GODIS-vad har ni för regler?

Snack om barnets första år, allt från nyfödd till trotsåldern.

Re: GODIS-vad har ni för regler?

Inläggav nasnosa » 12 mar 2009, 20:45

Alltså innan vi fick Daniel så tänkte vi inte intrducera onyttigheter tidigt men tyvärr så har vi föräldrar som tycker att han är såååå gullig o ger honom det han vill ha. läsk är dock utesluten. Kakor blir det mest o lite choklad då o då. När jag var liten hade vi inga restriktioner alls på sådant vi fick äta godis, glass mm då o då...
nasnosa
Stammis

BF: 090620
Bor: Stockholm

Inläggav kosejentan » 22 mar 2009, 19:50

Här är vi normalt godisgrisar men har blivit riktigt restriktiva vad det gäller sådant med lillen i närheten. Det finns inget sådant när han är vaken. Han kan få en Mariekex ibland men det är så sällan att han inte ens vet att de komemr från skafferiet. Har ett par gånger prövat ge russin men det gillar han inte. Inte plättar heller för den delen. Han har börjat få en Plupp på lördagar. Det är hans godis. Borta har han fått smaka lite chips men inte hemma. Det kommer inte hända på jättelänge.

För framtiden har jag tänkt såhär:

Fredag: En favoriträtt till middag och kanske något gott fika till efter-rätt
Lördag: Plupp och på sin högd popcorn. Men det är än långt till popcornet... Plupp och kaka räcker långt... ja, han älskar frukt med men det får han ju varje dag :)
Två underbara söner och en make bor i mitt hjärta! :D
Användarvisningsbild
kosejentan
Alltid online

Inläggav StarringM » 02 maj 2009, 21:17

Ja, det är verkligen olika från familj till familj och så... men personligen för MIG så känns det lite dumt att utesluta vissa saker som läsk, godis eller chips. Däremot finns det gränser för hur mycket man ska äta självklart. Här hemma kör vi fredagsmys ibland - och det brukar innebära någon film och popcorn eller chips/ostbågar. Lördagsgodis är en självklarhet, efter lunchen, och då brukar det stå en skål med blandat lösgodis i vardagsrummet för den som vill ha under dagen! Mitt enda villkor är att man äter maten först och att man borstar tänderna NOOOGA innan läggdags ;) Ibland slår vi till med läsk till godiset eller maten på helgen, och för oss så funkar detta bra.
Som sagt, man ska släppa till LITE och IBLAND tycker jag - istället för att FÖRBJUDA, för då blir det bara tråkigt och så ska man inte behöva höra sen att "men han eller hon får ju äta/dricka det där ibland.."
BildBild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
StarringM
Stammis

BF: 090527

Inläggav jess348 » 02 maj 2009, 21:25

Jag och sambon slutade med godis, fika, dricka glass ca 1år innan bi plussade. ingen av oss äter nått av det ännu. när vi får ett sug äter vi frukt, färsk annanas är det jag är mest sugen på. Har klarat mej väldigt bra hittils i graviditeten..
jess348
Stammis

Inläggav destiny_77 » 13 aug 2009, 20:10

Totalt sockerförbud för våran dotter (till alla släktingars förtret *haha*)
Bild

Bild
destiny_77
Stammis

BF: 100409

Inläggav Kanelbullen » 13 aug 2009, 20:50

Morot och gurka med dipp är ju super gott! Mycket godare än chips... :D
Bild

Bild

Make a pregnancy ticker

Ma v 15+6 25/10 -08