GODIS-vad har ni för regler?

Snack om barnets första år, allt från nyfödd till trotsåldern.

GODIS-vad har ni för regler?

Inläggav roxy » 08 mar 2009, 23:57

Jag vill ha regler,men vet inte vilka.jag själv fick aldrig godis,utan d var mer mjölk o bulle då o då.
Läsk o sånt fick jag dricka när jag var tonåring.Jupp..
BildBild

GRATIS visitkort,Vykort,Almanackor mm:
http://www.vistaprint.se/frfse?frf=132445474312

BildBild
Användarvisningsbild
roxy
Alltid online

Re: GODIS-vad har ni för regler?

Inläggav 30-åringen » 09 mar 2009, 08:36

Fredagsmys och lördagsgodis, så ser det ut hos oss....
Dricker läsk gör vi sällan...
Det äts inte så mycket godis, de stora har förstått att man får både ont i magen och hål i tänderna om man äter massor.
Hobbe äter mest lakrits eller nötter....

Russin är uppskattat och "fika" (bulle å saft)
BildBildBildBildBildBild

BildBild

BildBild

BildBildBildBildBild
Användarvisningsbild
30-åringen
Alltid online

BF: 090114

Inläggav EmelieAnnaMarija » 09 mar 2009, 09:05

Roxy: Jag skulle gå efter dom reglerna du växt upp med. Låter väldigt bra tycker jag! Okej om man har lite lördagsgodis, men inga stora mängder och absolut ingen läsk :)
Användarvisningsbild
EmelieAnnaMarija
Alltid online

Inläggav Bagheerah » 09 mar 2009, 09:06

Lördagsgodis bara, ock vid speciella tillfällen.
När Andrea var mindre blev det glass i stället. Började med godis vid 4 års åldern (har äldre syskon....)
Läsk blir det bara då ock då, vid speciella tillfällen. Händer vi gör milkshake eller smoothies på glass till ngn mys-kväll.
Annars är morötter ock dip populärt.
Bild
Bild
[/url]
Användarvisningsbild
Bagheerah
Alltid online

BF: 090626

Inläggav UngFru » 10 mar 2009, 15:48

30-åringen skrev:Fredagsmys och lördagsgodis, så ser det ut hos oss....
Dricker läsk gör vi sällan...
Det äts inte så mycket godis, de stora har förstått att man får både ont i magen och hål i tänderna om man äter massor.
Hobbe äter mest lakrits eller nötter....

Russin är uppskattat och "fika" (bulle å saft)

Jag har ju bebisen i magen än så länge, men eftersom att jag är en ofantlig gottegris och käkar godis för jämnan har vi redan hunnit diskutera detta lite löst. och vi kommer precis som er att ha lördagsgodis och fredagsmys. När jag var mindre hade vi alltid chips, ostbågar å sånt på fredagskvällarna och godis på lördagar. Vi fick visserligen godis ibland annars också, och så kommer det att bli för vårat barn med. Jag ser inget farligt i att barnet får en tablettask, en chokladbit eller liknande mitt i veckan. Det jag tänker mest är att jag aldrig, aldrig, aldrig kommer ge godis för att barnet kräver det i affären, som man ser ibland. usch!
Bild

Bild
UngFru
Alltid online

BF: 090912

Inläggav 30-åringen » 10 mar 2009, 15:57

UngFru

När Hobbe var liten så såg jag hellre att han åt en om dagen än många på lördagen...
Men när det finns stora syskon är det svårt, speciellt när man inte lagt grunden till deras vanor...'
Så nu är det Chips, eller morötter/gurka dipp på fredagen och godis på lördagen...
Russin blir det ofta under veckan om Hobbe säger att han vill ha godis, och han får gärna tro att det är godis...
Han dricker inte läsk, för han tycker som jag att det bara bubblar och är otäckt i näsan :D
BildBildBildBildBildBild

BildBild

BildBild

BildBildBildBildBild
Användarvisningsbild
30-åringen
Alltid online

BF: 090114

Inläggav roxy » 10 mar 2009, 17:57

hihi...låter kanon med gurka o dipp på lördagen:) jag vill lägga en normalt hälsosam grund,dvs typ gurka o morötter,inte chips. Jag åt som sagt aldrig godis,chips mm...fanns inte i min barndom. Född i Ungern o där fanns d inte sånt. D var mer nybakade bullar o mjölk..så jag får väl som nån sa,föra d vidare...
Vägrar ha en unge som jämt vill ha godis i affären...
BildBild

GRATIS visitkort,Vykort,Almanackor mm:
http://www.vistaprint.se/frfse?frf=132445474312

BildBild
Användarvisningsbild
roxy
Alltid online

Inläggav UngFru » 12 mar 2009, 13:09

Mmm bullar och mjök är inte fel det heller! En god fika slår det mesta tycker jag! :D
Bild

Bild
UngFru
Alltid online

BF: 090912

Inläggav miiaar » 12 mar 2009, 15:16

Vi kommer ha lördagsgodis i form av russin till en början, visserligen har vi inte vår lille här ännu, och det dröjer ju innan lördagsgodis ska införas, men senare. Fredagsmys med fruktsallad och glass, och så när de blir äldre blir det en godispåse på lördagarna. Sambon och jag dock, kommer nog inte kunna hålla oss till dessa regler som vi har för barnen men då får man smyga med det :P hehe
Läsk är inget jag vill presentera för mina barn heller, utan de får bli goda mixade frukt/bär drinkar =)
Bild

Bild

Bild
miiaar
Alltid online

BF: 110211

Inläggav evilducky » 12 mar 2009, 20:38

Hos oss blir det nog frukt som gäller. Så växte jag upp och det ska jag försöka föra vidare. Hembakat blir det nog också en del, det är ju riktigt mysigt. Men godis, chips och läsk skippar vi nog så gott det går. det äts ändå inte särskilt mycket sånt här.

Senare får det nog bli en liten godispåse på lördagen... det är nog svårare att undvika än vad man tror. :?
BildBild
evilducky
Stammis

Nästa

Återgå till Barn 0-2 år
Annons: