godis till små barn?

Inläggav Stina » 08 apr 2012, 07:09

Hur har ni gjort nu under påsken? Får era små äta godis och i så fall hur mycket?

Ella (första barnet) fick inte äta godis men sedan blev det inte alls lika petigt med Tuva (andra barnet). Hon fick smaka godis mycket tidigare.

Hur gör ni?
Användarvisningsbild
Stina
Alltid online

Status: Börja blogga på Minbebis du också!

Re: Godis till små barn?

Inläggav Snigel » 08 apr 2012, 09:07

Det är lite samma sak här: Tilde fick smaka tidigare än Liam. Hon testade kladdkaka häromdagen (en tunn liten skärva...) Och har fått prova glass (slickat lite). Hon snodde åt sej ett obevakat påskägg o testade en ahlgrens limosine nu i dagarna- hennes första godis... Den slickade hon på i säkert en kvart! Vi försöker hålla godis borta från henne för att göra det lite enklare, Liam o vi äter bara om hon inte är med.
Det är svårare med kakor eftersom hon ser vad vi äter, men å andra sidan blir det så lite av det så jag är inte oroad.

Liam äter lördagsgodis och påskäggen har han fått äta ur både i fredags och lördags. Han fick inte så mycket i äggen, det var små presenter däri också.

Jag tror att man ska låta dom äta med måtta, men att inte "ladda" det genom att bannlysa sötsaker för jag anar att det får motsatt effekt!
BildBild
BildBild
Snigel
Alltid online

Re: Godis till små barn?

Inläggav trudy » 16 jun 2013, 18:45

På påsken får båda barnen godis. Men vi brukar se till så att de även får någon sak eller klädesplagg istället. Små vattenpistoler, puzzel, badkritor och dylikt känns alltid roligt för de små då de uppskattar det efter en liten chokladbit.

När det kommer till släkt och vänner så gäller det att man är noga med att säga ifrån om man tycker att de ska avstå från att ge barnen godis. Det bästa är att komunicera och vara tydlig om varför man resonerar som man gör. Vi tycker iaf att det är ok med någon godis. Bara de äter mat först, så inte sockret tar över :P
Bild

BildBild

Bild
trudy
Alltid online

BF: 210813
Status: Sambo

Återgå till Barns sömn & Matvanor